Jump to content

Prosjekt: With Vital 15


-andreasbr-

Recommended Posts

Hei!

Kjøpte meg en With Vital 15 for noen uker siden og har blitt inspirert til å lage en prosjekttråd her på forumet. Var aktivt medlem på baatportalen.net for noen år tilbake, er det noen som vet hvor det forumet har tatt veien? 


Uansett, planen min er følgende:

- Rive ut alt av gammelt støp
- Dele skroget og toppen
- Pusse ned innside, utside og topp
- Reparere evnt. skader/hull
- Lage et lakkeringstelt og sprøytelakkere båten

- Designe og bygge ny sitteløsning bak/sidevegger 
- Få tak i motor
- Legge opp strøm til hovedbryter, el start, lanterner og på sikt stereoanlegg
- Sjøsette


Jeg har et mål om å få båten på sjøen i løpet av sommeren. Tar masse bilder underveis og kommer til å poste her.
 

Har fått gjort litt allerede, legger ut bilder under her.

 

 

Slik så båten ut da jeg hentet den:

bilde

 

 

bilde

 

bilde

 

 

Borret ut popnaglene for å få løsnet toppen fra bunnen:

 

bilde

 

Toppen er limt sammen med bunnen og jeg ble nødt til å sage den løs, skal lage nye plater bak her uansett:

bilde

 

 

bilde

 

 

bilde

 

 

bilde

 

 

bilde

 

 

bilde

 

 

bilde

 

 

bilde

 

Fant ut at jeg måtte snu båten. Frem med eksentersliper og 40-papir :)

 

bilde

 

 

Og etter 5-6 timer med sliping for hånd og med eksentersliper ser båten slik ut:

bilde

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Da har jeg hentet motor til båten. Jeg hadde egentlig planlagt å gå for en 40-50 hk 2-takt, men fant ut at jeg heller starter med noe mindre og billigere denne sesongen.

Kom over en 25 hk Yamaha 1995 mod med EL-start, batteri og kontrollboks. Én eier, KUN ferskvannskjørt og tilsynelatende veldig godt vedlikeholdt. Gass og girkablene er for korte til min båt, men med båten min følget en gammel ultraflex kontrollboks komplett med kabler, så da bruker jeg de.

Mistenker at motoren blir litt i minste laget, men så lenge den går i plan og jeg får testet båten litt nå i sommer er jeg fornøyd!

 

 

Her er noen bilder:

bilde

 

 

bilde

 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Når jeg snudde båten kom jeg over en skade som må repareres. For meg virker det som at båten har fått en heftig skrape langt inn i glassfiberen, og at båten har ligget på vannet over lengre tid uten at glassfiberen på dette området har blitt beskyttet av gelcoat/bunnsmørning.

Resultatet er at øverste laget av glassfiberen her er fuktig og når jeg trykker på det "pipler" det ut vann. Jeg tenker å skjære ut et godt område rundt skaden og bygge opp igjen med glassfiber.

Har lest mange gode tråder her inne om slike reparasjoner, men jeg lurer på om noen har noen tips. Jeg tenkte å fjerne alt skummet (som forøvrig er knusktørt og fint) i skadeområdet og støpe fra begge sider. Hva gjør jeg når jeg er ferdig støpt? Skal jeg erstatte skummet med noe, eller skal jeg bare la det være et tomrom uten skum her?


Er det også noen som kan fortelle meg hva alle disse "sprekkene" i gelcoaten er? Når jeg kjenner over de er det ikke sprekker, det ser kun slik ut. De finnes over hele bunnen på båten.

 

 

Borret noen hull for å se hvordan det så ut:

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Er det også noen som kan fortelle meg hva alle disse "sprekkene" i gelcoaten er? Når jeg kjenner over de er det ikke sprekker, det ser kun slik ut. De finnes over hele bunnen på båten.

 

 

sprekkene ser ut som krakelering.  Kan oppstå f.eks om gelcoatlaget er for tykt, eller laminatet for tynt slik at det blir svikt.   Her mistenker jeg det kan være at båten har levd et tøft liv og blitt kjørt hardt i bølger..  

Link to post
Share on other sites

sprekkene ser ut som krakelering.  Kan oppstå f.eks om gelcoatlaget er for tykt, eller laminatet for tynt slik at det blir svikt.   Her mistenker jeg det kan være at båten har levd et tøft liv og blitt kjørt hardt i bølger..  

 

Takker for svar!

 

Det som er veldig rart er at det starter og slutter nøyaktig der bunnsmøringslinjen har vært. Båten skal sprøytelakkeres og primes, hva bør jeg gjøre med dette før den tid?

Link to post
Share on other sites

Takker for svar!

 

Det som er veldig rart er at det starter og slutter nøyaktig der bunnsmøringslinjen har vært. Båten skal sprøytelakkeres og primes, hva bør jeg gjøre med dette før den tid?

Kanskje noen en gang i tiden har brukt en eller annen kjemikalie for å fjerne gammelt bunnstoff som var litt for kraftig? Eller kanskje skaden du har funnet en gang gjorde at båten var våt i dobbelbunnen over tid og dette har "myknet" laminatet over hele bunnen (som igjen har gitt mye krakelering pga mye bevegelse)? Kanskje du skal slipe den helt ned til glassfiberen et eller to steder der det er rikelig med krakelering og sjekke om det er fuktig glassfiber der også? Borre noen hull og se etter vann / fukt? Hva er vel mer naturlig enn å borre noen hull i en båt man vil ha på sjøen fortest mulig? ;)

 

Hvis det bare er sprekker i gelcoat som ikke også er skade i glassfiber kan du grunne alt med epoxy primer / antipest som de har på biltema etter du har lappet og sparklet evt. hull og skader. Da må gelcoat mattes og renses med aceton først, men du skal ikke trenge å slipe bort all gelcoaten. Epoxy primeren / antipesten blir grunningen din, og lager en vanntett hinne utenpå skroget.

 

Hvor i verden ligger båten din?

Redigert av WithVital (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Da har det skjedd litt her! 
 

 

Skjærte ut et godt område rundt småskadene i bunn av båten og pusset glassfiberen ned til 0mm inn til kantene og graderte det utover for å få feste med dukene.

bilde

 

 

 

bilde

 

 

 

 

bilde

 

Sprøytelakkerer med kompressor. Etter to lag med epoxy primer / coating. Resultatet ble utrolig gjevnt og fint.

 

bilde

 

 

bilde

 

 

bilde

 

 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Kanskje noen en gang i tiden har brukt en eller annen kjemikalie for å fjerne gammelt bunnstoff som var litt for kraftig? Eller kanskje skaden du har funnet en gang gjorde at båten var våt i dobbelbunnen over tid og dette har "myknet" laminatet over hele bunnen (som igjen har gitt mye krakelering pga mye bevegelse)? Kanskje du skal slipe den helt ned til glassfiberen et eller to steder der det er rikelig med krakelering og sjekke om det er fuktig glassfiber der også? Borre noen hull og se etter vann / fukt? Hva er vel mer naturlig enn å borre noen hull i en båt man vil ha på sjøen fortest mulig? ;)

 

Hvis det bare er sprekker i gelcoat som ikke også er skade i glassfiber kan du grunne alt med epoxy primer / antipest som de har på biltema etter du har lappet og sparklet evt. hull og skader. Da må gelcoat mattes og renses med aceton først, men du skal ikke trenge å slipe bort all gelcoaten. Epoxy primeren / antipesten blir grunningen din, og lager en vanntett hinne utenpå skroget.

 

Hvor i verden ligger båten din?

 

 

Takk for svar her, gikk over og gjorde noen tester. Alt ser tørt og fint ut utenom skadeområde, som nå er lappet og fint. Brukte en epoxy coating som tettet fint over det hele.

 

 

Båten ligger i Rogaland.

Link to post
Share on other sites

Ble skikkelig flott jo.

Skulle hatt en større motor kanskje?

 

 

 

Tusen takk for det! Jeg har enda en del arbeid igjen innvendig, men det får bli til neste sesong.

 

Tenker også å få på en større motor ja. Håper å få på en 40-50hk til neste år. Den går egentlig overraskende fint med 25hk også, men er man mer enn 4 stk i båten trenger man mer kraft.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Er det kort eller lang stamme på den motoren, og hvor stor fart får du? Ellers utrolig bra jobbet, ble veldig fin glans i skroget med den blåfargen der. :yesnod:

 

 

 

Tusen takk for det! Yamahaen er kort stamme. Jeg fikk ikke målt, men tipper rundt 23 knop. Båten er ganske flat i bunnen, så den planer utrolig lett.

Link to post
Share on other sites

Det stemmer. Jeg er egentlig fornøyd med farten, men jeg vil ha litt mer kraft til å dra vannski med flere i båten. I frykt for at spørsmålet forsvinner oppi her;

 

Har noen erfaring med etec 40/50 på with vital? Motoren veier over 100kg, så jeg er litt redd for at det er i tyngste laget.

Link to post
Share on other sites

Det stemmer. Jeg er egentlig fornøyd med farten, men jeg vil ha litt mer kraft til å dra vannski med flere i båten. I frykt for at spørsmålet forsvinner oppi her;

 

Har noen erfaring med etec 40/50 på with vital? Motoren veier over 100kg, så jeg er litt redd for at det er i tyngste laget.

 

Jeg hadde en 100+ kilos 60hk evinrude på denne båten uten å bygge opp akterspeilet. Monterte motoren 70-80mm høyere enn når den "henger" på akterspeilet, men skulle ha hevet den mer for optimal fart tror jeg.

Det var nok kraft til å trekke både ski og ringer og plane med 5+ personer, men lensehullet til brønnen var alltid noen millimeter under vann og man måtte være litt forsiktig når man stoppet så ikke vannet flommet over og inn i båten.

 

Jeg ville bygget opp akterspeilet, men du har jo dette lensehullet i motorbrønnen som vil komme under vann med 100+ kilo selv om du hever. Kanskje lage nytt hull og heve brønnen inni også. Eller gjøre det skikkelig ordentlig vanskelig å heller senke bunnen ;)

 

Min gjorde 32 knop med 60hk to-takt og en person. Omtrent samme fart med tre personer. Jeg kjente at skroget ikke ville gå fortere de siste 10-20% av turtallet pga denne litt rare og lettplanende bunnen med en slak "hook" helt akter og variabel tykkelse på "kjøl". Tror du kommer opp i rundt 30 knop nesten med full båt også.

Link to post
Share on other sites

Det høres lurt ut, jeg går for å heve speil/brønn og lensehull. Gikk for 40hk etec'en og henter den i helgen. 

Begynner med støpingen av brønnen om en måneds tid, må først få båten inn i ett tørt lokale. Poster bilder når jeg setter i gang :)


Takk for svar alle!

Link to post
Share on other sites

Har lekt litt i photoshop for å se hvordan ting kan bli seende ut. Planen for våren er:


Ny motor, Evinrude ETEC 40hk (hentes i helgen)

Heve akterspeil og brønn for langstammet motor

Legge isiteek eller teaklaminat-plater i dørk, på dekk og bak. 

Bygge interiør (sofa, sidevegger, rom til bensintank og batteri)

Legge opp elektrisk for lanterner og kanskje stereo


Her er en skisse:

 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...