Jump to content

Tillat med høyere promille i Sverige?


Bidevind

Recommended Posts

Jeg er ikke jurist, men mener å huske at regelen som går på at man ikke har anledning til å innta alkohol i en situasjon når man "visste eller burde visst" at det kan være grunnlag for etterforskning er spesifikk norsk. Mener å ha sett at dette kom frem i forbindelse med en helikopterflyger (svensk) som hevdet å ha drukket etter at helikopteret havarerte. Norske regler her høres jo ikke helt ut til å være på jordet..

Laholm

Link to post
Share on other sites

det er like viktig i år, som årene før å tøye grensene på hvor mye alkohol man kan (må) drikke for å ha det trivelig ombord i båt............

  •  
  • Det er mer liberale holdninger til promillekjøring på sjøen enn på veien. 89 % mener man bør la være å drikke alkohol når man skal føre båt, mot 98 % når man skal kjøre bil.
  • Men tror nok at holdningene er mer liberale enn 89% her på BP ?
Redigert av kointa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Til Fran: RIktig, regelen er i vegtrafikkloven 22.2, men tilsynelatende også ett eller annet sted i lovverket som gjelder luifttrafikk (har aldri hatt som jobb å ta prøver av piloter, men blodprøver av mindre heldige bilførere var en vesentlig del av finansieringen av mine studier for 40+ år siden)

Laholm

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

 

  • Men tror nok at holdningene er mer liberale enn 89% her på BP ?

 

Jeg trer gjerne frem i lyset for å slå et slag for liberal promille grense på sjøen.

En 0,2 grense er meningsløs og klarer man ikke å håndere skuta etter et par øl kan man gå i opplag for godt.

Det er sikkert de samme typene som ikke klarer å snakke i mobil og kjøre bil samtidig.

Det er en skandale at de av oss som er vant til multitasking og som ikke brennvin biter på blir holdt ttilbake av tullete regler ment for personer med nedsatt hjernefunksjon.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Moralen er, ha alltid en flaske whisky på toalettet, hvis en blir skremt.

På min neste båt blir det barskap på toalettet. Man vet jo aldri nårtid man kan få besøk ombord av øvrigheta. Og skulle uløkka være ute er det en helt naturlig reaksjon å låse seg inn på dass og drikke seg god og brisen før en kan driste seg til å snakke med de besøkende. Ifølge den svenske domstolen. ...
Link to post
Share on other sites

Jeg trer gjerne frem i lyset for å slå et slag for liberal promille grense på sjøen.

En 0,2 grense er meningsløs og klarer man ikke å håndere skuta etter et par øl kan man gå i opplag for godt.

Det er en skandale at de av oss som er vant til multitasking og som ikke brennvin biter på blir holdt ttilbake av tullete regler ment for personer med nedsatt hjernefunksjon.

Hør hør  :yesnod:  :saint:  :thumbsup:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

På min neste båt blir det barskap på toalettet. Man vet jo aldri nårtid man kan få besøk ombord av øvrigheta. Og skulle uløkka være ute er det en helt naturlig reaksjon å låse seg inn på dass og drikke seg god og brisen før en kan driste seg til å snakke med de besøkende. Ifølge den svenske domstolen. ...

Dette er vel ikke så vanskelig? Også i Norge pleier "utover en hver rimelig tvil" å være kravet for å døme noen i straffesaker, så er det av og til loven er formulert slik at det er lettere å bevise utover en hver rimelig tvil enn andre ganger (f.eks. veitrafikklovens forbud mot å drikke etter at bilen er parkert om du har gjort noe "mistenkelig"). Straffesaker handler om hvilke lover staten kan bevise at du har brutt, ikke hva antakelig er sannsynlig at kanskje har skjedd.  

Link to post
Share on other sites

En god del promillesaker vedrørende bilkjøring blir henlagt pga bevisets stilling. Ja, en god del. Selv der vitner sier at de så personen kjøre der og da, eventuelt der de varsler politiet om personer det lukter alkohol av og har ustø gange, blir vedkommende frifunnet for fyllekjøring til tross for målbar høy promille kun kort tid etter den angivelige kjøringen. Om 2 drita fulle personer kræsjer med bil, blir ikke disse domfelt hvis ingen påtar seg ansvaret for å ha ført bilen. Det virker som om politiet må stoppe en person direkte i en førersituasjon for å kunne få domfeldt vedkommende.

 

Som jeg forstår, kan det være lurt å øve seg på kreative omveier, hvis man skal nyte alkohol under kjøring både med bil og båt. Mon tro om det går å henvise til at båten går på autopilot?

 

Denne saken gjelder en som stakk av etter kollisjon med annen båt.

 

http://advokatbss.no/nyheter/_2_6_i_promille_frifunnet_for_fyllekjoring_til_sjos_og_erstatning/

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Jeg trer gjerne frem i lyset for å slå et slag for liberal promille grense på sjøen.

En 0,2 grense er meningsløs og klarer man ikke å håndere skuta etter et par øl kan man gå i opplag for godt.

Det er sikkert de samme typene som ikke klarer å snakke i mobil og kjøre bil samtidig.

Det er en skandale at de av oss som er vant til multitasking og som ikke brennvin biter på blir holdt ttilbake av tullete regler ment for personer med nedsatt hjernefunksjon.

Jeg klarer å manøvrere skuta sikkert etter et par øl. Jeg avstår fordi purken ser det som en viktig kontrolloppgave istedenfor å bekjempe kriminalitet eller å avikle ferie og avspasering.

 

Jeg blir noe betenkt hvis alle de som sliter med å navigere, fortøye båten og unngå skjær skulle innta alkohol i tillegg. Pga dem er det kanskje best for alle å ha en null grense?

 

 

 

 

.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jeg trer gjerne frem i lyset for å slå et slag for liberal promille grense på sjøen.

En 0,2 grense er meningsløs og klarer man ikke å håndere skuta etter et par øl kan man gå i opplag for godt.

 

 

Tror du har misforstått. 0,2 er i praksis en nullgrense. Man drikker ikke når man kjører bil, man kjører ikke bil i bakfylla. Det handler ikke om hva man kan få til som fører med 0,2, det handler om at man ikke drikker alkohol når man kjører bil. 

--

 

Mens 0,8 grensa i fritidsbåt inviterer til at en kan drikke alkohol når man fører båt på sjøen. Et voksent mannfolk kan tylle i seg et par halvlitere på uterestauranten, ta med seg kona og ungene dine og legge avgårde i 40 knop i sin rib. 

 

Eller jeg kan tylle i meg et par flasker vin fra lunsj til midnatt mens jeg finmanøvrerer min Princess i gjestehavnene midt i fellesferien. 

--

 

Men de fleste (alle?) forsikringsselskap har avtaler som båteier har signert hvor rus er utelukket. Så jeg regner med at båtfolk flest ikke gidder å sette til sides forsikringa for å presse nedpå noen pils osv mens de fører båt. 

 

Og er noen idiot nok til å velge å kjøre båt med promille vel vitende at de bryter forsikringsavtalen så er det vel utenfor rekkevidde å få gjort noe særlig med det. 

Link to post
Share on other sites

Forsikrings vilkårene kommer først til anvendelse ved skade, så det går som regel greit hvis man holder seg innen for lovgivningen om både promillegrenser og aktpågivenhet.

 

Tror langt flere nyter en pils i ny og ne enn ribtur i 40 knop, så kanskje det er det som burde begrenses hvis ikke begge kan være tillatt?

 

Tror uansett at langt de fleste har ett avslappet og greit forhold til dette, og at det er greit som det er.

 

Men nå avsporer vi jo helt tråden om svensker som drikker seg snydens under dekk med kystvakningen ombord :-)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Det virker som enkelte personer må skjære av seg hele haka hver gang det skal barberes. Å sammenligne bil og båtkjøring tyder enten på at man aldri har sett annen båttrafikk enn fra middagsbukta en julihelg, eller at man bør minske mørkhetsgraden på solbrillene.

 

0,2 grense betyr at man i praksis ikke kan ta seg det minste glass hvitvin til medbragte reker på en holme, uansett hvor man på havet ferdes. Å sammenligne bilkjøring hvor man møter biler med 1/2 meters klaring i 80 km/t, med ferdsel på sjøen hvor man enkelte ganger ikke ser en annen båt, virker meningsløst. Det er kun noen få "promille" som må ta den helt ut med en litt romslig alkoholgrense på sjøen, og de klarer det ganske sikkert uansett 0,8 elle 0,2 i grense.

 

Rigid tolkning vil lett fjerne mye av det en god del forbinder med hygge på holmer og skjær. Båtliv er for mange en dagstur til en øy, med grilling og kos. Skal man nekte alle disse 1 eller 2 øl til maten?

 

Redigert av Shore (see edit history)

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

0,2 grense betyr at man i praksis ikke kan ta seg det minste glass hvitvin til medbragte reker på en holme, uansett hvor man på havet ferdes.

 

Det kan du da trygt gjøre? Sett deg gjerne på holmen, nyt dine reker og et glass vin, eller to, og innen du skal vende nesa hjem igjen så er trolig din promille under 0,2, men trenger du virkelig å spise reker, drikke vin og kjøre båten samtidig?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg slutter ikke å undres over enkeltes behov for å drikke alkohol i kombinasjon med å føre en båt.

Det er greit nok at du undres, men etter så mange tråder og debatter må du vel anerkjenne at mange har et ønske om å nyte alkohol sammen med båtliv? 

Hvis ikke det var tilfelle ville vi jo ikke hatt debatten. 

Uten å ha noen statistikk vil jeg tro at de fleste ulykker med båt der alkohol er en medvirkende årsak skyldes fulle folk med høy promille. Vil tippe det i mange tilfeller er likegyldig om grensen da er 0,2 eller 0,8.

Link to post
Share on other sites

Det er greit nok at du undres, men etter så mange tråder og debatter må du vel anerkjenne at mange har et ønske om å nyte alkohol sammen med båtliv? 

 

Ja, og min påstand er at det ikke er noe problem å kombinere båtliv med inntak av alkohol.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...