Jump to content

Erfaring rundt Flørli gjestebrygge ? (Flørlitrappene/Lysefjorden)


Kenneth82

Recommended Posts

Har ikke vært i Lysefjorden / Flørli / Flørlitrappene før, men om planen holder går turen dit med båt i august.

Fant følgende info på nettet:

Flørli gjestebrygge

Flørli har fått et nytt, flott gjestebryggeanlegg som har gjort Flørlibygda, trappene og tuområdene i nærheten vesentlig mer tilgjengelig for flere. Brygga er desverre ikke lenger utstyrt med bølgedemper etter kraftig uvær i julen 2012. Bryggeanlegget har noen grunne partier, men det meste av bryggen har minimum 1,5 m dybde. Utsatt for vind fra sørøst og nordvest. Vindretninger og styrke kan endre seg over kort tid i Lysefjorden.

 

Husker også at noen her tidligere har frarådet båtfolk å legge til pga vind&bølger, men alle trådene jeg fant var "trollgamle" :giggle:

 

Så;
Noen med oppdatert info om hvordan gjestebryggen er? Greit (og trygt) å legge til med 23 fots båt?

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Løfter denne tråden litt. Er det noen som har ligget ved gjestebryggene på Flørli med seilbåt? Ser det oppgis 1,5 m dybde de fleste steder men jeg trenger ytterligere en meter til. Videre er det litt forskjellig informasjon om hvilen tilstand der er på bryggen. Er det noen av dere som besøkte dette anlegget I 2016 som kan gi en statusrapport?

 

Er det eventuelt andre brygger I området som er I jollevastand fra trappene?

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...
  • 2 år senere...

Da har jeg omsider fått tatt turen til Flørli. Da vi skulle gå fra båten for en to dagers fjelltur, og jeg ikke helt har klart å få ett godt bilde av forholdene der inne tok jeg ikke sjansen på å gå inn med egen båt, men la denne ved Lysefjorden Marina på Forsand ( kaiene her er også eksponert for nordavind og båtbølger, men fikk plass inne bak moloen) og tok rutebåt inn til Flørli.

 

Men forholdene i Flørli er fine med en rekke bøyer lagt ut for bruk ved akterfortøyning. Noen ligger litt nære land og passer best for mindre båter. Men de 4-5 bøyene som ligger lengst inne har mere distanse til kaien og her lå det blant annet en finsk 45 fot seilbåt og en 60+ fot skøyte ( denne hadde riktignok fordelt kreftene ved å bruke flere bøyer) i bøyene. Om jeg skal tilbake til Flørli ( men det skal jeg ikke for å gå de 4444 trinnene i trappen er been there, done that) så ville jeg ikke betenke meg for å ta båten inn.

Fortøyning langs kai derimot er noe man kun gjør for av og påstigning, eller kan være i båten og passe på fendre når det kommer båter/bølger. En skal også være obs på endel grunne parti langs bryggen.

 

Merket meg og at det i Lysebotnen er kommet et flott bryggeanlegg bak ny steinmolo som så veldig bra ut. Om dette er gjestebrygge vet jeg ikke, men det var nesten ingen båter der så vil tro det går an å få til noe. Alternativet er en lang trebrygge med advarsel om at det kommer store bølger fra hurtigbåten og fortøyning er på eget ansvar.

F2344194-EB4C-49A6-B160-5A360CE7CA7F.jpeg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...