Jump to content

Hummar. Oppheving av sette og trekkeforbod på sønd. på Sørlandet?


Ask

Recommended Posts

Hei

 

I forskrift om utøving av fisket i sjøen § 35.står det:

I perioden fra 1. oktober til 31. desember er det forbudt å sette eller trekke teiner på kyststrekningen fra svenskegrensen til og med Vest-Agder fra og med lørdag klokken 24.00 til og med søndag klokken 24.00.

 

Eg er med i ei arbeidsgruppa som reviderar denne forskrifta, der mandatet er å forenkling av regelverket.

 

Hummerfiskarar på Sørlandet, vil det ha nokon praktiske konsekvensar om denne regelen blir fjerna?

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Hei Ask!

 

Artig at en fra forumet her er engasjert i en slik arbeidsgruppe, det var virkelig interessant :yesnod:

 

Siden virkeområdet er fra svenskegrensa til Rogaland tillater jeg meg å svare, til tross for at du etterlyser svar fra sørlandet :giggle:

 

Jeg synes søndagsfredningen er en utdatert ordning som bør fjernes. Dersom det medfører et større trykk på beskatningen mener jeg at det heller bør innskjerpes på andre områder.

 

Årsaken til at jeg synes ordningen bør fjernes er at den er usosial. For oss som er i jobb og fisker hummer på fritiden er det en utfordring å få trekt teinene i det hele tatt. Det blir fort sent etter arbeidstid, og da står bare lørdagen igjen. Er man uheldig med været den ene dagen kan det i værste fall gå en hel uke til neste gang man får trekt, særlig etter at man har stillt klokka. I slike tilfeller har man nok som regel fått "hjelp" med å trekke teinene innen man kommer seg ut.

 

Slik det er nå er fritidsfiske etter hummer i hovedsak for pensjonister, skiftarbeidere, uføre og andre som av en eller annen grunn har fri på dagtid. Skal det først være en dag med fredning kunne den med fordel vært en av ukedagene, da hadde vi vanlige mennesker som må på jobb også hatt litt bedre muligheter.

 

Dersom argumentet er at trykket på bestanden vil øke vil jeg heller foreslå andre mer sosiale måter å regulere fisket på. En mulighet er å frede flere små områder. http://www.fiskeridir.no/Yrkesfiske/Nyheter/2015/1115/Vil-samarbeide-med-flere-kommuner-om-fredningsomraader-for-hummer

Link to post
Share on other sites

Men hva med kirketiden? Er det vi eller hummeren som skal gå i kirken på Søndag?

Jeg er for søndagsåpent på hummerfeltet!

 

Større fredningsområder synes jeg er et godt alternativ, pluss enda mer beslag og straff til tjuvfiskere. Jeg tenker ikke minst på feriefolket som setter ulovlige garn og teiner i sommerferien. Det er også ergelig når andre trekker teinene dine på søndagen i hjummertiden når du må sitte hjemme.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg fridykket en del på sørlandet forrige sommer. Fant teiner med hummer i på ca 2-5 meters dyp. Det var flere teiner og de var også merket med en bokstavs-nummer kombinasjon. I noen var det krabber. Observerte (fra land) når yrkesfiskeren kom og tømte teinene. Krabber og humrer ble tatt ombord. Ikke noe havnet tilbake i vannet. Ringte oppsynsmannen. Han mente det var ganske så vanlig at yrkesfiskere satte krabbeteiner på grunt vann og lot være å kaste humrene overbord når de fikk dem som bifangst.

Vet ikke om søndagsfredning eller ei hjelper noe som helst på denne problematikken?

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Takk for svar.

 

Det var ei kjent sak, at fleire tok vare på (bifangst av) hummar til fredningstida var over. Det er difor det blei forbode å lagra hummar i sjøen, med unntak frå oktober til og med desember.

 

Eg kjenner ikkje til årsaka til søndagsfredinga, men det kan ikkje utelukkast at det er religiøse hensyn.

 

Fiskeridirektoratet legg vesentleg vekt på kontrollhensyn, når reglar blir blir vurdert endra eller innført.

 

Såleis er fredningstid lett å kontrollera og informera om. Områdefreding er vanskelegare, men ikkje umogeleg.

 

Kysten er lang, og ulovleg hummarfiske blir ofte avslørt som følje av tips frå andre fiskarar.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Eg kjenner ikkje til årsaka til søndagsfredinga, men det kan ikkje utelukkast at det er religiøse hensyn.

 

 

Ask

 

tror også dette er noe gammelt religiøst

 

i Sverige var (/er?) det heller ikke lov o yrkesfiske på søndager.

fiskebåtene gikk ut mandag morgen...første dag du kunne kjøpe fersk fisk i butikk var tirsdager.

derfor var det ofte tradisjon att man hadde fisk til middag tirsdag

 

men det var førr i tida...i dag er det vel litt annerledes.

 

(tradisjonen med ertesuppe o pannkake på torsdager gjeller fortsatt på mange sted ! :smiley: )

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Hei Ask. Når skal denne forskriften revideres? Som hummerfisket på Sørlandet så vet jeg at jeg har mange med meg som mener at denne regelen er mer enn moden for utskifting. At enkelte kirkegjengere i sin tid , syntes at , hvis ikke de skulle få fiske på søndagen, så skulle ikke andre få det heller, får heller være fortid. Jeg tror ikke hummerbestanden tar skade av den ekstra dagen med fiske i uka, over den korte tiden hummerfisket varer i utgangspunktet. Ett annet argument er at det ikke er noe oppsyn til å passe på at regelen blir overholdt heller, og da er det en regel som mange ikke bryr seg om uansett.

Link to post
Share on other sites

Helt enig med de andre her. Hummerfiske.er noe alle burde kunne ha glede av på lik linje. Med søndagsforbud får vanlige arbeidstakere problemer med å trekke teinene, samtidig som at de som har fri kan fange langt flere hummer enn det som er til eget bruk. For min del kan man heller senke antall teiner og utvide med søndag slik at flere får mulighet til å delta i hummerfisket men beskatningen holdes lik.

Link to post
Share on other sites

Det beste hadde vært sommertid hele året :rolleyes:

Enig! Men jeg tviler på om fiskeridirektoratet har mandat til å vedta det :giggle:

 

 

Kanskje fellt ned en regel om hvor man IKKE skal sette teiner også.

F.eks. maks 20 meter ut fra land og ikke i en merket led og ikke rundt og i båthavner.

Også fargen bør være selvlysende gul og ha en viss størrelse.

Dagens brannfakkel...? ;)

Oi oi oi, nå ble jeg sint :giggle:

 

Den med 20 meter fra land er jeg imidlertid ikke helt med på. Det betyr jo at alle grunner blir totalfredet. På den annen side ville det jo bli store områder hvor hummeren kunne sluppet ned skuldrene og gå i fred :smiley:

Link to post
Share on other sites

Søgne dykkerklubb har i år tatt opp ca 260 teiner og lignende som folk har mistet. Mangler tau eller dobbe, eller hele greia er ramlet utfor en kant.

Vi ser mange redskaper som står med dobbe og fisker uten at de noen gang blir tømt.

Vi ønsker for eksempel siste søndag i måneden der det bare er yrkesfiskere som får lov å ha bruk ute. Da ville det være mulig å fjerne slikt herreløst redskap.

Mons

Link to post
Share on other sites

Søgne dykkerklubb har i år tatt opp ca 260 teiner og lignende som folk har mistet. Mangler tau eller dobbe, eller hele greia er ramlet utfor en kant.

 

Vi ønsker for eksempel siste søndag i måneden der det bare er yrkesfiskere som får lov å ha bruk ute. Da ville det være mulig å fjerne slikt herreløst redskap.

Iden er god, men flytt dagen til Onsdag.

Med tanke på søndagsåpent kan en kutte fangstiden med 14 dager  hvis en er redd for  hummerbestanden.

 

Etter hva jeg vet er det bare Limfjorden i Danmark som hummeren er fredet  01. juli - 31. aug.

 

I sverige,

För att skydda hummerbeståndet finns regler för hur fisket får bedrivas. Fiske efter hummer är tillåtet från den första måndagen efter den 20 september klockan 07:00 till och med den sista april.

Vid fritidsfiske efter hummer får högst 14 tinor per person 

 

Mulig at i Norge er det alt som kan krype og gå som fisker hummer, siden det er bare vi som tømmer havet for hummer.

Hadde hummer/krabbe prisene kommet ned på Dansk nivå hadde sikkert mange kjøpt Istedenfor å fange selv.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Ettersom fredningen på søndag kun er på øst og sørlandet til og med vest-agder så er det neppe kirkegjengerene som fikk den regelen på plass. Det er en gruppe som blir særlig skadelidende av dette, og det er hyttegjestene, man kommer "sent" ned på hytta etter en fredag med kø, og det er blitt mørkt. (Sekstida) så har man ikke lov å sette eller trekke teiner mens det er mørkt, så man får lov å kaste ut teinene lørdagen, men må ta de opp igjen før det blir mørkt på lørdagen., for på søndagen er det jo heller ikke lov. 

Kan den loven fjernes så ville det være flott.

Fiskefri dag for alle burde vært en ukedag, da er det ikke overtid for sno og politi å ta opp alt de kommer over heller, om en slik regel skal inn.

 

~Cral

Link to post
Share on other sites

.........................

Hadde hummer/krabbe prisene kommet ned på Dansk nivå hadde sikkert mange kjøpt Istedenfor å fange selv.

 

Dersom det skulle lønne seg å fiske hummer selv måtte nok prisen minst tidobles . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...