Etter en helg med konfirmasjon av en stykk sønn tok jeg fri i går og reiste ut på Mjøsa, skulle ta min første tur av litt lengde med båten. Startet ut fra Evjua på Toten og la kursen nordvestover i retning Kapp / Gjøvik. Bra vær med opphold og lite vind gjorde at alt lå tilrette for en fin tur. Etter ca 60 minutter i 7,5 knops fart starter olje ”hyleren” med sitt illevarslende hyl, og oljelampa kom på. Stoppet så motoren og åpna luka ned til klumpen der nede. Hele motorrommet var oversprøytet med olje. Fant fram en 12 volt lykt satte den på og startet motoren opp, for å si det slik så var det lett å se hvor olje sprutet ut. En oljeslange mellom motor og oljekjøler hadde fått ett lite hull som gjorde at olja sprutet ut i en fin, kraftig, og tynn stråle. Kjeledress hadde jeg ikke, men verktøy var der det skulle være. Korta inn slangen med en del besvær, ikke helt enkelt for motoren var selvsagt varm. Hadde en kanne olje stående og fylte etter med det. Heldigvis hadde jeg såpass med olje at jeg ”nesten” kom opp til minimumsmerket på peilepinnen. Konstaterte at reparasjonen ble vellykket ved oppstart. Snudde så og tuslet med moderat turtall hjem til havna. Turen tilbake gikk fint, men sjekket reparasjonen min hvert tiende minutt. Mitt kamera lå dessverre igjen i bilen denne gangen…
Etter at båten var vel fortøyd kjørte jeg til ”butikken” og kjøpte nye olje slanger, klemmer og 10 l olje. I kveld skal slangene byttes ut, men før jeg gjør det har jeg en time med reingjøring av motor og motor-rom.
Er forresten ikke moro når slike ting hender, men er glad for at jeg er i stand til å fikse slike småting selv…