Jump to content

Mitt prosjekt: Oppgradering av 42' ketch i ferrosement


Solvind

Recommended Posts

Jeg kjøpte for noen år siden, ganske mange faktisk.., en ferro-seiler etter et modifisert Hartley-design. Jeg liker klassiske båter og jeg liker at båten min er sånn at jeg ikke kvir meg for mye for å finne fram sag, drill og det som ellers måtte være.

 

Vel; skuta er 42 fot, bygget i ferrosement (FS) med dekk dels i FS og dels i en blanding av treverk, glassfiber (GAP; eller GRP for den internasjonale..:-) ) og distanseskum/sandwich. Ho er ca 350 cm brei, akkurat tilstrekkelig høyde under dekk, ho har to master og alle seil på rull. Ho er amatørbygd..av noen andre enn meg og det har blitt gjort noen feil og dårlige vurderinger underveis i byggingen. Mye så bra ut når ho blei kjøpt, men der lå ugler og ventet i mosen. Etterhvert slo en del problemer ut i blomst og kombinert med mitt eget manglende herredømme over min egen tid gjorde at ting åpenbart måtte bli verre før de kunne bli bedre. I tillegg var båten bare så-der ferdig og i tillegg litt for enkelt bygd. Hun skinte ikke som hun kunne og burde. Etter mitt syn.. Skroget er godt..og resten er detaljer. Om man tar tiden til hjelp. :-)

 

I løpet av prosjektet har jeg hatt berøring med litt av hvert som finnes ombord...men en god del gjenstår.

Jeg har fjernet deler av interiøret og bygd en del nytt. Finer, plank i furu og teak, epoksy, PU-lim osv.

Jeg har utvidet et elektrisk anlegg, vel; egentlig bygd et nytt parallellt med det eksisterende, siden det opprinnelige var nesten fraværende og tegninger ikke eksisterte. jeg har/skal ha et 220V anlegg som jeg gjerne ville ha kompetente synspunkter på. Etterhvert..

Jeg skal bygge opp et system med sentralvarme, basert på en tradisjonell potte-brenner og ei enkel pumpe og noen konvektorer, registere/vifter osv. Mulig ei sløyfe til VV-bereder men jeg er usikker på om dette er veien å gå.

 

Jeg har jobbet en del med å fjerne gammel råte og bygget en del nye dekksbjelker, legge inn nytt treverk der jeg fant råte osv osv..

Jeg har også sveist opp noen deler til dekk og annet i syrefast (SF) stål. Jobbet en del med GAP i ulike sammenhenger. Kan noe om ferro-konstruksjonen og dens særegenheter. Har gjort mine feil, og noe rett ift maling, lakk, olje og overflatebehandling.

 

Jeg kan noe om mye..., elektronikk unntatt, men er ikke best på noenting! Jeg bidrar der jeg kan...og kommer til å spørre om en hel del fremover.

 

Mer etterhvert. Også med bilder vil jeg tro..

 

-Neon-

Link to post
Share on other sites

Mangfoldig prosjekt, ja.. :-)

Treverk, glassfiber, overflatebehandling, teknisk, elektrisk, VVS...osv. Det blir en veldig personlig båt av det til slutt da. Siden det er et modifisert design er jeg villig til å sette ei flaske vin på at det kun finnes dette ene eksemplaret. Jeg har ikke knekt koden for opplasting av bilder enda..men det må vel gå..

 

Jeg gjør et forsøk:

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/63/63510/dsc00191.jpg

 

Lite idyll-bilder tilgjengelig men dette gir et inntrykk.

 

Ser at bildet bare ble ei lenke. Noen som kjenner en måte og omgå dette på?

Redigert av Solvind (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...