Jump to content

Voltmeter som vandrer opp og ned fra 11.9 til 12.7


Kaptein Thomas

Recommended Posts

Hei!

 

Har satt inn to voltmetere i båten, ett på startbanken, og ett på forbruksbanken. Disse bankene er skilt fra hverandre, og er det fram til jeg lader, kjører motor, eller vrir om "emergency paralell"-bryteren på hovedstrømstavla.

 

Dette fungerte helt topp i hele forrige sesong, men nå er det noe rart. Jeg har satt inn noen nye lamper i vinter(fire stykk), og når disse står på vandrer voltmeteret for startbatteriet(!) veldig. Det "løper" opp og ned fra ca 11.9 til ca 12.7.

 

Lampene tar strøm fra forbruksbanken, men all jordingen i båten er naturligvis felles, og det er ingen andre forbrukere som påvirker noen av voltmeterne på samme måte.

 

Jeg har forsøkt å google litt, men uten hell.

 

Noen som har noe tips på hva grunnen til dette er? Liker ikke å tulle med startstrømmen...

 

Hilsen Thomas

Skvulp Båtforening
Nor Star 290, 2001
Hjemmehavn; Slependen, Bærum

Link to post
Share on other sites

Har du sjekket alle koblinger? Det kan høres ut som dynamoen ikke leverer stabilt - noe som kan skyldes dårlig kontakt. Når mitt voltmeter viste lignende symptomer, viste det seg å være hovedstrøm fra dynamo som var løsnet. 

 

Men som du opplyser dukket symptomene opp etter at du hadde montert nye lamper og kun når disse brukes. Da vil nok mest sannsynlig problemet skyldes disse lampene. Jeg hadde koblet ut en og en og sett om dette utgjør noen forskjell. Det kan være en av lampene som er defekt og ødelegger for resten. Dårlig jording er også en mulighet.  

Link to post
Share on other sites

Hei, og takk for svar!

 

Det er LED ja, og med innebygget elektronikk.. Betyr dette at batteriet ikke tar noe skade av dette, og at det kun er voltmeteret som "sliter litt", eller kan faktisk startbatteriet ta skade/lades ut av dette..?

Skvulp Båtforening
Nor Star 290, 2001
Hjemmehavn; Slependen, Bærum

Link to post
Share on other sites

Ja, de er koblet rett på hovedstrømbryterne. Dvs. på "riktig side", så de er mørke når jeg skrur av strømmen..

 

Sjekket opp diverse koblinger idag, og alt ser bra ut, så det er nok evt elektronikken i lampene som gjør dette.

 

Jeg bare forstår ikke at det bare skjer på voltmeteret til startbatteriet, og ikke på forbruksbatteriet som lampene henter strøm fra...

Skvulp Båtforening
Nor Star 290, 2001
Hjemmehavn; Slependen, Bærum

Link to post
Share on other sites

Du har mest sannsynlig en mer påkosta hovedstrøm bryter som regulerer så ikke startbatteriet blir tomt selv om du bruker opp strømmen på forbruks batteriet.

Når spenningen synker til 11,9V skrur den av forbruket på start batteriet som så spretter opp til 12,7v og da prøver den på nytt og koble inn start batteriet for så og finne ut at spenningen igjen er 11,9 og skrur av forbruket igjen. Ikke noe feil med det.

Link to post
Share on other sites

Ja, det stemmer. Jeg har et voltsensitivt relé som kobler bankene fra hverandre når startbatteriet ligger på 12.7(om jeg ikke husker feil). Det er den vanlige pakka fra BEP, og den kjenner jeg godt til etter å ha montert den på de tre siste båtene mine.

 

Det jeg ikke forstår, er som sagt hvorfor det er voltmeteret på startbatteriet som tuller, og ikke voltmeteret på forbruksbatteriene. Releet har holdt batteribankene adskilt når jeg har brukt de nye lampene, og likevel blir det sånn..

Skvulp Båtforening
Nor Star 290, 2001
Hjemmehavn; Slependen, Bærum

Link to post
Share on other sites

Hmmmm, en tråd som jeg kan ha stor nytte av.

Har faktisk i 3 år hatt problemer med varierende ladespenning på startbatteri/ voltmeteret til VP D6 motoren. Svinger en hel del.

Og når jeg tenker meg om, så oppstod dette omring da jeg skiftet en del halogen G4 pærer til led-pærer.... Dette må sjekkes ut!

Link to post
Share on other sites

Hei igjen, og takk for svar! :)

 

Skal få undersøkt med et multimeter ja, det vil muligens gi et delvis godt svar, men likevel ikke hva grunnen er til at det er voltmeteret på startbatteriet som "løper". Lampene er tilkoblet forbruksbatteriene.

 

Må også understreke at dette ikke har noen ting med ladingen å gjøre. Både ved bruk av batterilader og motor er alle voltmetere helt stabile, og fungerer som de skal. Det er kun ved bruk av disse nye lampene feilen oppstår.

 

 

Hilsen Thomas.

Skvulp Båtforening
Nor Star 290, 2001
Hjemmehavn; Slependen, Bærum

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...