-andreasbr- Startet 15.Juni.2016 Del på Facebook Startet 15.Juni.2016 Hei!Kjøpte meg en With Vital 15 for noen uker siden og har blitt inspirert til å lage en prosjekttråd her på forumet. Var aktivt medlem på baatportalen.net for noen år tilbake, er det noen som vet hvor det forumet har tatt veien? Uansett, planen min er følgende:- Rive ut alt av gammelt støp- Dele skroget og toppen- Pusse ned innside, utside og topp- Reparere evnt. skader/hull- Lage et lakkeringstelt og sprøytelakkere båten - Designe og bygge ny sitteløsning bak/sidevegger - Få tak i motor- Legge opp strøm til hovedbryter, el start, lanterner og på sikt stereoanlegg- SjøsetteJeg har et mål om å få båten på sjøen i løpet av sommeren. Tar masse bilder underveis og kommer til å poste her. Har fått gjort litt allerede, legger ut bilder under her. Slik så båten ut da jeg hentet den: Borret ut popnaglene for å få løsnet toppen fra bunnen: Toppen er limt sammen med bunnen og jeg ble nødt til å sage den løs, skal lage nye plater bak her uansett: Fant ut at jeg måtte snu båten. Frem med eksentersliper og 40-papir :) Og etter 5-6 timer med sliping for hånd og med eksentersliper ser båten slik ut: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
WithVital Svart 16.Juni.2016 Del på Facebook Svart 16.Juni.2016 Så bra at du deler! Blir gøy å følge med, og veldig kjekt å ha noen andres tråd å kikke på hvis man er litt lei og trenger et inspirerende puff bak :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-andreasbr- Svart 24.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2016 Da har jeg hentet motor til båten. Jeg hadde egentlig planlagt å gå for en 40-50 hk 2-takt, men fant ut at jeg heller starter med noe mindre og billigere denne sesongen.Kom over en 25 hk Yamaha 1995 mod med EL-start, batteri og kontrollboks. Én eier, KUN ferskvannskjørt og tilsynelatende veldig godt vedlikeholdt. Gass og girkablene er for korte til min båt, men med båten min følget en gammel ultraflex kontrollboks komplett med kabler, så da bruker jeg de. Mistenker at motoren blir litt i minste laget, men så lenge den går i plan og jeg får testet båten litt nå i sommer er jeg fornøyd! Her er noen bilder: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-andreasbr- Svart 24.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2016 Når jeg snudde båten kom jeg over en skade som må repareres. For meg virker det som at båten har fått en heftig skrape langt inn i glassfiberen, og at båten har ligget på vannet over lengre tid uten at glassfiberen på dette området har blitt beskyttet av gelcoat/bunnsmørning.Resultatet er at øverste laget av glassfiberen her er fuktig og når jeg trykker på det "pipler" det ut vann. Jeg tenker å skjære ut et godt område rundt skaden og bygge opp igjen med glassfiber.Har lest mange gode tråder her inne om slike reparasjoner, men jeg lurer på om noen har noen tips. Jeg tenkte å fjerne alt skummet (som forøvrig er knusktørt og fint) i skadeområdet og støpe fra begge sider. Hva gjør jeg når jeg er ferdig støpt? Skal jeg erstatte skummet med noe, eller skal jeg bare la det være et tomrom uten skum her?Er det også noen som kan fortelle meg hva alle disse "sprekkene" i gelcoaten er? Når jeg kjenner over de er det ikke sprekker, det ser kun slik ut. De finnes over hele bunnen på båten. Borret noen hull for å se hvordan det så ut: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 24.Juni.2016 Del på Facebook Svart 24.Juni.2016 Er det også noen som kan fortelle meg hva alle disse "sprekkene" i gelcoaten er? Når jeg kjenner over de er det ikke sprekker, det ser kun slik ut. De finnes over hele bunnen på båten. sprekkene ser ut som krakelering. Kan oppstå f.eks om gelcoatlaget er for tykt, eller laminatet for tynt slik at det blir svikt. Her mistenker jeg det kan være at båten har levd et tøft liv og blitt kjørt hardt i bølger.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-andreasbr- Svart 24.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2016 sprekkene ser ut som krakelering. Kan oppstå f.eks om gelcoatlaget er for tykt, eller laminatet for tynt slik at det blir svikt. Her mistenker jeg det kan være at båten har levd et tøft liv og blitt kjørt hardt i bølger.. Takker for svar! Det som er veldig rart er at det starter og slutter nøyaktig der bunnsmøringslinjen har vært. Båten skal sprøytelakkeres og primes, hva bør jeg gjøre med dette før den tid? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
WithVital Svart 28.Juni.2016 Del på Facebook Svart 28.Juni.2016 (redigert) Takker for svar! Det som er veldig rart er at det starter og slutter nøyaktig der bunnsmøringslinjen har vært. Båten skal sprøytelakkeres og primes, hva bør jeg gjøre med dette før den tid? Kanskje noen en gang i tiden har brukt en eller annen kjemikalie for å fjerne gammelt bunnstoff som var litt for kraftig? Eller kanskje skaden du har funnet en gang gjorde at båten var våt i dobbelbunnen over tid og dette har "myknet" laminatet over hele bunnen (som igjen har gitt mye krakelering pga mye bevegelse)? Kanskje du skal slipe den helt ned til glassfiberen et eller to steder der det er rikelig med krakelering og sjekke om det er fuktig glassfiber der også? Borre noen hull og se etter vann / fukt? Hva er vel mer naturlig enn å borre noen hull i en båt man vil ha på sjøen fortest mulig? ;) Hvis det bare er sprekker i gelcoat som ikke også er skade i glassfiber kan du grunne alt med epoxy primer / antipest som de har på biltema etter du har lappet og sparklet evt. hull og skader. Da må gelcoat mattes og renses med aceton først, men du skal ikke trenge å slipe bort all gelcoaten. Epoxy primeren / antipesten blir grunningen din, og lager en vanntett hinne utenpå skroget. Hvor i verden ligger båten din? Redigert 28.Juni.2016 av WithVital (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-andreasbr- Svart 1.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2016 Da har det skjedd litt her! Skjærte ut et godt område rundt småskadene i bunn av båten og pusset glassfiberen ned til 0mm inn til kantene og graderte det utover for å få feste med dukene. Sprøytelakkerer med kompressor. Etter to lag med epoxy primer / coating. Resultatet ble utrolig gjevnt og fint. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-andreasbr- Svart 1.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2016 Så var det toppen sin tur. Innsidene på sidene og bak har jeg ikke gjort noe med da jeg skal ha sidevegger og sofarygg som dekker for. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-andreasbr- Svart 1.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2016 Kanskje noen en gang i tiden har brukt en eller annen kjemikalie for å fjerne gammelt bunnstoff som var litt for kraftig? Eller kanskje skaden du har funnet en gang gjorde at båten var våt i dobbelbunnen over tid og dette har "myknet" laminatet over hele bunnen (som igjen har gitt mye krakelering pga mye bevegelse)? Kanskje du skal slipe den helt ned til glassfiberen et eller to steder der det er rikelig med krakelering og sjekke om det er fuktig glassfiber der også? Borre noen hull og se etter vann / fukt? Hva er vel mer naturlig enn å borre noen hull i en båt man vil ha på sjøen fortest mulig? ;) Hvis det bare er sprekker i gelcoat som ikke også er skade i glassfiber kan du grunne alt med epoxy primer / antipest som de har på biltema etter du har lappet og sparklet evt. hull og skader. Da må gelcoat mattes og renses med aceton først, men du skal ikke trenge å slipe bort all gelcoaten. Epoxy primeren / antipesten blir grunningen din, og lager en vanntett hinne utenpå skroget. Hvor i verden ligger båten din? Takk for svar her, gikk over og gjorde noen tester. Alt ser tørt og fint ut utenom skadeområde, som nå er lappet og fint. Brukte en epoxy coating som tettet fint over det hele. Båten ligger i Rogaland. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-andreasbr- Svart 1.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2016 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
larsern87 Svart 1.September.2016 Del på Facebook Svart 1.September.2016 Ble skikkelig flott jo. Skulle hatt en større motor kanskje? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-andreasbr- Svart 1.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2016 Ble skikkelig flott jo. Skulle hatt en større motor kanskje? Tusen takk for det! Jeg har enda en del arbeid igjen innvendig, men det får bli til neste sesong. Tenker også å få på en større motor ja. Håper å få på en 40-50hk til neste år. Den går egentlig overraskende fint med 25hk også, men er man mer enn 4 stk i båten trenger man mer kraft. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-andreasbr- Svart 6.Februar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2017 Hei alle!Vurderer å slå til på en Evinrude ETEC 40hk. Dette innebærer at jeg må bygge opp akterspeilet til lang stamme og sikkert også forsterke.Har noen erfaring med såpass mye vekt på With Vital 15? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjarkmann Svart 6.Februar.2017 Del på Facebook Svart 6.Februar.2017 Er det kort eller lang stamme på den motoren, og hvor stor fart får du? Ellers utrolig bra jobbet, ble veldig fin glans i skroget med den blåfargen der. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-andreasbr- Svart 6.Februar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2017 Er det kort eller lang stamme på den motoren, og hvor stor fart får du? Ellers utrolig bra jobbet, ble veldig fin glans i skroget med den blåfargen der. Tusen takk for det! Yamahaen er kort stamme. Jeg fikk ikke målt, men tipper rundt 23 knop. Båten er ganske flat i bunnen, så den planer utrolig lett. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 6.Februar.2017 Del på Facebook Svart 6.Februar.2017 og så er den litt konkav i skroglinjene, hjelper også på å gjøre den mer lettplanende men gjør også at det ikke hjelper på å "overmotorisere" den i håp om at det skal gå forrykende fort - det begynner liksom å butte imot et sted over 30 knop etter det jeg hører Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-andreasbr- Svart 6.Februar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2017 Det stemmer. Jeg er egentlig fornøyd med farten, men jeg vil ha litt mer kraft til å dra vannski med flere i båten. I frykt for at spørsmålet forsvinner oppi her; Har noen erfaring med etec 40/50 på with vital? Motoren veier over 100kg, så jeg er litt redd for at det er i tyngste laget. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
WithVital Svart 6.Februar.2017 Del på Facebook Svart 6.Februar.2017 Det stemmer. Jeg er egentlig fornøyd med farten, men jeg vil ha litt mer kraft til å dra vannski med flere i båten. I frykt for at spørsmålet forsvinner oppi her; Har noen erfaring med etec 40/50 på with vital? Motoren veier over 100kg, så jeg er litt redd for at det er i tyngste laget. Jeg hadde en 100+ kilos 60hk evinrude på denne båten uten å bygge opp akterspeilet. Monterte motoren 70-80mm høyere enn når den "henger" på akterspeilet, men skulle ha hevet den mer for optimal fart tror jeg. Det var nok kraft til å trekke både ski og ringer og plane med 5+ personer, men lensehullet til brønnen var alltid noen millimeter under vann og man måtte være litt forsiktig når man stoppet så ikke vannet flommet over og inn i båten. Jeg ville bygget opp akterspeilet, men du har jo dette lensehullet i motorbrønnen som vil komme under vann med 100+ kilo selv om du hever. Kanskje lage nytt hull og heve brønnen inni også. Eller gjøre det skikkelig ordentlig vanskelig å heller senke bunnen ;) Min gjorde 32 knop med 60hk to-takt og en person. Omtrent samme fart med tre personer. Jeg kjente at skroget ikke ville gå fortere de siste 10-20% av turtallet pga denne litt rare og lettplanende bunnen med en slak "hook" helt akter og variabel tykkelse på "kjøl". Tror du kommer opp i rundt 30 knop nesten med full båt også. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 7.Februar.2017 Del på Facebook Svart 7.Februar.2017 alt av nyere motorer i disse størrelsene idag er jo soleklart mest utbredt med lang stamme, så sikkert like greit å bare bygge opp speil / brønn og heve lensehullet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-andreasbr- Svart 7.Februar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Februar.2017 Det høres lurt ut, jeg går for å heve speil/brønn og lensehull. Gikk for 40hk etec'en og henter den i helgen. Begynner med støpingen av brønnen om en måneds tid, må først få båten inn i ett tørt lokale. Poster bilder når jeg setter i gang :)Takk for svar alle! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjarkmann Svart 7.Februar.2017 Del på Facebook Svart 7.Februar.2017 (redigert) Tusen takk for det! Yamahaen er kort stamme. Jeg fikk ikke målt, men tipper rundt 23 knop. Det er ikke dårlig fart med 25hk, med en motor på 40hk, vil du nok kunne ligge på dette som marsjfart. Redigert 7.Februar.2017 av Sjarkmann (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sagen Svart 8.Februar.2017 Del på Facebook Svart 8.Februar.2017 Hei, båten ble kjempefin! Kul i blå. Jeg restaurerte selv en i 2014/2015. Stødig og fin båt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-andreasbr- Svart 8.Februar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2017 Tusen takk Sagen! Hadde vært gøy å se bilder av din båt! Jeg ble veldig fornøyd med fargen selv. Har store planer for båten denne våren, gleder meg til å sette igang :) Om jeg får opp mot 30 knop med 40hk er jeg veldig fornøyd! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-andreasbr- Svart 9.Februar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Februar.2017 Har lekt litt i photoshop for å se hvordan ting kan bli seende ut. Planen for våren er:Ny motor, Evinrude ETEC 40hk (hentes i helgen)Heve akterspeil og brønn for langstammet motorLegge isiteek eller teaklaminat-plater i dørk, på dekk og bak. Bygge interiør (sofa, sidevegger, rom til bensintank og batteri)Legge opp elektrisk for lanterner og kanskje stereoHer er en skisse: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.