Jump to content

Hvilke skruer for feste av aluplate til akterspeilet?


Draconoobie

Recommended Posts

8 mm selvgjengende skruer?

Men hvorfor skru plata fast? Jeg bare limte fast en aluplate med Tec7 rundt langs kantene  for å få det tett rundt plata.

Ellers holdes jo plata godt fast av motoren/braketten.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

8 mm selvgjengende skruer?

Men hvorfor skru plata fast? Jeg bare limte fast en aluplate med Tec7 rundt langs kantene for å få det tett rundt plata.

Ellers holdes jo plata godt fast av motoren/braketten.

Kan hende det holder men motoren veier 230 kilo og dermed vil de bli bevegelse i plata da den stikker ut på hver side av braketten. Tenker derfor at skruer i tillegg til Tec7 er lurt.

Link to post
Share on other sites

8 mm selvgjengende skruer?

Men hvorfor skru plata fast? Jeg bare limte fast en aluplate med Tec7 rundt langs kantene  for å få det tett rundt plata.

Ellers holdes jo plata godt fast av motoren/braketten.

 

Støtter den, kan ikke være noe god grunn til å skru en plate som blir klemt mellom akterspeil og motorbrakett.

Hvis det blir bevegelse der, har du ett problem med akterspeilet ditt vil jeg tro.

Link to post
Share on other sites

Støtter den, kan ikke være noe god grunn til å skru en plate som blir klemt mellom akterspeil og motorbrakett.

Hvis det blir bevegelse der, har du ett problem med akterspeilet ditt vil jeg tro.

Nei ikke noe feil med akterspeilet men platen skal skrues fast og lurer på hvilke skruer jeg skal bruke ikke argumenter hvorfor jeg ikke skal bruke skruer....

Link to post
Share on other sites

Det kommer vel også litt an på hva du får tak i?

 

De fleste båtutstyrsforretninger og jernvarebutikker har syrefaste treskruer, altså selvgjengende sådan, som nevnt ovenfor.

 

Tykkelsen har du bestemt til 8mm, så må du jo forsøke å måle slik at de blir lange nok til å gå gjennom laminatet og inn i treverket som sannsynligvis er benyttet som kjerne i akterspeilet, men ikke så lange at de går tvers igjennom.

Link to post
Share on other sites

Nei ikke noe feil med akterspeilet men platen skal skrues fast og lurer på hvilke skruer jeg skal bruke ikke argumenter hvorfor jeg ikke skal bruke skruer....

 

For all del, du gjør akkurat om du vil med din båt  :smiley:

 

Ved å skru denne platen, lager du flere muligheter for vann å trenge inn i kjernen og etterhvert vil denne begynne å råtne.

Du får kline inn med Tec-7 i hull og rundt skruer for å minimere muligheten, men de som blir liggende under vannlinjen vil antagelig på ett eller annet tidspunkt slippe vann inn.

 

Ville nok gått for syrefast så du slipper at de tærer istykker.

Link to post
Share on other sites

Hva maser du etter og spør når du allerede er 100% bestemt på å gjøre det du allerede har bestemt. Ja det blir amatørmessig og lyser DIY lang vei. Men hva så. who cares på gammel båt er det meir regelen enn unntaket.

Hva er det du snakker om? Ikke bestemt meg over hodet men har fått null konkrete tilbakemeldinger! Prøv å finn plateskruer i dimen jeg lurte på.

 

For et tullesvar!

Link to post
Share on other sites

Plateskruer i så grov dimensjon som 8mm er nok ikke hyllevare overalt, spørsmålet må vel være hvorfor du trenger gigantskruer for å feste en tynnplate ?

Det har jeg funnet ut, sjekket flere steder. Platen fulgte med braketten og hulla var boret allerede så spørsmålet er legitimt? Ikke så lett å tette dem!

Link to post
Share on other sites

Du får vel fire bolter hvor hodet blir synlig uansett, ettersom de er gjennomgående, og du da tydeligvis ikke skal bruke bolter med forsenket hode, eller i det minste vognbolter eller lignende, og dersom du selv synes det blir greit med franske treskruer, så bruker du det.

Link to post
Share on other sites

Du får vel fire bolter hvor hodet blir synlig uansett, ettersom de er gjennomgående, og du da tydeligvis ikke skal bruke bolter med forsenket hode, eller i det minste vognbolter eller lignende, og dersom du selv synes det blir greit med franske treskruer, så bruker du det.

Skulle gjerne brukt skruer med flatt hode men ikke funnet noen eller en gjennomgående vognskrue men akterspeilet er forsterket med et skråstag på innsiden der hulla på platen er så det går ikke.

 

Enig at ikke det ser supert ut med synlige bolter men sliter medå finne alternativ...

Link to post
Share on other sites

Aluminium og rustfritt er vel ingen bra kombinasjon? 

 

Bør ikke være noe problem, de fleste produsenter som lager aluminiumsbåter benytter syrefaste skruer og beslag. Aluminiumsbolter i syrefast båt er nok noe verre når det kommer til korrosjon, men en heller sjelden kombinasjon.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...