Jump to content

Spesialskruer til lokk på impellerhus


henninan

Recommended Posts

Hei

 

Er den lykkelige eier av en Ford Sabb motor og skulle gjerne skutt vedkommende som har marinisert denne... Ved impellerbytte er det så vannvittig trangt og knotete at det kun er mulig å løsne de nederste skruene med tang. Har hørt at det er mulig å få tak i lengre skruehoder som kan trekkes til enklere, eller sekskanthoder for fastnøkkel. Jeg har Johnson pumpehus med tommegjenger på skruene. Noen som har et tips på hvor jeg kan få tak i slike skruer. Maskinforretninger og båtbutikker bare rister på hodet.... :headbang:

Link to post
Share on other sites

Du får høre med restene etter Kings Diesel/maskin el. l. i Bergen. Mener de tidligere hadde noen skruer du satte inn med store hoder som var beregnet for å bruke hendene til å trekke til med. Muligens pinneskruer med løse "mutre", husker ikke så godt lengre her i varmen.

Puh....

KD Trading, er vel det nye navnet denne gangen...?

Link to post
Share on other sites

Nope!

 

Derfor skulle jeg gjerne skutt vedkommende som har marinisert denne. Må tilogmed ta av hele oljefiteret for å komme til de 4 øverste skruene.

 

Skjer dette utpå så er det bare å slenge dreggen og ringe etter hjelp. Håpløst.

 

Skaff meg en vingemutter eller no med riktig dim. og gjenger så skal du få blomster av alle landets Ford sabb eiere

Link to post
Share on other sites

Si fra om du finner ut noe da! Har samme problemet selv på min Ford Sabb, og kunne godt tenke meg en enklere løsning. Trangt er det.. :sad:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Index har allerede sekskanthoder på skruene til lokket ... Det beste er å designe et adapter til oljefilteret og på det plassert på et skott. Da skal det gå an å komme til pumpen.

Link to post
Share on other sites

Index har allerede sekskanthoder på skruene til lokket ... Det beste er å designe et adapter til oljefilteret og på det plassert på et skott.  Da skal det gå an å komme til pumpen.

<{POST_SNAPBACK}>

Riktig nok det, men små er de og trangt er det. Har ikke skiftet impelleren ennå, tenkte å ta det etter sjøsetting. Men det ser litt trangt ut ja... Men kanskje det går lettere enn forventet?

Link to post
Share on other sites

Men kanskje det går lettere enn forventet?

<{POST_SNAPBACK}>

 

Mitt råd: Ta deg god tid. Ta med rikelig med kaffe. Pugg opp en god liste nord-norske bainnskaps-gloser. Legg i alle fall ett eller annet under slik at ikke skruene forsvinner i det store hittil uutforskete intet som man gjerne kaller kjølsvinet. Ta gjerne av oljefilterhuset også ... :rolleyes:

 

Merkelig nok klarte jeg å få av lokket, ut gammel impeller, inn ny impeller, på med lokk og pakning og nye skruer, alt på en og samme dag. Med tolv pølsefinger -- på hver hånd -- er det en utrolig bragd. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Tror nok at det går greit ja. Er akkurat ferdig med fremre del av motoren- ny vannpumpe, registerrem, vifteremmer m.m. gjennom den lille luka under trappa. Kan vel best beskrives som kikkhullskirurgi etter mitt syn :lol::lol::lol: . Men det er utrolig hva som går bare man er tålmodig og kreativ nok... Og et par velvalgte kraftuttrykk i pressede situasjoner hjelper også litt. :wink:

Så i forhold til dette så må jeg vel kunne si at sjøvannspumpen virker relativt tilgjengelig. Om det ikke går som en lek, så burde det i alle fall gå rimelig greit. Nærmer meg sjøsetting nå, så nå gjelder det å bli sjøklar igjen!

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har også en Ford Sabb hvor det var særdeles vanskelig å komme til. Gjorde som Ingar sier. Boret opp skruehullene og gjenget med 5 mm. Kjøpte 5 mm syrefaste bolter, kappet av hodet og fikk da pinnebolter. Skrudde disse inn med sterkeste Loctite gjengelåsing og kjøpte 5 mm vingemuttere på nærmeste båtbutikk. Total kostnad ca kr 40,- Dette fungerer bra men det er fortsatt trangt!

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Siden motoren er ute av båten for tiden tenkte jeg å benytte anledningen til å bytte ut skruene på impellerlokket med pinbolter og vingemutter for å slippe å streve med et lite skrujern på små slitte skruer i et trangt motorrom.. Dette etter tips her fra forumet. Pinbolter er skaffet ved hjelp av et annet medlem her på forumet.

 

Når jeg nevnte dette for merkeforhandler i dag når jeg kjøpte ny pakning så ville han fraråde dette på det sterkeste. Dette ble rett og slett ikke godt nok, og hovedargumentet var at alle pumpeleverandører leverte med skruer på lokket, nettopp fordi det var dette som var best. :smash:

 

Nå ble jeg veldig i tvil om jeg i stedet bare skal bytte til nye skruer. Kom med argumenter for og i mot vingemutter/pinbolt kontra skruer. :confused:

 

Jeg bør bestemme meg fort siden motoren er tenkt løftet i båten igjen på fredag.

Link to post
Share on other sites

Hei, hva i all verden skulle være forskjellen her?

Tiltrekkingsmomentet blir hvertfall lettere å styre med vingmuttere.

 

Husk, dette skal være mulig å gjennomføre i åpen sjø, 1 -2 m. bølger etc. og da er det ikke lett med skrujern etc.

 

Mente merkeforhandleren at en måtte ha flattjern og ikke stjernetrekker også?

 

Nei, hadde jeg hatt ute motoren, så hadde jeg koplet til en ekstra liten eletrisk pumpe som kunne hjelpe meg til land hvis den påhengte røyk.

 

Mvh,

Carmencita

Link to post
Share on other sites

Den forhandlaren som meiner at fabrikkane leverer skruer fordi det er best veit ikkje kva han snakkar om. Kva er forskjellen på friksjonskrafta og trykkrafta på t.d. ein M 6 skrue med ulikt hovud ?

 

Grunnen til at fabrikken leverer med enkle skruer er nok økonomi.

 

Skift skruer med god samvittighet

Link to post
Share on other sites

Dette høres ut som en fornuftig forhandler som kanskje vet hva han snakker om.

Vitsen er at skruene er i samme legering metall som impellerhus og impellerlokk.

 

Jeg er av den oppfatning av at forhandlerern (Universaldiesel) er ganske så oppegående når det gjelder Perkins (glemte å nevne at det er dette motormerket jeg har), det virker ikke som om det er tilfeldig skoleungdom som har fått jobb i denne butikken. Og siden ingen leverer vingemuttere så kan det jo være en grunn til det ?

 

Angående legering så er pumpehuset i messing (?), mens pinboltene er i rustrfritt. Er ikke dette legeringer som går sammen i mange komponenter da :confused: De gamle skruene er heller ikke messing i allefall

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg brukt pinneskruer og vingemuttere i flere år med bare positive resultater. Klart at syrefaste pinneskruer med vingemuttere blir dyrere enn vanlige skruer. Dessuten er mange pumper utstyrt med messingskruer :nonod: . Det er i alle fall en elendig "orginal" løsning fra en pumpeprodusent fordi disse skruene kan få bruddskader. Der er jo flere merkeforhandlere (også ettermarkedsjefen hos en stor leverandør) som anbefaler å ta ut impellerpumpa for å få av lokk og bytte av impeller :nonod: Det gjør du bare ikke når vinden uler og du nærmer deg land....... :diving:

Var på messa i Düsseldorf og det er skremmende å se hvor mange motorprodusenter som plasserer pumpa slik at der ikke kan inspiseres noen impeller uten å demontere en hel masse deler. Skruene er helt umulig å få ut.

 

Cirkeline

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...