Jump to content

En fornuftens røst i hylekoret om dieselmotoren i fritidsbåt


000

Recommended Posts

Joda, når en er allergisk mot diesel er det ikke vanskelig å finne argumenter for at bensin er bedre. Jeg for min del har nå litt mer sansen for å ha 2-3 minutt på å forlate båten i tilfelle brann enn 1 mikrosekund i tilfelle bensineksplosjon...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har nok det, for noen år siden...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg leste ikke hele artikkelen, men jeg lærte meg masse!!!

Jeg har hele tiden sett på timer maskinen har gått og ikke tenkt på at en maskin som går mer kan faktisk være i mye bedre stand akkurat grunnet av at maskineriet er blitt brukt for lite!

 

Reparasjons kostnadene er det ikke så mange som tenker på, så tror jeg også båt folk gjør mye selv.

 

Men at en bensin motor holder like lenge som en diesel maskin? Hmmm det tror jeg ikke noe på, diesel maskiner har jo sterkere og trykkere gods/deler.

Vist du ser på biler også så er det diesel biler som klarer seg lengst.

 

Men uansett mye bra å lese der.

Link to post
Share on other sites

Men at en bensin motor holder like lenge som en diesel maskin? Hmmm det tror jeg ikke noe på, diesel maskiner har jo sterkere og trykkere gods/deler.

Vist du ser på biler også så er det diesel biler som klarer seg lengst.

 

med effektuttaket i nyere dieselmotorer så er nok denne marginen spist opp.....? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Ja men kjære vene. Nå er vi inne i akkurat det som det stod om som  alle 'glemmer' når det snakkes om diesels fortreffelige egenskaper. Det handler om effekt. En gammel diesel tung som et vondt år og effekt som en middels gressklipper vil sjølvsagt vare lenger enn mannen. En moderne diesel er slett ikkje slik. Den er liten lett og høy effekt og tilnærmet samme turtallsområde som en bensin.

Likedan hopper du til konklusjoner uten å ta hensyn til annet enn at du fant flere dieselbiler i 200" km .  Det blir rett og slett forferdelig usaklig.

 

Det er visst  å fronte sine egne fordommer basert på gamle myter som gjelder. Eg oppfordrer til å senke skuldrene littegrann, prøve legge bort egne fordommer og lese begge artiklene. Ikkje det at alt nødvendigvis stemmer 100% med hvordan verkstedmarkedet fungerer her på berget men objektivt sett er hva som skrives rimelig spot on. Lik det eller ei.

 

Likevel er eg heilt sikker på å få hør en masse ja, men... spesielt fra de om ikkje gadd lese. vel vel.

Redigert av Knurrbart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.. trenger vel ikke være høyt effektuttak heller ...  kjenner folk med Landcruiser som har fått totalhavari pga samme feil .. 
http://www.nrk.no/livsstil/ny-toyotafeil-kan-stoppe-bilen-1.7480123

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ta deg en tur på et bilverksted og sjå hva slags motorer biler som er inne for motortrøbbel har. Dieselmotorer alle som en.

 

 

Kan dette ha en sammenheng med at "alle" kjøpte dieselbiler etter at Jens Stoltenberg velsignet denne teknologien?

Fram til hybrid- og elbilene overtok for et par år siden, har diesel vært markedsleder. Kanskje ikke så rart at dieselbiler utgjør volumet på et bilverksted? Så vidt jeg husker, var det biler med motortrøbbel på bilverkstedene for 20 år siden - den gang var det beninmotorer som var markedsleder.

Artiklene du viser til er nesten 20 år gamle. Det er heller ikke noe overraskende påstander forfatteren kommer med. Du er åpenbart negativ til dieselmotorer, og det har du selvsagt rett til å være. Men det blir svært usaklig å skjære alle over en kam. Diesel er et svært fornuftig valg til mange båter.

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

At de er 20 år gamle endrer ingenting , eller jo dieselmotoren har blitt enda skjørere. Nei det er ikkje spesielt nytt innhold for mange av oss men for noen kan det være greit å få det skriftlig. Ei heller forstår eg kordan du tenker at eg er negativ til dieselmotoren generelt.?? Hverken eg eller artikkelen eg linker til er negativ til diesel. Slett ikkje og på ingen måte.  Den setter bare litt dagslys på realitetene om hva som passer til hva så får alle og enhver ta stilling til hva som passer best til sitt bruk. Kansje litt meir basert på fakta fremfor gamle myter og egen manglende forståelse for mekanikken i det.

 

 

Ellers kan du ha et poeng mht fordelingen av dieselbiler vs bensin. Pr i dag er det dobbelt så mange dieselbiler til salgs på finn.no som bensin. Likevel er det myykje større andel dieselbiler med trøbbel enn hva markedsandelen skulle tilsi.

Nå er heller ikkje min markedsandel fra finn tatt hensyn til alder. Det er nå stort sett nyere biler man finner på verksted.

Redigert av Knurrbart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

At de er 20 år gamle endrer ingenting , eller jo dieselmotoren har blitt enda skjørere. Nei det er ikkje spesielt nytt innhold for mange av oss men for noen kan det være greit å få det skriftlig. Ei heller forstår eg kordan du tenker at eg er negativ til dieselmotoren generelt.?? Hverken eg eller artikkelen eg linker til er negativ til diesel. Slett ikkje og på ingen måte.  Den setter bare litt dagslys på realitetene om hva som passer til hva så får alle og enhver ta stilling til hva som passer best til sitt bruk. Kansje litt meir basert på fakta fremfor gamle myter og egen manglende forståelse for mekanikken i det.

 

Jeg tror vi er i ferd med å oppleve det samme med bensinmotorene. Volkswagen drar i dag ut 150 hk fra sin 1,4 TSI og 300 hk fra en 2,0 TSI. Min påstand er at dette ikke gir holdbare motorer. Siden du i flere innlegg i denne tråden poenterer at dieselbiler står på verkstedet med motortrøbbel, regnet jeg med at du er negativ til diesel.

Forøvrig er jeg helt enig i dette:

 

...så får alle og enhver ta stilling til hva som passer best til sitt bruk. Kansje litt meir basert på fakta fremfor gamle myter og egen manglende forståelse for mekanikken i det.

Redigert av kjeros (see edit history)

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

Vel.. for oss som har levd litt..

Gamle diesel Mercedes-Benz biler var dratt frem her som eksempler fra 70`tallet, som gikk en 1 mill. og ja det gjorde de, og det gjør etterkommerne også, med både dobble og tripple effektuttak i forhold til "gamledager". Motoringeniørene tar ikke bare ut mer effekt, men de lager motorer som tåler det også!

 

I Båtmagasinet ble det skrevet med bekymring når TAMD 41 kom og den gamle 3,6l ble skremt opp i 200hk, den motoren ble fohåndsdømt nord og ned, den kunne umulig vare like lenge som tidligere modeller. Så kom 3,6litern i KAD42-43-44-300... Noen mener 41 motoren er det beste Volvo har laget, noen mener 300 er det med 272hk.

I artikkeln står det at marine diesler trenger overhaling på 1500T, men det er vel høyst uvanlig og direkte sprøyt, har tidligere hatt Volvo med 2400timer, gikk som en klokke toppstand.

Det er skrevet her inne om Yanmar som har kjørt 5000timer og fortsatt er i bruk. Men det er riktig som artikkelen skriver at de fleste motorer i båt står seg ihjel.

 

Diesel motorene har flere dyre komponenter som kan feile: turbo, dieselpumpe, dyser. Men hvis vi skal sammenlikne med bilverden, har så og si alle bensin biler nå også turbo (som haverer) begyner å få avanserte dyser (som feiler), og alle uansett diesel/bensin, har en haug med elektronik.

 

15-30år gamle bensin båtmotorer av Volvo/mercruiser eller "what ever" er nærmest uselgelige(utslitte), men en 15-30år gammel diesel kan ha mange år igjen.

 

Når Volvo kom med KAD 42 sammenliknet de med sin egen V8 bensin, KAD 42 var overlegen, også i aks.

Har vært på ferie med folk med bensin V8, forbruket er hinsides... At det likevel ikke koster så mye av det totale utgiftene på båt kan nok stemme, men du dæven og det svir der og da ved pumpene :wink: :wink:

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ja for å nyansere litt hva som står angående det med at en diesel også gjerne trenger overhaling ved 1500 timer er ikkje pga driftstimene i seg sjøl men på kalendertimene dette medfører mht et gjennomsnittlig bruk av fritidsbåt. Dette stemmer jo meget godt med at ting står seg i hel. Til mindre det blir brukt til færre driftstimer får en. Dette er meir kritisk på en diesel da en overhaling på en slik koster eller kan koste enorme summer og mange ganger mer enn hva en heilt ny longblock bensinmotor koster ny. La oss nå si at den gamle v8'n er oppbrukt etter 15 år, noe de sjelden er men likevel. Dog trengs det nok en ny forgasser og oppgradert elektronisk tenning. Vel Ja da kan man gå handle ny for 25 000.-  ny gasser og tenning inkludert. En diesel er jo en potensiell utgiftsbombe med alle sine dyre deler.  Jada det koster mere ved pumpa her i landet men for de aller fleste av oss så vil dette  totalt sett utgjøre en mindre andel likevel. Regnestykket blir andre veien på servicen. Noe vinner en annet taper man.

For øvrig er denne bilsammenligningen et sidespor og ikkje så kjemperellevant da bilen blir brukt hver dag og effektuttaket minimalt.

Det er ikkje uten grunn at vi nå ser stadig større båter med påhengsmotor også her i norden. Ja gjerne to motorer bakpå. Dieselmotoren har rett og slett blitt for dyr. Og små diesler er ikkje det heilt store.

ja for de som lurte, eg kjører dieselbil og bensin innenbords i båten. Det er det eneste fornuftige i min båtstørrelse

Link to post
Share on other sites

At de er 20 år gamle endrer ingenting , eller jo dieselmotoren har blitt enda skjørere. Nei det er ikkje spesielt nytt innhold for mange av oss men for noen kan det være greit å få det skriftlig. Ei heller forstår eg kordan du tenker at eg er negativ til dieselmotoren generelt.?? Hverken eg eller artikkelen eg linker til er negativ til diesel. Slett ikkje og på ingen måte.  Den setter bare litt dagslys på realitetene om hva som passer til hva så får alle og enhver ta stilling til hva som passer best til sitt bruk. Kansje litt meir basert på fakta fremfor gamle myter og egen manglende forståelse for mekanikken i det.

Sakset fra artikkel #2:

 

There is something about diesel engines -- they seem to have a certain mystique about them. I never really felt that way, perhaps because I used to build race car engines, but apparently a lot of people do. My view is that they are dirty, smelly, noisey and cause a lot of vibration. They're also expensive and there is very little about them that you can repair yourself. Given the choice in most instances, I'd choose gas.  Whether its the deep, throaty growl of a Detroit Diesel,  or just a status thing, I really have no idea.

Begge disse sitatene viser jo tydelig at de såkalte "realitetene" er sett med vasstrukne bensinøyne... Men du står jo fritt til å betale dobbelt opp for drivstoffet, overhale motoren din dobbelt så ofte og leve med eksplosjonsfaren, bare ikke påstå at dette er noe balansert og nøytral info.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Sakset fra artikkel #2:

Begge disse sitatene viser jo tydelig at de såkalte "realitetene" er sett med vasstrukne bensinøyne... Men du står jo fritt til å betale dobbelt opp for drivstoffet, overhale motoren din dobbelt så ofte og leve med eksplosjonsfaren, bare ikke påstå at dette er noe balansert og nøytral info.

 

:lol::thumbsup:

Javel. Egen erfaring: Har en Ford Lehman fire sylindret diesel på 90hk. Den er 25år gammel, starter ved berøring av nøkkel, og ingen røyk. Den har 3500timer. Virker ikke som tidsinnstilt bombe ihvertfall?

:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

 

Likedan hopper du til konklusjoner. Det blir rett og slett forferdelig usaklig.

 

Det er visst  å fronte sine egne fordommer basert på gamle myter som gjelder. Eg oppfordrer til å senke skuldrene littegrann, prøve legge bort egne fordommer

 

Sett i lys av hvordan du stempler alle som ikke mener det samme som deg som en del av "hylekoret" synes jeg det du skriver er ganske festelig...

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Sakset fra artikkel #2:

 Men du står jo fritt til å betale dobbelt opp for drivstoffet, overhale motoren din dobbelt så ofte og leve med eksplosjonsfaren, bare ikke påstå at dette er noe balansert og nøytral info.

 

Jada man står også fritt til å betale 10x prisen for en motor samt betale enkvart til halv ny bensinmotor i service jevnlig. Og noe eksplosjonsfare er det ikkje, Det er bare et fiktivt argument brukt av smarte markedsførere. Det er den absolutt største myten om motor som er. Noen har gjentatt løgnen mange nok ganger til at noen og enhver tar åtet gang på gang.

Redigert av Knurrbart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...