Jump to content

Volvo Penta GM 5,0 starter klarer ikke å rikke svinghjulet


Biobåle

Recommended Posts

Jeg har akkurat montert inn ny motor (305 GM 5,0), jeg startet den utenfor båten og nå har den blitt montert i en Scand 26.

Jeg fikk den til å gå rolig på 1000 omdreininger, og nå tok jeg frem stroboskopen for å få justert tenninga bedre. Jeg har i tillegg satt inn en midlertidig bensin løsning med håndpumpe for å sikre nok bensin, etter hvert begynte det å lekke fra sidene på forgasseren.

Motoren har gått ca 3 x 10 min med hele hekkagregatet ned i stor vannbeholder(vann og eksos kommer ut). Nå som tenninga var korrekt og motoren gikk pent, kvalte den seg til slutt da jeg ikke rakk å gi nok gass.

PROBLEMET ER: starter klarer ikke nå å rikke svinghjulet, det virker som om det er sinnsykt trykk i motoren og at det kommer en forsiktig fiselyd etter at startet har prøvd å vri rundt svinghjul.

Jeg har vel startet motoren ca 15 ganger og alt har virket fint tidligere?

 

Forslag ? er det mulig at drivstoffproblemet har forårsaket at det er rent over fra forgasser....Er noe rådvill, enda jeg har skrudd mye.

Takker veldig for svar, kanskje det er mulig å redde sesongen......

Link to post
Share on other sites

Forgasseren kan renne over og det kan jo hende at dette har gitt hydraulisk lås i en sylinder. Ta ut alle åtte pluggene, koble fra plusspolen på coilen og kjør på starteren. Da får du ut evt bensin i sylindrene. Forgasser som renner over kan komme av rusk i flottørventilen eller en punktert flottør.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for svar, det er det jeg har fått som tilbakemelding fra flere i dag. Motoren har gått silkemykt mens jeg har testet. Og jeg hadde også riktig fortenning, olje er også fin og bra/våt eksos. Ville overrasket om det var noe mer alvorlig uten forvarsel.

Link to post
Share on other sites

For å låse motoren må jo hele sylinderen fylles med bensin, uten at den detonerer, og det skal litt til, men er selvfølgelig teknisk mulig.

 

Gjør som DieselDahl skriver, ta ut pluggene, kjør motoren noen runder rundt, og se hva som blåser ut. Jeg ville tippet vann, særlig dersom du har brukt klokker, men du skriver jo at du har benyttet vannbeholder, og da er det også pussig dersom den har fylt seg med vann?

Vi venter i spenning på resultatet !

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...