Jump to content

Simrad cx 44 starter ikke opp


Inter 9000

Recommended Posts

  • 4 uker senere...

Jeg har leita etter det samme (CR2032RM, med kontakt/ramme). Fant ikke, men se denne videone (ikke CX44, men samme batteri) https://www.youtube.com/watch?v=26KdtmGauHA

 

Russland har det, men kan ikke bestilles herfra  :-) http://www.mobi-ec.ru/shop/instruments-tools-equipment/blocks-and-elements-of-power/batteries/item_553307/

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Batteriet heter 1/2 AA fra Varta.

Det var 25.2 mm langt 15 mm i dia.

3 Volt.

Clas Olsen hadde et som het CR2.

Helt likt, bare det var 27 mm langt.

Vippet løs loddeører fra original batteri slik at jeg ikke loddet i kortet.

Da bøyde jeg inn det batteriet som var 1.8 mm lengre.

Gikk fint. Men kartplotter måtte ligge litt før den startet. Fungerer kanon nå.

Når du starter opp etter skiftet, hold inne CLR og PWR samtidig.

Da tar du master reset. :-)

 

Lykke til å God sommer.

Link to post
Share on other sites

Jeg har problemer med slaven til denne på flyen, CS44 mener jeg den heter. Den blir ikke blå I displayet, ser kun at baklyset skrur seg på i ca 5 sekunder for så å skru seg av igjen. Så prøver den gjentatte ganger å starte, av og på med baklyset. Kan det være batteriet det også ?

Link to post
Share on other sites

Takk for god info!

Min CX44 er fra 2006 og fungerer perfekt enda, men kanskje lurt å skifte batteriet før problemet oppstår.

Worry: Jeg har byttet ut CS-plotteren (slave) på fb'en med en nyere Simrad NSS7. Denne går rett inn i Simnet' et. CS-slaveplotteren var så treg at den var på grensen til ubrukelig. Ny dekkplate over det gamle hullet fikk jeg laget etter mål hos Retronic. Totalt kostet utskiftningen ca kr 8000. NSS7 er betydelig raskere, har berøringsskjerm, innebygget ekstra gps, osv. Denne kan ikke sammenlignes med den gamle CS-en. Tror jeg ville gått for en slik løsning før jeg hadde kostet på en gammel slaveskjerm.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

I sommer inspirerte denne tråden meg til å bytte backup-batteriet i plotteren over styreposisjonen inne (Simrad CX44) før backup-batteriet begynner å skape tull midt i båtsesongen. Tror dette Lithiumbatteriet er oppgitt til å ha en levetid på ca 10 år, og da utstyret er fra 2006 passer det bra med et skifte nå. Jeg liker Cx44 godt, og ser ingen grunn til å bytte den ut enda. Da den var ny var dette en semiproff plotter som var utstyrt med det meste, og siden radar, autopilot, NSS7 på fb, alle givere, m.m. fungerer glimrende sammen enda, spanderer jeg nytt batteri slik at den i alle fall får et par år til. Siden 2006 har alt blitt raskere, men er i tvil om alt er så mye bedre. Med siste softwareoppgradering fra Simrad synes jeg faktisk Cx44 fungerer ganske bra hvis ikke skjermoppdateringshastigheten betyr alt.

 

Har hørt rykter om at Simrad tar noen båtlapper for et slikt batteriskifte, og da prøver jeg meg like godt selv. En slik jobb krever ikke annet enn litt nøyaktighet, en stø hånd når printkort og smådeler skal ut samt litt fortrolighet med loddebolten. Føler du ikke noe for slike operasjoner bør du holde deg unna. Det er likevel mange muligheter for å gjøre feil.

 

Det ble mange skruer, kabler og diverse smådeler som måtte ut, men får stole på hukommelsen når det skal inn igjen ... :saint:  ...

 

bilde

 

 

Batteriet ligger selvsagt på det innerste og mest bortgjemte printkortet, etter at hele kassa er tømt ... se øverst til venstre for midten på bildet

 

bilde

 

 

Her er typebetegnelsen.  Ser at andre har kjøpt andre typer som har passet "nesten", men som fungerer. 

Jeg fant nøyaktig samme batteri fra Varta hos Altitec og foretrekker å sette inn "originalen".

 

 bilde

 

 

Merk loddeørene på pluss-siden. Det er 10 mm mellom loddeørene til hullene i printkortet.

 

bilde

 

 

Her er minus, kun en pinne i senter.

 

bilde

 

Nytt batteri har jeg bestilt fra Altitec, kr 249 for versjonen med riktige loddepinner og frakt.

 

https://altitec.no/cr1-2-aa-varta-3v-li-mno2.html

 

Da krysser vi fingrene for at dette går bra ... delene tar nå ubeskjedne ca 1,5 m2 av spisebordet i kjellerstua og alt skal inn igjen i den lille Cx-kassa ... :pray:

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har jeg også bestilt 2 stk av dette https://altitec.no/cr1-2-aa-varta-3v-li-mno2.html med "Ønsker kretskortpinner 1+2 (10 mm mellom pinner på pluss)"

Har du noe info om skrutrekkerstørrelsen, Phoebe ? Er det flere eller bare en type bits ?

Du trenger torx for å skru deg inn i selve kassa (se torx-skruene på baksiden av skjermen) og på innsiden er alle skruer vanlig Philips-spor/stjernetrekker. Vanlige dimensjoner begge to, husker ikke dimensjon på torx-bitsen, men kan sjekke hjemme i kveld hvis du trenger det. Du må også ha en skiftenøkkel for å løsne de tynne mutterne som er skrudd inn på kontaktene på baksiden.

Link to post
Share on other sites

Jeg har det meste av disse trekkerene anyway, så du skal få slippe å sjekke. Har pusset opp hobbyrommet mitt i kjelleren og skal begi meg ut på denne jobben om et par uker.

Kommer tilbake med resultat etterhver. Takk for flott bistand så langt, Phoebe ! :thumbsup:  Kanskje vi kan ta oppdrag på dette etterhvert :giggle:

Link to post
Share on other sites

Worry II: Nå er DS en slaveskjerm og ikke annet enn en "dum" monitor som gjengir de identiske data som den henter fra CX-enheten.  DS har ikke innebygget gps-mottager, ekkoloddmodul, plotter, radarenhet, osv, som ellers er integrert i CX. I CX er det videre internminne hvor man kan lagre waypoints, innstillinger, brukerdata, m.m., altså minnefunksjoner som sikkert er avhengig av et backup-batteri. Dette har heller ikke DS. Oppbygningen på disse er altså vidt forskjellig, og jeg er litt tvilende til om det i det hele tatt er et backup-batteri i DS-enheten. En telefon til Egersund vil sikkert avklare det, men hvis den likevel ikke fungerer nå er det sånn sett liten risiko å skru den opp og sjekke.

 

Som jeg har skrevet tidligere i tråden kastet jeg ut DS-44-slaveskjermen fra fb for 3-4 år siden da den var ekstremt treg og nærmest ubrukelig i trange farvann hvis jeg f.eks.skulle endre kartdata, oppløsning eller andre parametere.

Jeg satte i stedet inn en ny NSS7. Denne går rett inn i SimNet`et og kommuniserer med DX44 og autopilot (AP24). Du får ikke full ekkoloddvisning, men dybdedata på NSS`en. Videre kan jeg ikke kjøre den analoge radaren, men det er uansett ikke aktuelt fra fb. NSS7 har egen innebygget gps, og skulle "soppen" til CX44 slutte å fungere, kan NSS`en fungere som gps for begge plotterne i stedet. Videre kan jeg bruke NSS som kontrollenhet for AP24. Den lynrask, meget bra i sollys og rask å betjene med toutch-betjening rett på skjermen. Dette oppsettet anbefales dersom du er ute etter en rimelig og god plotteroppgradering på fb i et CX-nettverk hvor du allerede har Simnet.

Dersom det ikke skulle være batteri(et) i DS-skjermen din, ville jeg kassert denne og satset på noe annet. Selv om du får den til å fungere, vil du neppe bli særlig fornøyd.

 

DS-skjermen var endel større, så her måtte jeg tette et gammelt stort hull. Jeg kontaktet Retronic som laget en helproff plate etter mål. Synes selv det ble ganske bra.

 

bilde

 

bilde

 

 

Her er forresten et bilde av CX44`en som nå ligger i småbiter i kjellerstua i påvente av nytt batteri fra Altitec:

 

bilde

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...