Jump to content

Mitt første båtprosjekt Selco 13 med ´78 Johnson 20 HK Seahorse


Hcolsen

Recommended Posts

Jeg har nå endelig gått til anskaffelse av min første båt :)

 

 

Var på utkikk etter båt i årevis, men tid og mye annet har kommet i veien dessverre, men nå er jeg i gang!

 

Det ble til slutt en 13 fot Selco med en 78´ 20hk Johnson.......

 

bilde

Båten ser til å være i rimelig orginal forfatning og relativt komplett. 

Jeg vet ikke årsmodell eller annet om selve båten en at jeg ble fortalt det var en 13" Selco.

 

Meget smidig på rattet og i gass/gir. Jeg vil anta att gasskonsoll og styre-wire har blitt oppgradert samtidig som den ble malt hvit og blå. Orginalt er denne båten helt rød utvendig med røde seter og sofaen i sky. 

 

Frontstolene har også blit byttet ut av denne blitema-typen med nedfellbar rygg.

Disse er IKKE festet til siden av stolene som de orginale stolene var med den metallstangen som nå henger og slenger. (Fikk med de gamle stolene)

 

Ellers vil jeg tippe at Knopmåler, skinnrattet med kromemblem, orginale bakseter med stygt setetrekk, vindskjerm, flaggstangholder i baugen(?), kalesje og mye annet er orginalt.

 

Status etter dag 1:

Motor starter og går, må nok justere forgasser´n litt i bestefall. 

Snora røyk selvfølgelig etter noen drag. 

Det var litt feilsøking som måtte til, men viste seg foreløpig at STOPP-knappen som var blitt koblet mellom motor til en knapp ved rattet kortsluttet etter første gangs bruk :P

Så bare jeg fikk koblet den bort, og da starta den igjen på 1. draget på kald motor.

 

 

Dette er første gang jeg skal dokumentere ett "prosjekt" på denne måten og dette er jo også min første båt, så har liten til ingen erfaringer fra egne båter eller motorer, men har relativt god teknisk innsikt og er meget lærevillig og interessert for alt som er mekanisk/teknisk/EL relatert generelt....

Så beklager allerede på forhånd for kommende feil i mitt noget rustne maritime vokabular, det er godt og vel 10 år siden jeg mønstret av KNM Vidar som da var kommandofartøy for MCMFOR-North (Nato´s maritime minerydder styrke). Så rettelser mottas med glede og ydmykhet :) 

 

Så det vil si at jeg er åpen for all den kunnskap som folk her inne sitter på, å da spesielt om noen har noen erfaringer eller kjennskap til min Selco 13 (uvisst årstall) eller 20HK Johnson fra 78. 

 

For en fantastisk følelse å endelig eie min egen båt :-) MEGET spent på hvordan dette skal utvikle seg:)

Redigert av Hcolsen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dag 2:

 

Siden snora har røki, må den på igjen på en eller annen måte, jeg fikk med en Evinrude 20hk ca samme årstall med snora og gummi-foringen til hullet på motordekselet intakt. 

Så blir det å begynne å se hvordan det utvikler seg  :)

 

- Ny stoppknapp må monteres og kobles på.

-Kartlegge alt av ledninger, kontakter, brytere osv for å få en oversikt over det elektriske, da dette må oppgraderes sterkt da jeg skal ha inn fritidsbatteri.

Man må jo få modernisert skuta litt med ting som lensepunmpe, 12V uttak diverse smarte steder til diverse, og alt annet som skulle trenge strøm.

 

Har ikke funnet ut om denne motoren er i stand til å  kunne lade ett batteri. Men en ting av gangen :)

Link to post
Share on other sites

Oppsummering dag 2:

 

1. Pri var å få festet start-snora igjen og bytte gummimansjetten fra delemotoren jeg har...

 

 

Skrur av de 3 10mm boltene til drahjulgreia, svinghjulshus (eller hva nå en det heter) 

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Skruene løsnet lett, og hele toppen på svinghjulet var da bare å løfte av.

 

Der lå knuten på startsnora å venta på meg som antatt.

 

bilde

 

Så langt greit, bortsett fra at det var ganske så tørt oppi der i motsetning til den ifra delemotoren som ser meget lik ut, men ett feste er knekt på den.

Flyttet over gummimansjetten og startsnora fra denne, da snora så friskest ut i gummien. Så greit å få gjort uansett :)

 

bilde

Den venstre er fra 20HK Evinrude delemotoren og den andre er den som hører til Johnson. Flytter over og strammer opp fjæra før jeg skal tre inn snora så den trekker seg tilbake til rett posisjon............

 

bilde

 

 

1. forsøk så hadde jeg ikke strammet nok, så bare halve lina gikk inn, så stramma jeg til hva jeg trodde var sånn ca. passe...

Men som dere ser så røyk fjæra, mulig jeg har snurra feil vei, ikke veit jeg.. 

 

Så da stoppet det litt opp der, da fjæra i delemotoren også var knekt.

 

Jeg regner også med at det lønner seg å kjøpe en ny fjær. Blir vel bare tull å prøve å reparere dette uten verktøy for slikt.

 

 

 

Nr2.

Knopmåler - føler - hvordan?

bilde

 

Det er jo en (hva jeg tror) orginal VDO knopmåler montert, men det er ikke noe som går igjennom skråget som jeg kan se under båten. men fant ett hull på størrelse med en drøy 20-kroning som var tettet, og slipt. Denne satt styrbord side 40cm fra akterenden og 10cm inn fra siden.

 

bilde

Baksiden av knopviseren

 

Her er det ingen ting påkoblet, men ser ut som at er opplegg til instrumentbelysning på toppen og en trykklufts-nippel eller vanntrykk ?

Dette må jeg få finne ut av, regner med at det må være en form for propell eller impeller-ting som skal være montert under båten som lager høyere trykk hvor raskere båten drar "hjulet" rundt ved økning av fart. 

 

Dette må jeg komme tilbake til..

 

Men regnet begynte å komme så jeg pakka sammen for i dag å satt på kalesjen igjen, blir spennende å se hvordan den holder hvis det skulle bli skikkelig drittvær.. Den trenger sårt litt ettersyn av en seilmaker eller noen andre som er kyndige med slikt arbeide :P

 

Link to post
Share on other sites

giveren ("pitot") er bare et hull som leverer vanntrykk gjennom slangen og til instrumentet. Derav navnet trykklogg

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

giveren du linket til monteres på hekken slik at den stikker ned i vannet under fart.   Nyere påhengere har gjerne slik giver innebygd i stammen 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Spennende prosjekt! Håper du får liv i knopmåleren, for den var ordentlig snasen. Bare fest en passende slange på nippelen og blås forsiktig på slangeenden for å se om du får bevegelse i målernålen. Hvis ikke, får du demontere og se om noe har irret fast. Tror den store kladden øverst er til en lyspære? :)

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Spennende prosjekt! Håper du får liv i knopmåleren, for den var ordentlig snasen. Bare fest en passende slange på nippelen og blås forsiktig på slangeenden for å se om du får bevegelse i målernålen. Hvis ikke, får du demontere og se om noe har irret fast. Tror den store kladden øverst er til en lyspære? :)

 

det sitter nok en glødepære i toppen der ja :) Takk for tips! hadde det ikke regnet så hadde jeg nok allerede gravd i garasjen etter en passende slange, for den knopmåleren har jeg bltt glad i allerede... Den gir ett fint sportslig preg synes jeg.. Hvis det ikke viser seg at dette var ett BOM-kjøp denne sesongen, hadde det vært gøy å trekke om orginalstolene og baksetet. Vet ikke helt om jeg liker de biltema stolene eller ikke ennå.. de sitter jo ikke fast i siden som de skal orginalt. håper ikke dette går ut over innfestningen i dørken.. og den plankerammen de er skrudd i er ikke videre pen heller..

 

Synd jeg ikke vet noe om hva tidligere eiere har gjort for en jobb med å fjerne skum i dobbeltbunnen og satt det sammen igjen.. Men bunnen har blitt kappet rund baut innvendig. så noen har hvertfall gått virkelig løs.. Har lest en del eldre tråder om lignende Selco båter med problem med vann i dobbelbunnen. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Etter en god stund har jeg endelig tatt tak i prosjektet igjen...

 

  • Ny startfjør og startsnor er montert. Ingen gnist etter dette....
  • Sjekket rask pluggkabler med Ohm'meter og fikk 0,0 Ohm og pip....
  • Bytter tennplugger til nye NGK BR7HS. (120kr på mekonomen) Det satt plugger fra Biltema av typen BRISK super NR14C i fra før...
  • Koblet på ny av/på bryter til STOP-knappen som hadde kortsluttet for meg. Det er den Svarte kabelen med gul strek som kutter gnist når den blir jordet.

    Fikk start etter dette på første draget. Stoppet rarskt motoren på choken da jeg så det ikke kom kjølevann.....
  • Åpnet opp undervannshuset og ser at impeller er helt klar for utskiftning:
    vannpumpe.jpg



     
  • Nytt vannpumpesett ble innkjøpt hos Fuglevik Marina i moss for 699,- (orginalt Johnson Evinrude)


    Ny impeller og hus snart på plass:
    img_3802.jpg

Nye pakninger og "den plata der" som fulgte med i settet.

 

 

  • Fyllt på ny girolje fra Biltema (200g tube til 49,50.) åpnet den øvre olje påfyllingsskruen og putta tuben inn i hullet å klemte til, frem til det slutta å boble luft.
    Dette gjorde jeg før jeg hadde festet undervannshuset til stammen. delvis liggende..

    Etter en rask titt på youtube skjønte jeg for at jeg like gjerne skulle kjøpt girolje pumpe fra Biltema til 49,50 og en 500ml flaske med girolje istede. Kommer til å gjøre dette før jeg tar den i bruk.

    Når jeg prøvde å starte etter jeg hadde satt på undervannshuset igjen så fikk jeg ikke start ei heller antydning til tenning og ingen gnist. Tok ut tennpluggene og dro 6-7 ganger i snora, da kom i allefall kontrollstrålen til kjølevannet til syne, så det virker som at jeg har fått liv i vannpumpa igjen :P
  • Fant IRR på den ene pinnen i moffa mellom powerpack og coilene. Det var den pinnen som er til den sorte og gule ledningen til STOP-knappen. prøvde 5-56 og litt kraping på kontaktflatene men fortsatt ingen gnist!!
  • Blendet sort kabel med gul strek mellom powerpack og kabelmuffa til coilene (som var stygg)  for å utelukke noe lekkasje til jord. Fortsatt ikke gnist
  • Pluggkabler: Ohm'er kablene på nytt, det piper i den ene men det er litt dårlig kontakt og brudd i den andre.
       Drar på biltema å kjøper kabel og bruker de gamle hettene og kontaktpunktene. Pusser de litt før jeg bruker de, og når jeg Ohm'er kablene jeg laget var det helt fine med 0,0 Ohm uansett hvor mye jeg vrei på de.

    FORTSATT ikke gnist!!!!

 

Dessverre er Høyden bil og båt elektro stengt frem til mandag.... 

 

Flere bilder kommer, tar også blider på anmodning :P

 

 

Link to post
Share on other sites

når man fyller olje på girhus, så gjøres det helst med motor stående i vanlig stilling, og ved å klemme inn olje i nederste plugg til det kommer olje ut oppe.   Da er man garantert å fått ut lufta.   

 

De har plugghetter på biltema også, men pass på å få rett type , de jeg nettop kjøpte var for plugger uten sånn påskrudd tupp. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Sliter fortsatt med å identifisere helt hvordan motor jeg har. 
Fant dette merket på blokka. Så vidt jeg forstår er dette en Evinrude 20 HP og ikke en Johnson med tanke at nr. startet med E20.

 

Spesielt når jeg ser på denne skulle jeg hatt en: 20 HK Evinrude, Lang stamme, 1983.

De fleste steder jeg leser finner det kun 15 og 25 HK utenbords fra Evinrude og Johnson fra 1983

                                                                              

 

bilde

 

bilde

Redigert av Hcolsen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

når man fyller olje på girhus, så gjøres det helst med motor stående i vanlig stilling, og ved å klemme inn olje i nederste plugg til det kommer olje ut oppe.   Da er man garantert å fått ut lufta.   

 

De har plugghetter på biltema også, men pass på å få rett type , de jeg nettop kjøpte var for plugger uten sånn påskrudd tupp. 

 

Ja det var sånn jeg skjønte til slutt at det skulle gjøres :) Har mere igjen i tuben, så kan etterfylle å få fort evt. luft der :) takk for det :D

 

De hettene så jeg på biltema også, 4pk for 39,- ellerno.. men det var som jeg forsto overganger for tennplugger med tynne gjenger i toppen?

Noe annet hadde de ikke sa de.. Ikke har jeg funnet noe på nett heller...

 

Endte med å dra på yamahasenteret for MC og kjøpte 4 stk NGK 5kOhm hetter... 

Ikke viste jeg at det er forskjell på motstant på plugghetter før jeg skulle Ohm de jeg hadde laget og fikk 10,000 Ohm i de...

Ikke fikk jeg gnist heller :(

Link to post
Share on other sites

Etter mere feilsøking, og litt flaks fikk jeg prøvd en powerpack fra en tilsvarende motor og fikk gnist! 
Har sett litt på nettet og funnet ut at min powerpack har OEM OMC vnr: (0)582452 som har blitt erstattet med (0)582453

 

Alternativene som jeg satt igjen med.. 

 

Orginal OMC 0582453 Powerpack: 642,- fra boats.net

CDI Electronics GLM 113-2453 Powerpack NO Rpm limit kr. 957 iboats.com

Sierra: Johnson/evinrude OMC 582452 replacement parts Sierra vnr: 16-5758 powerpack kr. 663 iboats.com

 

Har kommet over en delemotor med colier og powerpack montert, skal prøve denne i morgen før jeg bestiller fra utlandet hvis jeg ikke finner til fornuftig pris i Norge...

 

Krysser figrene for start i tønna i morgen!  :pray:

Link to post
Share on other sites

Den var like død den! ?

 

Sjekka litt rundt, og fant uoriginal til nærmere 1000-lappen i Norge..

Men etter ett raskt søk på finn.no fant en lik til 350,- pluss frakt?

 

Så nå har en koselig mann i Grimstad postet den allerede og jeg har betalt han 390,- kr i nettbanken...

 

Så da blir det å smøre seg med nok ett lag med tolvmodighet og vente til uka med å se om det blir no gnist???

Link to post
Share on other sites

Da var seter skrudd ut og dørken fra baug til akter skrubbet og vasket! Ser at det er en del limrester og annen møkk som sitter igjen.. Så blir vel å gå til anskaffelse av no gråmaling og en rulle å male gulvet helt bak til bånnpluggen..

Kallesjen har også fått seg en skrubb, kan bli bedre, men hjalp fælt på!:)

 

Noen bilder:

bilde

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

Spennende prosjekt! Håper du får liv i knopmåleren, for den var ordentlig snasen. Bare fest en passende slange på nippelen og blås forsiktig på slangeenden for å se om du får bevegelse i målernålen. Hvis ikke, får du demontere og se om noe har irret fast. Tror den store kladden øverst er til en lyspære? :)

Da har jeg endelig kommet til baksiden av knopmåleren eller "trykkloggen" og fikk blåst forsiktig, og nåla beveget seg

Så da blir det å kjøpe inn "pitot" eller giver til "trykklogg" som det heter og en slange...

 

Så blir det montering sammen med vårpussen tenker jeg☀☀

 

En ting til, jeg flytta over original STOPP-knapp fra delemotoren over på motoren og monterte den der den hører hjemme.

Og revet ut alt elektrisk og sjafs som ikke hører hjemme....

Redigert av Hcolsen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er nok synderen!

 

1471396899.jpg

 

Fikk CDI-boksen i posten i dag???, skrudde av den gamle og fikk på den nye fra Grimstad.. I det jeg tok relativt pent i den ene av ledningene i den store 4-pins kontakten mellom CDI og svinghjulet. Røyk den ut av kontakta......

 

Kobla kabel uten kontaken, dro to ganger og JAAAAAAA!!

 

Den starter, kjøler som bare rakkern og går fint på tomgang i tønna!!!!

 

Dørken var heldigvis tørr nok, for det tok ikke lang tid før jeg hadde satt den på i Sundet mellom Jeløy og Moss..

 

24grader i skyggen, omtrent blikkstille kl 1700 og ut kvelden☺️☺️ Kunne ikke bedre forhold blitt for jomfruturen av min første båt :-)

 

1471396554.jpg

 

Ble en tur til kambo å kjøpe is og en mutter, og 6 timer og 15 liter 95' senere var det mørkt og tida for å komme meg i land.. magert med strøm til lanterner for øyeblikket!:)

 

Motor og båt virker OK, 19,8 knop på GPS med to i og litt ekstra vekt!!

 

Alt i alt meget fornøyd båteier for øyeblikket☺️?

1471396610.jpg

Redigert av Hcolsen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...