Jump to content

V8 GM/VP problemer med varmstart. Coil/formotstand?


Biobåle

Recommended Posts

Har en AQ225d, GM 305 5,0 ltr som jeg hadde en flott tur på fjorden med i dag. Hadde kjørt 20 min i bra hastighet(Scand26, lå i ca 23 kn), så kom jeg inn i middagsbukta og kjørte rolig i ca 5 min før jeg skulle sette den kun i tomgangs posisjon. Da kvalte den seg. Fikk ikke startet den. Så ventet jeg i 20 min, så startet den fint igjen. Jeg byttet i går et startrele, da det var defekt tidligere. Jeg har plenty med strøm og startboostere, men det virker for meg som at når den er varm og jeg skal starte får den ikke engang 12v. Venter jeg 20 min så startet den umiddelbart. Ser at formotstanden er noe lealaus og blir varm, det gjør også coilen.

Jeg hadde en ny coil i båten som jeg bare flyttet ledninger over på, uten at det virket heller.(mulig annerledes når jeg monterer den skikkelig)

 

Løser jeg dette med å bytte til elektronisk tenning?

 

Superglad for noen gode innspill:)

Link to post
Share on other sites

Starteren gikk rundt, men kanskje ikke så sprekt som etter jeg venta i 20 min. Gasswire er litt treg, men den stod rett opp og ned og jeg trykte knappen inn for å ha den i fri og litt ekstra gass for å få start. Tok også litt startgass på et av forsøkene, startet og så døde

Link to post
Share on other sites

Det blir litt forvirrende dette?

 

Du skriver først at du har plenty med strøm, og så rett etterpå at når du skal starte motoren når den er varm, virker det som den ikke får nok strøm. Senere skriver du at starteren går helt fint rundt?

 

Det kan kanskje høres ut som starteren blir så varm at den kortslutter delvis, og ikke klarer å dra skikkelig rundt, den bruker bare store mengder strøm i stedet.

Dette er til dels vanlig på gamle amerikanske biler som har eksosanlegget helt inntil starteren, men kan ikke huske å ha vært borti det på en båt før. Det kan jo også være starteren som er på vei til å ta kvelden?

 

Kanskje du kan forklare litt bedre akkurat hva problemet er, om du har nok strøm, om starteren går skikkelig rundt osv?

 

Dersom starteren fungerer som den skal, er en mulighet er å ta båten ut, å kjøre til den varm og ikke starter lengre. Da tar du ut en plugg og sjekker om det er gnist, og dette vil jo fortelle deg om det er tenningen eller noe annet som er problemet.

Link to post
Share on other sites

jeg skal koble ut el. chocke i morgen. Den starter lett når den er kald og da kan jeg starte og stoppe så mange ganger jeg vil. Det virker som at etter motor har oppnådd "driftstemeratur" så vil den ikke starte før den blir kald. 

Spenning målt over hovedsikring til start(automatsikring) er på 12,8 v. Men det kan virke som om noe trekker ekstra spenning i start øyeblikket når den er varm, muligens noe veldig galt med elekrisk choke. Den er koplet via coil, og jeg mistente også coil, men hjalp ikke noe når jeg byttet. Jeg satser på at det hjelper å koble ut automatchoke og sette spjeldet opp?

 

Link to post
Share on other sites

I løpet av de 15 årene jeg jobbet som mekaniker, var jeg vel borti defekt coil et par ganger. Det er sjelden, men kan skje. Og det kan være slik at oppvarming får et viklingsbrudd til å trekke seg fra hverandre, og krype sammen igjen når området kjøles ned. Men slik jeg ser det, uhyre sjelden. Støtter adeneo sine funderinger. Det kan være vanskelig å bedrive telepatidiagnostisering. Men disse motorene skal starte med bare et lite 'klikk' fra selvstarteren, uansett varm eller kald. Har du en feil, så hjelper det ikke å skifte til elektronisk tenning. Eller på sagt på en annen måte, elektronisk tenning fikser ikke feil i forgasser, fordeler, selvstarter etc.

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg skjønner det. Og da kan du vurdere det som en slags oppgradering. Men det er ikke sikkert at det retter feilen. På en benisnmotor i båt ville jeg være generelt tilbakeholden med å bytte originale tenningsdeler. Pass uansett på å få elektriske komponenter som er tilpasset marint bruk. Jeg tenker spesielt på gnistdannelser som kan tenne besindamp. Bildeler tar generelt ikke hensyn til det forholdet.

Link to post
Share on other sites

https://baatplassen.no/bildearkiv/62/62928/tennplugg.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/62/62928/lav_spenning.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/62/62928/1466582004.jpg

 

Vedlegger bilde av tennplugg, har aldr sett de så tørre før. Testet å koble ut el chocke, men det hjalp ikke.

Den får gnist når den ikke vil starte på varm motor. Men begriper ikke at volten synker så lavt når den skal starte varm, venter jeg 20 min er volten over 12v og den vil da starte.

Har også sett at bensintilførsel til gasser kan være strupet noe pga at den er vridd. men den går jo greit og virker som om den får nok bensin?

Link to post
Share on other sites

På meg så virker det som at motoren må ha choke for å starte. Og så beskriver du stans to gand varm motor med startproblem varm motor. Typiske feil vil være møkk i forgasser og/eller defekt fødepumpe. Ikee kast bort tiden på tenningen akkurat nå. Mulig du har dårlig batteri og/eller løs kobling i el.systemet. Men da er det to uavhengige feil.

Link to post
Share on other sites

Det er som nevnt av alle ovenfor så mange muligheter at det er vanskelig å si noe om hva det kan være.

 

Andre årsaker kan være løse bolter til topplokk eller innsug, og når det blir varmt blir det glipper som trekker falsk luft.

Det kan være ventiler som gjør det samme, som blir utette når de blir varme, men da vil motoren vanligvis starte allikevel, det skal være ganske ille lekkasje i en ventil før man ikke får start.

Det kan også være forgasser som blir for varm, og man får "vapor lock", som nevnt ovenfor, eller som også nevnt, noe elektrisk som kortslutter når det blir varmt.

 

Problemer med bensintilførselen ved varmgang er nesten alltid at choken henger på og motoren får for mye bensin, men det virker som om det kan være motsatt hos deg, og at motoren plutselig får for lite bensin når den blir varm?

Dette virker pussig, men det kan jo være bensinpumpen som blir for varm, eller igjen, forgasseren, eller noe annet ?

Link to post
Share on other sites

Jeg testet nå med startgass når dette problemet kom i dag, den startet umiddelbart. Det må vel være el. choken?

Ellers målte jeg spenning over dynamo 13,7 på b+ og 13,2 på den med lilla "regulator" på, synes det er noe lavt.

Målte over coil: balast på side 1 var 12,10 v og 12,8 v på den andre siden. Begge sider svinger opp og ned fra 10 volt til 12.8 V.

 

målt minus side coil 9,9 volt og + side 12.10 volt. Trodde balasten skulle være stabil i spenning? Høres målingene fornuftige ut?

Link to post
Share on other sites

Min GM 350 har akkurat samme problemet. Har aldri funnet ut av det.

Starter lett kald, starter også lett varm hvis jeg starter med en gang etter stopp, men venter jeg 5+ minutter er det 30-60 sekunder på starteren i flere omganger før den starter.

 

Følgende er gjort:

Nye plugger

Ny coil

Nye toppakninger

Ny rotor

Ny tykkere pakning mellom gasser og innsug

totaloverhaling av gasser

Isolert bensinrøret.

 

Så nå har jeg gitt opp?

Link to post
Share on other sites

Hva slags tennplugger har du?

 

Hadde en lignende erfaring med en VP AQ140 i sin tid. Bensinen i forgasserne fordampet og slik damp likte ikke NGKene. Løste dette ved å montere elektrisk bensinpumpe og bruke Bosch plugger(Yikeeesss) ( i ditt tilfelle ville jeg valgt AC Delco (originale GM plugger). Disse elsker for mye av all slags bensinfor og regner med at den vil fyre prompte...

 

Verdt et forsøk.

 

Mine to blåskjell...

Redigert av Bay_liner (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei, så kritisk er ikke gnistgapet med mindre det er noe feil med tenningssystemet.

 

Hvis du har forgasser: forsøk å pump et par tre ganger på gassen. Dvs 3x full gass før startforsøk og om mulig gi ørlite gass før start. .

 

Litt "fersk" bensin kan gjøre susen.

Link to post
Share on other sites

Problemet er løst . takk for gode svar som sendte meg i rett retning. Problemet ser ut til å ha vært 2 delt. El. chok har jeg nå satt på fult. Altså spjeldet helt igjen. Da får den nok drivstoff. Så leste jeg noe Benny (Broom)skrev om liknende problem. Det er motor jording. Båten min har stått 7 år i en låve, og jeg har bygd opp den gamle motoren på nytt i vinter. Mange av problemene jeg har hatt har vært irra kontakter og kabler som ikke bærer nok strøm. Har ikke hatt tid til å gå over alt. Jeg satte på en ekstra jordingskabel på blokka. Og nå fungerer det helt fantastisk. Jeg er imponert over hvor mange som svarer og bryr seg :)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...