henninan Startet 7.Juni.2005 Del på Facebook Startet 7.Juni.2005 Hei Er den lykkelige eier av en Ford Sabb motor og skulle gjerne skutt vedkommende som har marinisert denne... Ved impellerbytte er det så vannvittig trangt og knotete at det kun er mulig å løsne de nederste skruene med tang. Har hørt at det er mulig å få tak i lengre skruehoder som kan trekkes til enklere, eller sekskanthoder for fastnøkkel. Jeg har Johnson pumpehus med tommegjenger på skruene. Noen som har et tips på hvor jeg kan få tak i slike skruer. Maskinforretninger og båtbutikker bare rister på hodet.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 7.Juni.2005 Del på Facebook Svart 7.Juni.2005 Du får høre med restene etter Kings Diesel/maskin el. l. i Bergen. Mener de tidligere hadde noen skruer du satte inn med store hoder som var beregnet for å bruke hendene til å trekke til med. Muligens pinneskruer med løse "mutre", husker ikke så godt lengre her i varmen. Puh.... KD Trading, er vel det nye navnet denne gangen...? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
henninan Svart 7.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2005 Takker Skal prøve det! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Janoho Svart 7.Juni.2005 Del på Facebook Svart 7.Juni.2005 Hei, går det ikke an å skru pumpen løs fra motoren og deretter bytte impeller ?? Måtte iallefall gjøre det på min motor for å komme til (ikke Ford) JOH Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
henninan Svart 7.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2005 Nope! Derfor skulle jeg gjerne skutt vedkommende som har marinisert denne. Må tilogmed ta av hele oljefiteret for å komme til de 4 øverste skruene. Skjer dette utpå så er det bare å slenge dreggen og ringe etter hjelp. Håpløst. Skaff meg en vingemutter eller no med riktig dim. og gjenger så skal du få blomster av alle landets Ford sabb eiere Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 7.Juni.2005 Del på Facebook Svart 7.Juni.2005 Si fra om du finner ut noe da! Har samme problemet selv på min Ford Sabb, og kunne godt tenke meg en enklere løsning. Trangt er det.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Svart 7.Juni.2005 Del på Facebook Svart 7.Juni.2005 Det finnes en type skruer i handelen under navnet Pinwing. Bl.a. maritim.no har disse, men kun spesifisert ti Volvo. Ser ut til å være pinneskruer som festes i pumpehus og vingemuttere som holder lokket. Mener skruene på min VP ikke er mm. Bilde fra Drevia. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nibba Svart 7.Juni.2005 Del på Facebook Svart 7.Juni.2005 Du kan jo sveise på en vingemutter på skruene Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 7.Juni.2005 Del på Facebook Svart 7.Juni.2005 Hei igjen. Skriver du: www.kdtrading.no Kommer du på hjemmesiden til de som burde ha disse settene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 7.Juni.2005 Del på Facebook Svart 7.Juni.2005 Si fra om du finner ut noe da! Har samme problemet selv på min Ford Sabb, og kunne godt tenke meg en enklere løsning. Trangt er det.. <{POST_SNAPBACK}> Index har allerede sekskanthoder på skruene til lokket ... Det beste er å designe et adapter til oljefilteret og på det plassert på et skott. Da skal det gå an å komme til pumpen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 7.Juni.2005 Del på Facebook Svart 7.Juni.2005 Jeg gjenget opp med 6mm og monterte syrefaste pinnebolter/vingemuttere. Det finnes også noe som heter Speedseal. Se f.eks. denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
880 Svart 7.Juni.2005 Del på Facebook Svart 7.Juni.2005 Løste problemet på samme måte som Ingar, pinnebolter med vingemuttre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 7.Juni.2005 Del på Facebook Svart 7.Juni.2005 Index har allerede sekskanthoder på skruene til lokket ... Det beste er å designe et adapter til oljefilteret og på det plassert på et skott. Da skal det gå an å komme til pumpen. <{POST_SNAPBACK}> Riktig nok det, men små er de og trangt er det. Har ikke skiftet impelleren ennå, tenkte å ta det etter sjøsetting. Men det ser litt trangt ut ja... Men kanskje det går lettere enn forventet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 7.Juni.2005 Del på Facebook Svart 7.Juni.2005 Men kanskje det går lettere enn forventet? <{POST_SNAPBACK}> Mitt råd: Ta deg god tid. Ta med rikelig med kaffe. Pugg opp en god liste nord-norske bainnskaps-gloser. Legg i alle fall ett eller annet under slik at ikke skruene forsvinner i det store hittil uutforskete intet som man gjerne kaller kjølsvinet. Ta gjerne av oljefilterhuset også ... Merkelig nok klarte jeg å få av lokket, ut gammel impeller, inn ny impeller, på med lokk og pakning og nye skruer, alt på en og samme dag. Med tolv pølsefinger -- på hver hånd -- er det en utrolig bragd. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 7.Juni.2005 Del på Facebook Svart 7.Juni.2005 Tror nok at det går greit ja. Er akkurat ferdig med fremre del av motoren- ny vannpumpe, registerrem, vifteremmer m.m. gjennom den lille luka under trappa. Kan vel best beskrives som kikkhullskirurgi etter mitt syn . Men det er utrolig hva som går bare man er tålmodig og kreativ nok... Og et par velvalgte kraftuttrykk i pressede situasjoner hjelper også litt. Så i forhold til dette så må jeg vel kunne si at sjøvannspumpen virker relativt tilgjengelig. Om det ikke går som en lek, så burde det i alle fall gå rimelig greit. Nærmer meg sjøsetting nå, så nå gjelder det å bli sjøklar igjen! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
OJO Svart 8.Juni.2005 Del på Facebook Svart 8.Juni.2005 Hei! Jeg har også en Ford Sabb hvor det var særdeles vanskelig å komme til. Gjorde som Ingar sier. Boret opp skruehullene og gjenget med 5 mm. Kjøpte 5 mm syrefaste bolter, kappet av hodet og fikk da pinnebolter. Skrudde disse inn med sterkeste Loctite gjengelåsing og kjøpte 5 mm vingemuttere på nærmeste båtbutikk. Total kostnad ca kr 40,- Dette fungerer bra men det er fortsatt trangt! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Batdilla Svart 8.Juni.2005 Del på Facebook Svart 8.Juni.2005 ...Pugg opp en god liste nord-norske bainnskaps-gloser.Tenker du på noe i retning dette? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 8.Juni.2005 Del på Facebook Svart 8.Juni.2005 Tenker du på noe i retning dette? <{POST_SNAPBACK}> Just precis. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bergen Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Siden motoren er ute av båten for tiden tenkte jeg å benytte anledningen til å bytte ut skruene på impellerlokket med pinbolter og vingemutter for å slippe å streve med et lite skrujern på små slitte skruer i et trangt motorrom.. Dette etter tips her fra forumet. Pinbolter er skaffet ved hjelp av et annet medlem her på forumet. Når jeg nevnte dette for merkeforhandler i dag når jeg kjøpte ny pakning så ville han fraråde dette på det sterkeste. Dette ble rett og slett ikke godt nok, og hovedargumentet var at alle pumpeleverandører leverte med skruer på lokket, nettopp fordi det var dette som var best. Nå ble jeg veldig i tvil om jeg i stedet bare skal bytte til nye skruer. Kom med argumenter for og i mot vingemutter/pinbolt kontra skruer. Jeg bør bestemme meg fort siden motoren er tenkt løftet i båten igjen på fredag. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
carmencita Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Hei, hva i all verden skulle være forskjellen her? Tiltrekkingsmomentet blir hvertfall lettere å styre med vingmuttere. Husk, dette skal være mulig å gjennomføre i åpen sjø, 1 -2 m. bølger etc. og da er det ikke lett med skrujern etc. Mente merkeforhandleren at en måtte ha flattjern og ikke stjernetrekker også? Nei, hadde jeg hatt ute motoren, så hadde jeg koplet til en ekstra liten eletrisk pumpe som kunne hjelpe meg til land hvis den påhengte røyk. Mvh, Carmencita Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
solbris Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Den forhandlaren som meiner at fabrikkane leverer skruer fordi det er best veit ikkje kva han snakkar om. Kva er forskjellen på friksjonskrafta og trykkrafta på t.d. ein M 6 skrue med ulikt hovud ? Grunnen til at fabrikken leverer med enkle skruer er nok økonomi. Skift skruer med god samvittighet Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Dette høres ut som en fornuftig forhandler som kanskje vet hva han snakker om. Vitsen er at skruene er i samme legering metall som impellerhus og impellerlokk. Dette for å unngå tæring. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nibba Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Tenker du på noe i retning dette? Hvor fant du denne , har lenge vært på jakt etter den Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bergen Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Dette høres ut som en fornuftig forhandler som kanskje vet hva han snakker om.Vitsen er at skruene er i samme legering metall som impellerhus og impellerlokk. Jeg er av den oppfatning av at forhandlerern (Universaldiesel) er ganske så oppegående når det gjelder Perkins (glemte å nevne at det er dette motormerket jeg har), det virker ikke som om det er tilfeldig skoleungdom som har fått jobb i denne butikken. Og siden ingen leverer vingemuttere så kan det jo være en grunn til det ? Angående legering så er pumpehuset i messing (?), mens pinboltene er i rustrfritt. Er ikke dette legeringer som går sammen i mange komponenter da De gamle skruene er heller ikke messing i allefall Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Cirkeline Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Nå har jeg brukt pinneskruer og vingemuttere i flere år med bare positive resultater. Klart at syrefaste pinneskruer med vingemuttere blir dyrere enn vanlige skruer. Dessuten er mange pumper utstyrt med messingskruer . Det er i alle fall en elendig "orginal" løsning fra en pumpeprodusent fordi disse skruene kan få bruddskader. Der er jo flere merkeforhandlere (også ettermarkedsjefen hos en stor leverandør) som anbefaler å ta ut impellerpumpa for å få av lokk og bytte av impeller Det gjør du bare ikke når vinden uler og du nærmer deg land....... Var på messa i Düsseldorf og det er skremmende å se hvor mange motorprodusenter som plasserer pumpa slik at der ikke kan inspiseres noen impeller uten å demontere en hel masse deler. Skruene er helt umulig å få ut. Cirkeline Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.