Biobåle Startet 3.Mai.2016 Del på Facebook Startet 3.Mai.2016 Jeg har akkurat montert inn ny motor (305 GM 5,0), jeg startet den utenfor båten og nå har den blitt montert i en Scand 26. Jeg fikk den til å gå rolig på 1000 omdreininger, og nå tok jeg frem stroboskopen for å få justert tenninga bedre. Jeg har i tillegg satt inn en midlertidig bensin løsning med håndpumpe for å sikre nok bensin, etter hvert begynte det å lekke fra sidene på forgasseren. Motoren har gått ca 3 x 10 min med hele hekkagregatet ned i stor vannbeholder(vann og eksos kommer ut). Nå som tenninga var korrekt og motoren gikk pent, kvalte den seg til slutt da jeg ikke rakk å gi nok gass. PROBLEMET ER: starter klarer ikke nå å rikke svinghjulet, det virker som om det er sinnsykt trykk i motoren og at det kommer en forsiktig fiselyd etter at startet har prøvd å vri rundt svinghjul. Jeg har vel startet motoren ca 15 ganger og alt har virket fint tidligere? Forslag ? er det mulig at drivstoffproblemet har forårsaket at det er rent over fra forgasser....Er noe rådvill, enda jeg har skrudd mye. Takker veldig for svar, kanskje det er mulig å redde sesongen...... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 3.Mai.2016 Del på Facebook Svart 3.Mai.2016 Forgasseren kan renne over og det kan jo hende at dette har gitt hydraulisk lås i en sylinder. Ta ut alle åtte pluggene, koble fra plusspolen på coilen og kjør på starteren. Da får du ut evt bensin i sylindrene. Forgasser som renner over kan komme av rusk i flottørventilen eller en punktert flottør. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Biobåle Svart 4.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2016 Tusen takk for svar, det er det jeg har fått som tilbakemelding fra flere i dag. Motoren har gått silkemykt mens jeg har testet. Og jeg hadde også riktig fortenning, olje er også fin og bra/våt eksos. Ville overrasket om det var noe mer alvorlig uten forvarsel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 4.Mai.2016 Del på Facebook Svart 4.Mai.2016 For å låse motoren må jo hele sylinderen fylles med bensin, uten at den detonerer, og det skal litt til, men er selvfølgelig teknisk mulig. Gjør som DieselDahl skriver, ta ut pluggene, kjør motoren noen runder rundt, og se hva som blåser ut. Jeg ville tippet vann, særlig dersom du har brukt klokker, men du skriver jo at du har benyttet vannbeholder, og da er det også pussig dersom den har fylt seg med vann? Vi venter i spenning på resultatet ! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Biobåle Svart 4.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2016 Det er fantastisk å få et resultat ut av noe så enkelt. Det kom bensin ut av 2 sylindre og nå sviver den igjen:) Bare å bestille pakninger til forgasser:) Takk for riktige tips:) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Per Tore Svart 5.Mai.2016 Del på Facebook Svart 5.Mai.2016 Ta forresten et olje og filterskift på den før du begnner å bruke den. Har det vært så mye bensin i sylinderene, har nok endel også rent ned i olja Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.