Jump to content

Sunseeker forlis utefor Lista


Taremakken

Recommended Posts

Tragisk forlis utenfor Lista i går.

 

 

bilde

 

Her er link til artikkel i Stavanger Aftenblad 16. mai;

 

http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/agder/Cabincruiser-sank-ved-Lista-3927012.html

 

 

 

Noen som vet noe mer om hva som skjedde?? Hører denne båten hjemme i Egersund, eller blander jeg med en annen båt?

b89c4711-b1e3-4407-804c-73cb716c3bf6.png

 

Medlem av

Princess Yachtklubb Vestlandet, Kongelig Norsk Båtforbund, Redningsselskapet

Link to post
Share on other sites

Var ikke langt hverken til Borshavn eller Flekkefjord.

Men det blåste godt fra nordvest og en del sjø.

Båter går ned, sånn er det bare.

Var selv med på ett forlis når vi var under slep fra redningskøyte.

Båten vår tok plutselig inn vann, hekken gravde seg ned og båten sank på under 1 minutt.

Ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

ehh ......så når en slik type båt mister motorkraft og styring så synker de når den får slagsjø fra siden........... :diving:  :pray:

 Hvis du leser saken så hadde båten fått motorstopp og mistet styringen. Båten ble liggende på tvers av krapp sjø, så det er vel et poeng å unngå motorstopp?

Link to post
Share on other sites

 Hvis du leser saken så hadde båten fått motorstopp og mistet styringen. Båten ble liggende på tvers av krapp sjø, så det er vel et poeng å unngå motorstopp?

 

Hvis du leste innlegget mitt så skrev jeg  nettopp det, mistet styring og motorstopp- bare at jeg faktisk ikke forstod at en båt av denne størrelse tar inn så mye vann om det ikke er slått hull i båten.

Link to post
Share on other sites

Virker noe merkelig snakket med sap om det i hentetråden

 

Kort mellom himmel og helv.. på sjøen. Godt det gikk bra med de ombord :-)

Ut fra bildene av sjøen tenker jeg at den fint burde greie å holde seg flytende selv med motorstopp. Ser ikke ut som noen brottsjø kan slå over hvertfall...
Skal også mye til at 2 motorer blir strupet for diesel fra hver sin tank samtidig, og så brått at man mister all fremdrift.

Kan være mange andre ting. F.eks om en eksosslange eller noe annet på motorens sjøvannskrets ryker blir det fort mye vann i motorrommet. En pakkboks kan skjære seg, man kan kjøre på noe i sjøen som slår hull i skroget eller river ut akselen. En skroggjennoføring eller slange kan gi seg osv. Merker man det for sent og motorrom/ elektrisk er oversvømt kan løpet være kjørt.

Håper vi får vite hva som utløste dette. En stor og plutselig vannintrengning og brann er det jeg frykter mest på en slik tur...

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

I stiv kuling (4ms fra storm på tidspunktet det skjedde) ved Lista skjer "merkelige ting" forholdsvis ofte selv med store fritidsbåter. (så slik sett ingen stor overaskelse at den fikk et problem eller to i slike forhold, spesielt mht. båtens alder) Men ja, ideelt sett skulle den ikke sunket under slike forhold.

Redigert av Nord West 370 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er mange dyre store lystbåter der det er lite fokus på vantette skott og tersklhøyder,Drenering og lensekapasitet. Her er det ofte store dimensjoner på kjølevannsintak og eksos.. om dette svikter fylles motorromet raskt.. Vi må vente med å trekke konklusjoner før vi vet hva som eksakt har skjedd.. bare konstantere at det gikk bra med folkene ombord som ble redda av vårt fantastiske system vi har her i Norge!  Tror neppe en Sunseeker har så dårligstabilitet at den synker om den hadde vært i orden!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Mange av disse baljene har jo luftinntakene til motorrommet på siden lik over vannlinjen. Om en slik balje havner på siden i litt bølger fylles det vel fort inn den veien.

 

 

Men det burde lænsepumperne jo være dimensionerede til at kunne klare? Med mindre at de er tilstoppede eller ikke fungerer. Det virker ikke som om det er nyeste model. I øvrigt synes jeg at det er OK at debattere årsager mm og gætte lidt. Alle er reddet og der har "kun" været materielle tab.

Link to post
Share on other sites

Var nok verre sjø i virkeligheten enn det som kommer frem på bildene. På dette bildet fra Lister24 får man kanskje litt mer inntrykk av hvordan det var på sjøen da dette sjedde

 

 

bilde

 

 

 

 

 

Her er artikkelen som sto i Lister;

http://www.lister24.no/nyheter/Dramatisk-redningsaksjon-utenfor-Lista-467024.html

Redigert av ///CHARLIE (see edit history)

b89c4711-b1e3-4407-804c-73cb716c3bf6.png

 

Medlem av

Princess Yachtklubb Vestlandet, Kongelig Norsk Båtforbund, Redningsselskapet

Link to post
Share on other sites

Men det burde lænsepumperne jo være dimensionerede til at kunne klare?

Når man ser de lensepumpene som er montert i fritidsbåter i dag, har jeg ikke mye tror på at de holder unna så mye mer enn en liten lekasje eller regnvann. Ryker kjølevannsinntaket eller noe tilsvarende så er det bare å sørge for at redningsvestene er på og at hjelpen er på vei.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Det stemmer: fritidsbåter har ikke krav til sertifisert maskinist, uansett hvor stor motoreffekt ....

Så kanskje det er på tide å gjøre en endring i dette regelverket?

Jeg ser det som høyst sannsynlig at ulykken kunne vært unngått ved at fartøyet hadde teknisk kyndig personell ombord. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...