Jump to content

Fusion MS-RA205 ny FW v1.1.3508 m støtte for DAB modul,erfaringer


X-Droid

Recommended Posts

Fusion har nå lagt ut ny firmware for model RA205 for DAB modul støtte

Kom gjerne med kommentarer/erfaringer hvis du tar steget ut og oppdaterer.

 


 

Ser distributør nå kjører kampanje på Fusion DAB modul ut Juli 2016


 

Har selv vært innom en forhandler og sikret meg ett eksemplar, men får ikke tid til å montere før slutten av Juli.

 

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

OBS OBS, ikke oppdater RA205 radioen din med v 1.1.3508 fra 24 Jun 2016 http://www.fusionentertainment.com/marine/support/software-updates

 

Jeg oppdaterte min radio for å koble til nye DAB modulen. Oppdateringen gikk bra med melding "success", men da jeg skrudde av radio for å slå den på igjen så blir den kun stående med tekst/logo "Fusion" og radio vil ikke starte.

 

Ser nå i etterkant på ProNav sine Facebook sider at Fusion har problemer med nyeste firmware til RA205https://www.facebook.com/pronavas/photos/a.128875910546183.18312.126963600737414/820684168032017/?type=3

 

Har sendt en request til importøren nå, så får vi se hva som skjer.

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Fortsatt ligger linken åpen hos FUSION, dato 22.08.2016, jeg lastet denne ned i dag og oppgraderte, alt virker som det skal. Firmware versonen har fortsatt v 1.1.3508. Sjekket også siste versjon på radio etter installasjoen, 3508 .... Ingen paikk, har restartet radioen mange ganger. Det fungerer, da er det bare å kjøpe DAB adapter.

Link to post
Share on other sites

For min del ordnet importøren ProNav opp i situasjonen og erstattet spilleren.

Bare gode ord og si om kundebehandlingen.

Godt å høre at oppdateringen fungerer for andre, men uvisst hva som har skjedd i mitt tilfelle.

På min retur seddelen står det "Spiller låste seg fordi det var bug i software"  

Link to post
Share on other sites

Har fortsatt ingen forklaring på hvorfor det fungerer for noen men ikke for andre, og at de fortsatt har samme link liggende ute.

Jeg oppgraderte fra v 1.1.3359, ser nå i ettertid at det var en v 1.1.3360 i mellom denne og v 1.1.3508

Står ingen ting i software upgrade ang. krav til hvilken versjon du kommer fra, men kanskje det kan ligge noe bug her?

@John_Kr: Hvilken versjon oppdaterte du fra?
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da har jeg montert eller rettere sagt installert DAB modulen (MS-DAB100A) på min FUSION RA205 , fungerer supert...

 

Det var bare plug & play, plugger DAB modulen i en av de ledige runde pluggene bak på radioen, mener det var AUX inngangen, hos meg var det bare en ledig. Litt treg å få den på plass, sprayet den med CRC 6-66 så skle den rett på plass. Koblet den medfølgende antenne i den lille DAB boksen. Fikk også plass til antenna inne i dashbordet, alt rundt er jo i plast så det skal ikke hindre noen radio bølger.

 

Slo på radioen, valgte DAB, så søkte den gjennom alle frekvenser og klanaler automatisk, deretter var det bare å bla seg gjennom til den kanalen du ønsker å lytte på. Fant alle de samme kanalene som jeg har i bilen.

 

Slo radioen av og på igjen, den startet da opp på den siste valgte kanal i DAB modus.

 

Fortsatt software versjon  1.1.3508, som fortsatt ligger ute som siste versjon.

https://www.fusionentertainment.com/marine/support/software-updates

 

 

Det jeg ennå ikke har fått til er å kunne styre radioen fra min Garmin 721xs, tidligere kunne jeg bytte kanaler på GPS'n, men nå har jeg bare FUSION logoen på media knappen på GPS'n, ikke noe annet. Dette er egentlig ikke viktig da jeg bruker selve radioen til å styre lyd og kanalvalg, men dersom noen har noen gode råd så tar jeg selvfølgelig imot det. 

 

Konklusjon -- Velykket

Redigert av John_Kr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

I dag er det 20.10.2016 og software versjon 1.1.3508 ligger fortsatt ut som siste versjon. Det tar jeg som gode nyheter og at denne versjonen fungerer 100%, påstander om at denne versjonen ikke virker og vil låse radioen må bare være et enkelt tilfelle. Min FUSION RA205 ble knallbra med denne DAB+ modulen og anbefales. 

 

:yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

I dag 11.01.2017 ser jeg at det ikke lengre er mulig å laste ned firmware til FUSION RA205, grunnen til det kan vi bare spekulere i, men det er vel det som antydes av trådstarter. Jeg rakk å oppgradere min radio til DAB+ uten noen form for problemer ...

 

Er det noen som har ytterliggere informasjon i saken?

Link to post
Share on other sites

Jeg har denne radioen og har hele tiden vært misfornøyd med mottaket av FM-signaler. Dette skyldes nok delvis at jeg ikke ønsker en dedikert ekstern antenne, men uansett har jeg opplevd den som dårligere enn alt jeg har hatt av FM-radioer før. Meldte inn dette til Seatronic og de anbefalte meg å prøve med DAB+ modul/antenne. Jeg kjøpte denne, men ble skuffet over at også denne ikke klarte å ta inn signalene godt nok. Fikk returnere sistnevnte, og radioen er nå hos leverandør for en utvidet sjekk om det kan være noe feil med den. Jeg har imidlertid lest at flere har slitt med dårlig mottak. En vanlig bilradio md DAB+ vil nok være et bedre valg for de fleste, i hvertfall når man kan montere radioen inne i båten. Da kan man også få styring vha smarttelefon f.eks. Venter nå spent på hva leverandør finner ut, men er ellers godt motivert til å bytte til annen radio. Ulempen er at den jeg har fra før har et format som gjør at en ny ikke kan plasseres i samme hullet i innredningen nede i båten. 

Link to post
Share on other sites

Det var synd ... Det eneste jeg merker at at signalindikatoret viser bare en prikk eller to(laft signal), men hører godt radionen i det området jeg ferders, det kan jo hende at det er noe med inngangen på disse radioene.

 

Jeg har forsåvidt åpen båt og radioen var med i båtpakka som jeg kjøpte, vil være vanskelig å lage nytt hull for vanlig bilradio (trur det heter DIN standarden), ser også at hullet er høyere en bilradio dimensjonen. 

 

Når du bruker DAB modulen så looper du ut hele FM radio delen og benytter kun forsterkeren, det blir som om du skulle kobler til din mobil for å lytte på musikk. Med mine lille interesse for faget så kan jeg ikke forstå at det lar seg gjøre å ha dårlig mottak både på FM og DAB, det er rett og slett to forskjellige enheter, da må det være generelt dårlig signaler i ditt område og det er vanskelig å legge skylda på radioen (kanskje).  

 

Hvordan gikk oppgraderingen av software da når du installerte DAB modulen, hadde du noen problemer?

Link to post
Share on other sites

Det var leverandør som oppgraderte software for meg. 

 

Den nye DAB+-antenna ble satt oppe på dekk under utprøvingen, men det var presenning over båten. Båten ligger i en liten bukt, men det er jo i det sentrale Østlandsområdet så jeg synes man kan forvente å få inn signaler uten hakking. Har hatt flere båter i samme havn, og aldri hatt tilsvarende problemer med (FM-) mottak tidligere. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Jeg returnerte min radio til Seatronic for ny sjekk. Det ble da konstatert at de hadde gjort en feil ved oppgradering av software, så da ble det gjort et nytt forsøk. Etter noen ukers bruk nå erfarer jeg at DAB+-modulen har mye bedre mottak enn FM-delen. Men dessverre er det slik at man til stadighet må søke gjennom kanalisten på nytt etterhvert som man forflytter seg. Det er også vanskelig å lagre favorittkanaler, og i tillegg hender det at hele radioen fryser. Jeg må da slå av strømmen til hele radioen for å få start på den igjen. VHF-mottaket er like elendig. Så da er det internettradio via bluetooth som er løsningen. Skulle gjerne kastet hele radioen, men siden den er montert i en skapdør der det ikke vil være plass for en DIN-radio er det ikke så lett å få plassert en alternativ radio. Hmm, dette irriterer meg litt kjenner jeg :-)

Link to post
Share on other sites

1.1.3511

Hei

Hvilken firmware versjon kjører du nå?

Den nest siste versjonen som noen hadde problemer med hadde en feil slik at det ikke gikk å styre radioen fra Garmin produkter (f.eks kartplotter). Jeg har desverre ikke oppgradert til siste versom (1.1.3511) ennå, men det blir gjort under vårklargjøring.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Fant ut av det, .3511 virket helt ok, måtte inn på menyen til tilleggsutstyr og aktivere DAB. Dette gjorde jeg ikke sist, da kom DAB menyen direkte opp, men med noe klabb&babb med innbakt litt stress så fikk jeg det til (flaks). Fikk også til menysystemet til radioen i Garmin 721XS, ble meget bra. DAB modulen på denne radioen virker medre en FM modulen, bedre mottaksignal.

 

Skulle jeg begynt å feilsøke, kontakte de jeg har kjøpt noe av utsyret så vet jeg med sikkerhet at jeg ikke har fått så mye hjelp. Det har vel endt opp med ny radio i stedet for å bland andre inn i bilde. Men, det løste seg, bra er det.

 

Jeg poster dette for eventuelt å hjelpe andre i samme situasjon.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Litt erfaring med min montering av Fusion DAB adapter.

Den ble montert i vår,  festa antennen under instrumentpanel, i den tro at glassfiber ikke skjermer for signal. 

Har i hele sommer vert plaget av elendig dekning. 

Før båten kom på land, så løsnet jeg antennen, la den i vinduskarmen. Jeg fikk da god dekning. Så min lærdom var at det var mye inteferens, forstyrrelser under instrumentpanelet. 

Monterte så antennen i venstre vinduskarm. Funker bra. 

Var tilfreds helt til jeg slo på lyset på toalettet, som er nær antennen, og nær antenneledningen. Dette lyset er led. Alle signaler forsvant. 

Så det virker som det er elendig skjerming i antenneledningen. 

Så moralen er legg antenne, og ledning lengst bort fra strømforbrukere. 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...