KongKing Startet 29.April.2016 Del på Facebook Startet 29.April.2016 (redigert) Ringte på en båt som er aktuell for kjøp der eier selv har installert landstrømsanlegg (ikke plug and play ala Ladix), men han hadde ikke hatt noen fagfolk til å godkjenne dette. Jeg mente det var påbudt, men han trodde ikke det... Hvem kan ev godkjenne dette? Kan en vanlig elektriker gå over anlegget og godkjenne? Eller må det være en skipselektriker? Og hva er konsekvensen av å ikke ha en slik godkjenning? Tipper det er en del selvbygger-anlegg ute og går i båter... Jeg har ikke noe grunn til å tvile på at han har gjort en god jobb, men det er noe med å ha ting på stell... Dette er en 91-mod båt uten noe CE-merking eller slikt. Kk Redigert 29.April.2016 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 29.April.2016 Del på Facebook Svart 29.April.2016 Reder er ansvarlig for at el-anlegget følger sikkerhetskravene: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2001-12-04-1450 Der er en god del krav i forhold til hvordan anlegget skal være oppbygd. Lite i forhold til hvem som skal oppbygge det forutenom at reder er ansvarlig for at det ER oppbygd iht. tekniske krav. Eksempel på utdrag: Enhver som i henhold til § 6 utsteder erklæring om samsvar skal oppbevare kopi av erklæringen i minst ti år regnet fra den dag erklæring om samsvar er utstedt. Denne paragrafen gjelder ikke for fritidsfartøy................. Du får nok problemer med å få gjennomslag for at et slikt anlegg skal være godkjent av fagfolk uten å kunne vise til forskriftshjemmelen for dette. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KongKing Svart 29.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2016 Ok, så dette med godkjenning gjelder ikke fritidsbåt. Da er jo saken grei ?? Kk Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 29.April.2016 Del på Facebook Svart 29.April.2016 Korrekt, du har som reder ansvar for at anlegget er i forskriftsmessig stand men det foreligger ingen godkjennings/dokumentasjonsplikt. I korte trekk. Er du privat eier av fritidsfartøy uten å benytte fartøy i næring, betaler full mva på alt du kjøper etc. så er det ikke mange krav som stilles til deg. Da går du klar av det aller meste. De som spekulerer i kjøp av dyrere fritidsbåter på firma via mva-refusjon på firma bør tenke seg mange ganger om før de gjennomfører en slik kortsiktig gevinst. Alt blir mye mer komplisert fra beskatning av privat bruk, godkjenningsordninger osv. osv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Riddar4 Svart 30.April.2016 Del på Facebook Svart 30.April.2016 Vi som er eiere av båter i proletarklassen, er mer opptatt av om vi får problemer med forsikringen viss noe elektrisk svikter med påfølgende skade. Eller kort og godt om vi kommer til båt med flatt batteri når vi skal ut på sjøen en tur. Det er vel det som til syvende og sist som betyr noe for oss alle.?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ally Svart 30.April.2016 Del på Facebook Svart 30.April.2016 Ok, så dette med godkjenning gjelder ikke fritidsbåt. Da er jo saken grei Kk Er ikke sikker på om dette er helt riktig. Godkjenning trenger du ikke men forskriften gjelder også for fritidsfartøy. § 4.Hvem forskriften retter seg mot Reder skal sørge for at anlegg som omfattes av denne forskriften til enhver tid tilfredsstiller sikkerhetskravene i forskriften. Ved bruk og tilkobling av elektrisk utstyr til anlegg skal det vises aktsomhet slik at det ikke oppstår fare for liv, helse eller materielle verdier. Enhver som prosjekterer, utfører, endrer eller foretar vedlikehold av anlegg, er ansvarlig for at arbeidet som foretas er i samsvar med forskriftens krav. For eier av fritidsfartøy påhviler de samme plikter som for reder. Hvis da båteier har montert dette selv og ikke innehar noen kompetanse på montering av 220 Volts anlegg, hvordan kan du da være sikker på at sikkerhetskravene er oppfylt? Er du da aktsom ved bruk av et slikt anlegg? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaftein ØL Svart 30.April.2016 Del på Facebook Svart 30.April.2016 (redigert) Jeg var i et jobbintervju som taksmann hos et forsikringsselskap for noen år siden og drøftet litt me de hva som er deres standpunkt til at båteire gjør mye ombord i båtene på egenhånd. Det være seg alt fra baugpropellinstallasjoner, elektrisk, varmere, gass-anlegg osv.. De var klar over problemet, men i praksis pleide de ikke å se på det som noe problem (med mindre det var utvist grov uaktsomhet) da de mente at det generelt er positivt at båteierne tar vare på og vedlikeholder båtene sine. Når det gjelder landstrømanlegg i båt, så finne det like mange forskjellige landstrømanlegg som antall båtbyggere. De bygger båtene for mange forskjellige markeder og alle gjør som de vil. Hva som følger med av dokumentasjon fra verft er jeg litt usikker på. Det var begredelige greier som fulgte med vår båt da vi kjøpte den, men tipper også det er veldig forskjellig. Redigert 30.April.2016 av Kaftein ØL (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 30.April.2016 Del på Facebook Svart 30.April.2016 Hvis da båteier har montert dette selv og ikke innehar noen kompetanse på montering av 220 Volts anlegg, hvordan kan du da være sikker på at sikkerhetskravene er oppfylt? Er du da aktsom ved bruk av et slikt anlegg? Du har plikt til å forsikre deg om at sikkerhetskravene er oppfylte som reder. Det er jo det forskriften sier. Har du ikke denne kompetansen selv bør du selvsagt innhente den fra annet hold. Man retter seg mot tilstanden på anlegget og ansvarsforholdet for overenstemmelse med forsikriftskravene. Ikke hvem som utfører jobben. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 30.April.2016 Del på Facebook Svart 30.April.2016 (redigert) Dersom anlegget ikke var plug and play, men selvbygget av ufaglært uten godkjenning i ettertid, så ville jeg forholdt meg til båten som om det ikke var landstrøm i den, og gitt et bud deretter. Dvs 5-6000 tusen under den prisen man kom frem til, som om at den hadde landstrøm. Mitt plug and play anlegg i 30fots seilbåt, med sikringsskap, med 5 enkle og en dobbel kontakt, kom på ca 6-7 lapper. -det store anlegget til CTek pluss noe utbygging. -særlig om det var annonsert med landstrøm. Redigert 30.April.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
peso Svart 30.April.2016 Del på Facebook Svart 30.April.2016 Vekselstrømsinstallasjoner I fritidsbåter opptil 24m skal bygges I hht NS-EN ISO 13297. Et elektrikerfirma med dokumentert kompetanse på maritime installasjoner kan godkjenne og skrive samsvarserklæring. Ufaglærte kan ikke koble landstrømsanlegg lovlig. (plug and play er lov) Eier er pliktig til å påse at det elektriske anlegget er i forskriftsmessig stand. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 30.April.2016 Del på Facebook Svart 30.April.2016 Vekselstrømsinstallasjoner I fritidsbåter opptil 24m skal bygges I hht NS-EN ISO 13297. Et elektrikerfirma med dokumentert kompetanse på maritime installasjoner kan godkjenne og skrive samsvarserklæring. Ufaglærte kan ikke koble landstrømsanlegg lovlig. (plug and play er lov) Eier er pliktig til å påse at det elektriske anlegget er i forskriftsmessig stand. Stor uenighet om temaet selv blant såkalte eksperter: http://løpshavn.no/2013/11/landstrom/ Rådet er vel enkelt og greit, sørg for at anlegget er i forskriftsmessig stand. Kan du holde det i en slik stand selv, gjør det. Kan du ikke, lei inn folk med fagkompetanse. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.