Ip.Content

Logo

Færder'n 2005

• Logg inn for svare
32 svar på dette emnet

#21 Astor Ikke pålogget Postet 10.06.05 14:26

• D5L 2006
  • Medlem

Krapyl, på 10.06.05 12:31, skrev:

Jeg undres når det skal gå opp for sportsredaksjonen i NRK at dette er Norges nest største idrettsarrangement. Skal bli interessant å følge med for å se om de i det hele tatt nevner det i løpet av helgen.
Men det må nok vike for en fyldig kommentar fra en tysk annendivisjons fotballkamp.
Kanskje en eller annen båt kunne heise opp en fotball eller en ski i salingen? Da kom de nok med en gang.

<{POST_SNAPBACK}>

Å sammenligne idrett og en regatta som Færederseilasen er vel å skyte langt utenfor blinken. :lol:

Tror nok fotballen samler folket mer enn en "snever" idrett som denne regattaen. Tror den er mer for seilerne og dens nærmeste enn for den store bredde av folket.
Og stakkars den som skal sette sammen en noenlunde real 15-minutter fra regattaen. Stor og dyr produksjon.
Tipper Dagsgrevyen er på plass. De pleier å vise noen glimt fra Færderseilasen hvert år.

Nå, kl. 15.00 har vinden løyet til det som pleier å prege regattaen. Lite vind gjenneom Drøbaksundet.

I alle fall; God tur!

Redigert av Astor: 10.06.05 14:27

#22 Krapyl Ikke pålogget Postet 10.06.05 14:35

• Medlem

Astor, på 10.06.05 14:25, skrev:

"snever" idrett

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, dersom du definerer et forbund med 23000 medlemmer som representanter for en snever idrett.
Til sammenligning, Golfforbundet har 120000 medlemmer.
Ikke mye på Sportsrevyen de heller.

Sportsredaksjonen i NRK er helt i lomma på fotball og ski.

#23 bliss X Ikke pålogget Postet 10.06.05 14:39

• Teknisk
Helt enig, Krapyl. Nå tilhører jeg den rasen som synes fotball er helt bånn i bøtta så jeg er kanskje ikke helt objektiv men ... :wink:

Det er tross alt flere tusen deltagere her.

#24 bliss X Ikke pålogget Postet 10.06.05 14:40

• Teknisk
Drar til Drøbak for å se på i ettermiddag :smiley:

#25 Hank Ikke pålogget Postet 10.06.05 16:35

• Medlem
Hadde helt glemt at det ferder'n var i dag... skulle bare en liten tur inn til Oslo havn for å se på marinefartøyene. Havnet midt opp i seilbåt armadaen! Det ble mye ratting og manøvrering gitt.. :sailing:

#26 Baltic Ikke pålogget Postet 10.06.05 16:54

• Medlem
Jeg tok med meg naboen på båttur inn til Oslo for å se starten på Færder'n. Masse båter og masse seil og et nyyydelig vær. Vi storkoste oss på fjorden :cool:

#27 Faxen Ikke pålogget Postet 10.06.05 19:36

• Hurra for båtpenger
  • Medlem
Hva sier de seilgale om en totaldekning av neste Ferderseilas?
Vi er et par stykker, som har alt som trenges til å gjøre en direktesendt reportasje fra Ferderen. Men vi trenger sponsorer, for å dra det i havn.

Tanken er kamera ombord i to deltagerbåter, pluss en motorbåt med kamera, som tar nærbilder og intervjuer underveis. Alt direkte på egen TV kanal.

Har noen innspill på saken?

Faxen :sailing:

#28 wave Ikke pålogget Postet 10.06.05 20:54

• Medlem
Regattaer i alminnelighet kan være god TV-idrett. Men Færdern er en massemønstring med et virvar av klasser. Man kan nok velge å følge tetbåtene i en klasse eller to om man ønsker en idrettssending, alternativet er kos, hygge og sikkert flotte bilder.
TV2 sendte et år fra egen deltakerbåt. Litt kjendisfaktor og litt om strabasene og livet om bord. Ble brukbart vellykket. Men ingen sportssending. Som idrettsbegivenhet må Færdern være et mareritt å dekke og gjøre interessant for det store TV-publikum. Og ikke minst kostbart.

#29 Herman Ikke pålogget Postet 11.06.05 10:13

• Medlem
Problemet med å dekke en såvidt stor regatta er de mange klassene. Det er ikke enkelt for menigmann og følge med på hvilke båter som tilhører hvilke klasser. De starter til forskjellig tid, seiler forskjellige baner og i tillegg krysser de som regel. Alt dette gjør at det er vanskelig å få et bilde av hvilke båter som ligger først. Vinneren av en klasse kan godt komme langt etter de første båtene i mål. Et annet moment er at regattaen tar såpass lang tid. I år gikk det vel radig unna, men vanligvis tar det 8-12 timer. Men umulig er det selvfølgelig ikke. Transpondere i båtene og gjennomtenkt grafikk vil kunne lette forståelsen. Vanligvis vil imidlertid de første båtene komme inn rundt midnatt-0300. Det gjør at et direktesendt sportsprogram blir vanskelig. De som er interessert i å sitte oppe klokken to om natta for å se på, er antageligvis med på regattaen selv.

#30 Sonata 7 Ikke pålogget Postet 11.06.05 14:46

• Medlem
Hei!
Kommer rett fra horten nå, jeg var mannskap på en bavaria 44 ac(med mindre turrigg). vi seilte på 12 timer og 50 minutter. Det var nordavind helt ned til holænderbåen(der vi rundet) vi seilte i 6-8 knop hele veien nedover. Da vi rindet blåste det ganske kraftig og ble en fin kryss oppover lå på ca 7,5 knop hele tiden, etter vi hadde gått i mål begynte det å blåse ganske stiv kuling

#31 Allan E Ikke pålogget Postet 11.06.05 15:38

• Medlem
Er det noen plass som en finner komplett resultatliste?

#32 bliss X Ikke pålogget Postet 12.06.05 10:49

• Teknisk
Resultatlistene finner du på www.kns.no

Vedr TV dekning:

Det er klart at det blir vanskelig å skulle dekke hele seilasen, men litt mer oppmerksomhet fra f.eks NRK kunne etter min mening vært på sin plass. Det jeg synes man burde ta sikte på er å lage litt mer stoff om vanlige seilere i vanlige båter som gjør det eksta bra. Disse anonyme seilerne hører vi aldri om, men det finnes faktisk enkelte deltagere som seiler utrolig bra i gamle båter med lavt lystall.

Det er vel for mye for langt å forvente at journalister skal vise noen interesse for denslags :cryin:

Var ved målområdet i Horten å så de første båtene komme i mål. Første båt i mål var en gammel knarr- NOR 14. Deretter kom 3 - 4 IF'er tett som hagl.

#33 Faxen Ikke pålogget Postet 12.06.05 13:07

• Hurra for båtpenger
  • Medlem
Teknisk er produksjonen ganske enkel. Vi har nødvendige resurser, det var sponsorer jeg lurte på.
Vi trenger endel kronasjer for å komme i mål.

Faxen