Jump to content

Tillat med høyere promille i Sverige?


Bidevind

Recommended Posts

Jeg er ikke jurist, men mener å huske at regelen som går på at man ikke har anledning til å innta alkohol i en situasjon når man "visste eller burde visst" at det kan være grunnlag for etterforskning er spesifikk norsk. Mener å ha sett at dette kom frem i forbindelse med en helikopterflyger (svensk) som hevdet å ha drukket etter at helikopteret havarerte. Norske regler her høres jo ikke helt ut til å være på jordet..

Laholm

Link to post
Share on other sites

det er like viktig i år, som årene før å tøye grensene på hvor mye alkohol man kan (må) drikke for å ha det trivelig ombord i båt............

  •  
  • Det er mer liberale holdninger til promillekjøring på sjøen enn på veien. 89 % mener man bør la være å drikke alkohol når man skal føre båt, mot 98 % når man skal kjøre bil.
  • Men tror nok at holdningene er mer liberale enn 89% her på BP ?
Redigert av kointa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Til Fran: RIktig, regelen er i vegtrafikkloven 22.2, men tilsynelatende også ett eller annet sted i lovverket som gjelder luifttrafikk (har aldri hatt som jobb å ta prøver av piloter, men blodprøver av mindre heldige bilførere var en vesentlig del av finansieringen av mine studier for 40+ år siden)

Laholm

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

 

  • Men tror nok at holdningene er mer liberale enn 89% her på BP ?

 

Jeg trer gjerne frem i lyset for å slå et slag for liberal promille grense på sjøen.

En 0,2 grense er meningsløs og klarer man ikke å håndere skuta etter et par øl kan man gå i opplag for godt.

Det er sikkert de samme typene som ikke klarer å snakke i mobil og kjøre bil samtidig.

Det er en skandale at de av oss som er vant til multitasking og som ikke brennvin biter på blir holdt ttilbake av tullete regler ment for personer med nedsatt hjernefunksjon.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites