Jump to content

Forbud mot bruk av ekkolodd.


ronbirke

Recommended Posts

Pass på folkens,minner om at etter innstramming av reglene i 2015, risikerer man nå inntil 1års fengsel for bruk av ekkolodd og deling av dybdedata på steder hvor dybde ikke er angitt i kartdata...

 

Andre land myker opp reglene, kommuniststaten Norge strammer inn..

Link to post
Share on other sites

Pass på folkens,minner om at etter innstramming av reglene i 2015, risikerer man nå inntil 1års fengsel for bruk av ekkolodd og deling av dybdedata på steder hvor dybde ikke er angitt i kartdata...

 

Andre land myker opp reglene, kommuniststaten Norge strammer inn..

 

Har du gjort deg noen tanker om hvorfor man ikke vil at alle dybdedata skal være offentlige?

Link to post
Share on other sites

Kanskje det som var meningen, men det står jo i paragraf 3b at det ikke er lov å foreta målinger eller andre lodninger med mindre det er for å seile trygt i alminnelig seilingsled. Sånn jeg forstår det, står det faktisk at det ikke er lov å bruke ekkolodd til fiske før etter 01.10.2017.

 

Jeg får kjøpe en sånn bøtte med glass i bunn i steden...

Redigert av WithVital (see edit history)
Link to post
Share on other sites

§3  gjelder forbud mot opptak, mangfoldiggjøring eller offentliggjøring. Etter min tolkning er det ingen begrensninger på bruk av vanlige ekkolodd, så lenge man ikke lagrer eller videreformidler i sanntid  de målingene man gjør. Misforståelser hadde vært unngått hvis en legaldefinisjon av begrepet "opptak" hadde vært tatt med. Dårlig håndtverk der av Ine Marie.

 

Denne loven vil ramme sjøkartverket med full tyngde - men de sleipingene har nok sikret seg "Kongens bemyndigelse" :giggle:

 

 

Ikke vet jeg, men les ledd b) også:

 

 

a) opptar, mangfoldiggjør eller offentliggjør kart eller kartskisser over rikets havner, fjorder eller innløp eller norsk territorialfarvann, eller b)

foretar målinger eller andre lodninger

 

Link to post
Share on other sites

Bl.a. Lowrance har ekkolodd og nettverk for at hobbyfiskere og andre skal kunne utveksle egenproduserte bunnkartlegginger men tjenesten er ikke tilgjengelig/tillatt i Norge. Slike tjenester kunne jo vært et godt supplement til Statens Kartverk sitt arbeid men slikt er jo ikke lov...

Link to post
Share on other sites

§2 Med bøter eller fengsel inntil 1 år straffes den som uten samtykke fra Kongen, eller den Kongen bemyndiger, opptar, mangfoldiggjør eller offentliggjør kart, skisser, fotografier eller beskrivelser over militære anlegg eller områder, med mindre forholdet rammes av et straffebud med høyere strafferamme.

 

 

 

Denne loven gjelder kun militære anlegg eller områder. Ekkolodd kan selvfølgelig brukes hvor som helst, men ikke i havna på Håkonsvern f.eks. da dette er militært område. 

Redigert av Adriatic27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

§2 Med bøter eller fengsel inntil 1 år straffes den som uten samtykke fra Kongen, eller den Kongen bemyndiger, opptar, mangfoldiggjør eller offentliggjør kart, skisser, fotografier eller beskrivelser over militære anlegg eller områder, med mindre forholdet rammes av et straffebud med høyere strafferamme.

 

 

 

Denne loven gjelder kun militære anlegg eller områder. Ekkolodd kan selvfølgelig brukes hvor som helst, men ikke i havna på Håkonsvern f.eks. da dette er militært område. 

 

 

Vel, jeg vet fortsatt ikke, men §3 som vi snakker om, omtaler den alminnelige seilingsleden ... 

Link to post
Share on other sites

Ja du kan bruke ekkolodd i båten uten at Haralds menn (eller kvinner) kommer og setter deg i tvangsferie ett år.

 

Nei, det er ikke tillatt å dele (mangfoldiggjøre) dybdedata fra norsk saltvann. Strafferammen er inntil ett års fengsel.

 

Navionics stoppet brukerdata til Sonarcharts for over ett år siden pga dette. Insight Genesis har tilsvarende sperring.

 

Selvfølgelig finnes det veier rundt dette. Ikke minst ved å la være å dele. Garmin, Raymarine og Humminbird har automatisert logging og tegning av dybdekonturer. Via Sonarcharts Live har Navionics en liknende løsning. Via Reefmaster, AutoChart, Olex eller tilsvarende programvare holder du loggingen din for deg selv. (Eller deler den hvis man vil det.) Er det lov da? Nja, deler du er det absolutt ikke lov. Gjøres det? Ja jøss, i ganske stor utstrekning. Et utdatert lovverk har ingen mulighet for å demme opp for det.

 

Svenske og danskene har fjernet tilsvarende lover, rett og slett fordi de innså at Ivan uansett hadde bedre kart enn dem. (Min subjektive oppfattelse av saken.) :D

Link to post
Share on other sites

Vel,  § 3 er elendig formulert, og innbyr til misforståelser. Men, som det står i innstillingen, denne midlertidige lover innebærer ingen realitetsenring i forhold til det som har vært forbudt siden 1914.

 

 

I praksis har jeg notert meg at jeg ikke er bura inne, så jeg føler at jeg er på trygg grunn ... (ojojoj, den var vassen gitt ...)

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...