perakir, på 03.06.05 08:43, skrev:
12V: Jord og minus er det samme ved 12V, dersom det er likestrøm det er snakk om. Metoden din er derfor ikke mulig.
220V: Ikke monter noe "hjemmelaget". Det er krav til jordfeilbrytere på marinaer. Hvis du bruker "pæremodellen" din der, kan resultatet bli strømløst for alle andre også. Alle landstrømanlegg bør ha en egen jordfeilbryter på maks 30mA. Helst på hver kurs hvis det er flere kurser.
:nono:
Hvis det blir en jordfeil ombord i din båt når du ikke er det, hvorfor la denne få lov til å herje fritt til du kommer og trykker på knappen din.
Det er ikke sikkert det er noen knapp å trykke på lenger heller.
I dag finnes det mange typer intrumenter som er langt bedre enn "pæremodellen" fra tidlig steinalder.
Ta kontakt med din lokale elektriker, så kan du sove trygt ombord når landstrømmen er tilkoblet.
Dette innlegget kan virke noe krast, men jeg vil bare fastslå at enkelte ting skal man ikke tukle med selv. Over 70% av alle branner i Norge skylles elektriske feil på anlegg.
Ser ikke noen grunn til at denne statestikken blir noe bedre i båter.
<{POST_SNAPBACK}>
Hei
Svaret er kanskje litt krast ja, men skal svare prøve å svare tilbake.
Dersom du ser på bildet av båten ser du kanskje at jeg ikke ligger ved noen marina med jordfeilbryter.
Eneste plassen jeg har krav om jordfeilbryter er på eventuelle varmekabler på bad, våtrom etc.
Annlegget mitt er ikke en lystbåt, men 3 fase tavle med hovedtavle og flere underfordelinger, når det gjelder lyspære med mellom fase oog jord er dette brukt på flere skipstavler på forskjellige båter.
Og grunnen til et slikt opplegg er at du da kan slå ut en og en kurs til du får likt lys i lampene, på den måten finner du jordfeilen.
Vil ikke kalle det tukling da jeg selv har lov å utføre dette dersom det blir oppdatert i tegningene.
Har elektrisitets tilsynet ombord hvert år.
Og når det gjelder 12 v er IKKE jord og minus det samme.
Har to-polt annlegg på Startbank, Nødlysbank, og Radiobatteribank.
Grunnen til spenningsregulatoren er at jeg ikke skal sprenge pæren dersom jordfeilen blir for stor.
Redigert av Olav Ringdal Jr.: 04.06.05 07:02