Kaptein Thomas Startet 30.April.2016 Del på Facebook Startet 30.April.2016 Hei! Har satt inn to voltmetere i båten, ett på startbanken, og ett på forbruksbanken. Disse bankene er skilt fra hverandre, og er det fram til jeg lader, kjører motor, eller vrir om "emergency paralell"-bryteren på hovedstrømstavla. Dette fungerte helt topp i hele forrige sesong, men nå er det noe rart. Jeg har satt inn noen nye lamper i vinter(fire stykk), og når disse står på vandrer voltmeteret for startbatteriet(!) veldig. Det "løper" opp og ned fra ca 11.9 til ca 12.7. Lampene tar strøm fra forbruksbanken, men all jordingen i båten er naturligvis felles, og det er ingen andre forbrukere som påvirker noen av voltmeterne på samme måte. Jeg har forsøkt å google litt, men uten hell. Noen som har noe tips på hva grunnen til dette er? Liker ikke å tulle med startstrømmen... Hilsen Thomas Sitér dette innlegget Skvulp BåtforeningNor Star 290, 2001Hjemmehavn; Slependen, Bærum Link to post Share on other sites More sharing options...
Cruiseliner Svart 30.April.2016 Del på Facebook Svart 30.April.2016 Har du sjekket alle koblinger? Det kan høres ut som dynamoen ikke leverer stabilt - noe som kan skyldes dårlig kontakt. Når mitt voltmeter viste lignende symptomer, viste det seg å være hovedstrøm fra dynamo som var løsnet. Men som du opplyser dukket symptomene opp etter at du hadde montert nye lamper og kun når disse brukes. Da vil nok mest sannsynlig problemet skyldes disse lampene. Jeg hadde koblet ut en og en og sett om dette utgjør noen forskjell. Det kan være en av lampene som er defekt og ødelegger for resten. Dårlig jording er også en mulighet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sleipnern Svart 30.April.2016 Del på Facebook Svart 30.April.2016 Sjekk polklemmene dine på batteriet Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaptein Thomas Svart 30.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2016 Hei, og takk for svar! Det er LED ja, og med innebygget elektronikk.. Betyr dette at batteriet ikke tar noe skade av dette, og at det kun er voltmeteret som "sliter litt", eller kan faktisk startbatteriet ta skade/lades ut av dette..? Sitér dette innlegget Skvulp BåtforeningNor Star 290, 2001Hjemmehavn; Slependen, Bærum Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 30.April.2016 Del på Facebook Svart 30.April.2016 Det skader nok ikke batteriene, men slik støy kan påvirke radio, TV, og ikke minst VHF. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaptein Thomas Svart 30.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2016 Ok, skjønner. Takk for svar!? Sitér dette innlegget Skvulp BåtforeningNor Star 290, 2001Hjemmehavn; Slependen, Bærum Link to post Share on other sites More sharing options...
Ballard Svart 30.April.2016 Del på Facebook Svart 30.April.2016 ¨Hender dette kun når motor går ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaptein Thomas Svart 30.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2016 Har ikke forsøkt med motor i gang, men motoren var av da jeg oppdaget det? Sitér dette innlegget Skvulp BåtforeningNor Star 290, 2001Hjemmehavn; Slependen, Bærum Link to post Share on other sites More sharing options...
Cruiseliner Svart 1.Mai.2016 Del på Facebook Svart 1.Mai.2016 Har du voltmetere som er aktive uavhengig av motor? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaptein Thomas Svart 1.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2016 Ja, de er koblet rett på hovedstrømbryterne. Dvs. på "riktig side", så de er mørke når jeg skrur av strømmen.. Sjekket opp diverse koblinger idag, og alt ser bra ut, så det er nok evt elektronikken i lampene som gjør dette. Jeg bare forstår ikke at det bare skjer på voltmeteret til startbatteriet, og ikke på forbruksbatteriet som lampene henter strøm fra... Sitér dette innlegget Skvulp BåtforeningNor Star 290, 2001Hjemmehavn; Slependen, Bærum Link to post Share on other sites More sharing options...
bmwmaxi Svart 2.Mai.2016 Del på Facebook Svart 2.Mai.2016 Du har mest sannsynlig en mer påkosta hovedstrøm bryter som regulerer så ikke startbatteriet blir tomt selv om du bruker opp strømmen på forbruks batteriet. Når spenningen synker til 11,9V skrur den av forbruket på start batteriet som så spretter opp til 12,7v og da prøver den på nytt og koble inn start batteriet for så og finne ut at spenningen igjen er 11,9 og skrur av forbruket igjen. Ikke noe feil med det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaptein Thomas Svart 2.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2016 Ja, det stemmer. Jeg har et voltsensitivt relé som kobler bankene fra hverandre når startbatteriet ligger på 12.7(om jeg ikke husker feil). Det er den vanlige pakka fra BEP, og den kjenner jeg godt til etter å ha montert den på de tre siste båtene mine. Det jeg ikke forstår, er som sagt hvorfor det er voltmeteret på startbatteriet som tuller, og ikke voltmeteret på forbruksbatteriene. Releet har holdt batteribankene adskilt når jeg har brukt de nye lampene, og likevel blir det sånn.. Sitér dette innlegget Skvulp BåtforeningNor Star 290, 2001Hjemmehavn; Slependen, Bærum Link to post Share on other sites More sharing options...
Vestkystseiler Svart 3.Mai.2016 Del på Facebook Svart 3.Mai.2016 Har du ikke mulighet for aa maale med et multimeter parallelt med det innebygde voltmeteret. Dermed vil du jo faa avgjort om det er voltmeteret som tuller, eller om du har andre feil. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 3.Mai.2016 Del på Facebook Svart 3.Mai.2016 Hmmmm, en tråd som jeg kan ha stor nytte av. Har faktisk i 3 år hatt problemer med varierende ladespenning på startbatteri/ voltmeteret til VP D6 motoren. Svinger en hel del. Og når jeg tenker meg om, så oppstod dette omring da jeg skiftet en del halogen G4 pærer til led-pærer.... Dette må sjekkes ut! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaptein Thomas Svart 3.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2016 Hei igjen, og takk for svar! :) Skal få undersøkt med et multimeter ja, det vil muligens gi et delvis godt svar, men likevel ikke hva grunnen er til at det er voltmeteret på startbatteriet som "løper". Lampene er tilkoblet forbruksbatteriene. Må også understreke at dette ikke har noen ting med ladingen å gjøre. Både ved bruk av batterilader og motor er alle voltmetere helt stabile, og fungerer som de skal. Det er kun ved bruk av disse nye lampene feilen oppstår. Hilsen Thomas. Sitér dette innlegget Skvulp BåtforeningNor Star 290, 2001Hjemmehavn; Slependen, Bærum Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.