Jump to content

Chevrolet 327 V8 får ikke bensin. Pumpe står bare å dirrer


Hellebergs

Recommended Posts

Hei. Fikk et problem i går utpå sjøen. Når jeg prøvde å kjøre båten opp i turtall så holdt den seg fint og jevt på rundt 4500 opm. Men etter et par minutter så gå den seg og sank sakte og sikkert ned i turtall. Så når jeg nesten var ved brygge plassen min så stoppet motor en gang først, så fikk jeg startet den igjen, stoppet igjen, startet igjen men fikk ikke turtall. Motoren min kan gå på tomgang nå og starter, men får ikke båten opp i turtall og bensinpumpen min står og dirrer hele tiden. Jeg skal jobbe meg igjennom får å finne ut hva som er problemet. Skal bytte bensinfilter først, vis ikke det løser det så er det enten pumpe som er gått eller forgasser som må renses/byttes. Er det noen andre som har hatt dette problemet som fant ut hvorfor?

Jeg har en Chevrolet 327 V8 small block motor på min. 280 hk.

Link to post
Share on other sites

Du har ikke en lukkeventil på bensintilførselen som ikke er åpen da? Jeg har glemt den en gang - og da var motoren akkurat slik du beskriver nå :)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Det jeg beskriver er typisk en liten kuleventil som ligger mellom tanken og bensinfilteret. Gjerne rett etter gjennomføringen av bensinrøret/slangen inn i motorrommet.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Elektrisk pumpe fungerer fint sammen med forgasser så sant det er en pumpe som er beregnet på dette. Det hender at sånne pumper kan sette seg. Det sitter gjerne et lokk under impelleren i pumpa og det kan du skru av og kjenne om impelleren går lett. Noen pumper har ikke impeller men har bare en solenoid som står og slår, den har da en enveisventil på inntaket og en på utløpet. Hvis en av disse henger eller ikke er tett så vil pumpa ikke levere noe.

Link to post
Share on other sites

En som er beregnet kan man få til å fungere, men jeg ser ingen fordeler med elektrisk pumpe mot mekanisk når man har gasser. Mindre sjans for å drukne motoren, mindre sjans for at det leveres for høyt eller lite trykk, mer driftsikkert, mindre plunder og heft...

Link to post
Share on other sites

Hadde samme problem og byttet både bensinfilterhus, pakninger til forgasser.Hos meg var det slangen inn til lufteskruen som var helt morken og delvis tett. Kjøpte nye slanger på Swedol i drammen(med trykte i hoder) for under 200kr. Så funket det som bare det:)  Dette var en GM 305 fra 1986

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...