Jump to content

Marna R2 starter ikke


MR2

Recommended Posts

Hei! Jeg byttet ut plastbåten med en nydelig tresnekke i fjor fra Kolbjørnsvik båtbyggeri i Arendal. Båten hadde da ligget på land i 2 år og etter mye puss var det spennende å se om Marnaen ville starte. Det ville den ikke, men etter mye lesing her på forumet fikk jeg den i gang etter å ha tappet masse vann fra oljen, renset sil i veivhuset, filt stift i magnet med platinafil, renset gasser osv. Var rimelig fornøyd med meg selv som helst fersk og hadde 3-4 koselige turer før det ble stopp..fikk ikke konservert motoren i høst da den ikke gikk, men har overhalt dynastarter, forgasser og kjøpt nytt batteri før jeg forsøkte å starte igjen i år. Hadde ikke gnist på pluggene til å begynne med, men denne kom etter en natt i stekeovnen for magneten. Får fortsatt ikke start og motoren tenner ikke med bensin i drammekranene heller. Tappet vann fra juret i tanken og fylt opp denne med ny bensin og kondensfjerner, samt renset forgasser igjen mtp vann/dårlig bensin. Synes dynastarteren drar svinghjulet saktere rundt i år og etter en stund kommer det røyk fra startrele`(tror det er startrele ihvertfall) kan det være noe dårlig kontakt her og at den vil dra bedre rundt hvis jeg bytter dette? Beklager langt innlegg, men vet ikke min arme råd og hadde vært fint med noen tips..evt noen som vet om en mobil reperatør som kunne kommet og sett på den i Asker

Mvh Boye

Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemeldinger Andboats og petterb. Har sjekket magneten etter oppskrift fra forumet. Skrudde av den ene drammekranen og markerte på svinghjulet når den ikke blåste mer luft. Sjekket gnisten på pluggen etterpå og den kom da på merket så tror den kommer riktig. Vært inne på tanken om å bygge om til batteri tenning også, men siden jeg har gnist vil jeg forsøke litt til først. Synes som sagt den drar dårlig rundt på svinghjulet og lurer på årsaken til dette da batteriet er nytt..vært en tung start på snekkelivet, men gleden blir dest større da hvis det ordner seg. Har også slått ut frostplugger og renset kjølekappa så hvis jeg får start på den skal det være god kjøling..

Link to post
Share on other sites

Etter at du har funnet tdc så må du ikke dreie på svinghjulet.

Det er sånn du kan få magnet feil vei.

Skru ut pluggen og sett en papirdott pluģghullet. Pluggen skal gnistre når papiret blir blåst ut.

Skrape med en blyant på tuppen av pluggen før du skrur den inn hjelper også på de første tenningene.

Er ikke farlig å prøve magnet 180 grader andre veien om det er tvil

Link to post
Share on other sites

  • Fortsatt ingen start til tross for lading av batteri:) Tror gnisten kommer på rett sted, men svinghjulet drar dårlig rundt..kan det være at kablene fra batteri til dynastarter "lekker" strøm og må skiftes. Kan testes ved bruk av startkabler kanskje?

Link to post
Share on other sites

Mye papirdotter osv her for å finne TDC. Jeg hadde en R2, og var også innom en seksvens for å stille tenningen. For enkelt å finne ut hvilken sylinder ventilene åpner på, bare skru av ventildekselet på siden. Da er det ingen tvil. Likeledes har jeg brukt litt stiv ståltråd som sveisetråd eller sykkeleike gjennom plugghullet for å sjekke TDC. bare å bøye den til slik at stempelet treffer ståltråden og dytter den opp av plugghullet.

Da kjenner du enkelt når stempelet er på topp. Så justerer du magneten slik at den også tenner på topp. Ingen fortenning på disse motorene på tomgang. 

 

Hadde dynastart på min, og den klarte å starte motoren selv når batteriet var så svakt at den klnapt klarte å dra motoren rundt. Husk de er laget for å kunne startes for hånd, og da klarer man ikke å få store farten over TDC. Bra stempeltrykk i dem.

Du kar sjekket at du har bra komp forresten? Du skriver om vann osv, og hvis stempelringene har satt seg eller ventilsetene har rustet osv kan det være at kompresjonen din er for dårlig selv om du har gnist og bensin.

Link to post
Share on other sites

 

  • Fortsatt ingen start til tross for lading av batteri:) Tror gnisten kommer på rett sted, men svinghjulet drar dårlig rundt..kan det være at kablene fra batteri til dynastarter "lekker" strøm og må skiftes. Kan testes ved bruk av startkabler kanskje?

 

Ein slik strømlekkasje ser eg fullstendig bort ifra som alternativ, men brente og koksede kontakter i releet kan ta mykje futt frå starteren. Hvis dette er ei maskin med fire børster, og den eine har dårlig bevegelse i børsteholderen, då drar den ogso dårlig, ca 1/2 kraft. Det er ein liten jobb å ta av beltet i bakenden av dynastarten og so sjå inn, og kjenna etter tilstanden til børstane.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takk for alle innspill. Dynamoen er nyoverhalt fra Fredrikstad vikleverksted så den bør være i orden. Var en liten tur nede i båten nå, men liten tid pga fotball og andre aktiviteter for barna. Motoren bør vel tenne uansett med en dram på toppen så skal sjekke igjen tenningstidspunktet med stålstråd tipset. Bør vel kjøpe en kompresjonsmåler på Biltema også, men motoren gikk fint noen få turer i fjor..tøft å være fersk trebåteier med liten peiling på motor, men men. Skal forsøke å laste opp bilde av båten som er veldig fin (synes jeg da:) håper på tøff tøff etterhvert

Redigert av MR2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei, fortsetter litt på denne tråden. Endte med å sende magneten til overhaling, men fikk fortsatt ikke start på den. Har nå bygget om til batteritenning og får start nå, men stopper igjen etter kort tid. Det som bekymrer er at det ikke kommer kjølevann.. Forrige sommer var ikke dette noe problem. Har slått ut frostplugger og renset kjølekappa. Kan det ha løsnet rustflak som tetter? Noen som har opplevd lignende? Kan kanskje sette vann med trykk på i systemet for å se om det kan løsne evt. Rusk som tetter. Takknemlig for alle tilbakemeldinger

Mvh Boye

Link to post
Share on other sites

R2 har impellerpumpe. Ta av lokket på impellerhuset og sjekk tilstanden. Når det gjelder start, høres det ut som om kompresjonen din er dårlig, siden bensintilførsel og tenning formodentlig er i orden. Å slipe og justere ventilene blir aldri feil, men dersom bånntroa var full av vann, kan det jo også hende at toppakningen din er gåen.

Link to post
Share on other sites

R 2 impellerpumpe ? ? Den var ny for meg, men det kan jo være drit i pumpa. Når det gjelder kompresjonen så skal man ikke

være rare maskinisten for å vurdere den, er det god motstand når du drar stemplene over topp så er den ok. Du har sikkert

hatt toppen av og blåst gjennom den

Link to post
Share on other sites

Sjekket på hjemmesiden til Marna og finner ikke Impeller til R2 der, men de har til MB 10 så er vel kanskje ikke Impeller på R2 da. Er ikke rare maskinisten, men er da brukbar motstand når jeg drar sveiven over topp så tror kompresjon er OK, men kan jo måle den for sikkerhets skyld. Har ikke hatt toppen av....tenkte å sette vannslange med trykk inn mot vannpumpen for å se om det kan hjelpe. Har kontaktet noen på Finn.no småjobber også så kanskje jeg får litt hjelp der også. Veldig glad for svar her og har løst mange problemer ved å lese tråder på forumet. Blitt lite snekketurer da, men en dag....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...