Jump to content

Yamaha 175 hk v6 fusker! går greit når man pumper håndpumpa..


petter91

Recommended Posts

Yamaha 175 hk v6 2takt, 1986 tror jeg? fjusker! Trenger litt erfaringer fra noen som kan dette :) Når jeg ruser den når den står i fri, da drar den seg bra opp til 5500 rpm, men under kjøring ligger den på 3500rpm-4100rpm, noen ganger kan den ramle ned til under 3000rmp? Har skiftet plugger, blåst rent den miderste forgasser da flotør ikke stengte ordentlig, har en misstanke at det kan være besinpumpene på motoren? Noen forslag? Åpnet ene pumpen, å der var det litt rust fra 2 skruer som er inni dær, skal gjøre rent begge pumpene da dem ser fin ut inni.. å hvordan fungerer disse pumpene? Det vet jeg ikke :) kan det være noe annet?

Link to post
Share on other sites

Min 100 hk V4 hadde lignende problem. Drog opp i fullt turtall helt fint men etter 10 sekund eller noe sånn mista den turtall, husker ikke akkurat med kanskje rundt 1000 rpm. Gikk fint opp til litt over 3000 rpm. Plukket begge forgasserene og gjorde rent uten at det hjalp.

 

En dag prøvde jeg å forsiktig dra turtallet oppover helt til den begynte å fuske, da gikk den fint i noen få sekund, mistet turtall noen få sekund, gikk fint osv.... Ved å bruke håndpumpen da gikk den fint hele tiden og det tydet på et eller annet med bensintilførselen.

 

Plukket forgasserene en gang til og ved å blåse inn røret for bensintilførsel viste det seg at der var et eller annet som strupet ganske mye i den ene forgasseren. Trykkluft og rensespay i store mengder hjalp ikke men ved å stake med ståltråd kjente jeg et eller annet som løsnet, fikk aldri sett hva det var men etterpå kjentes alle forgasserene like ut når jeg blåste.

 

Siden den gang har motoren vært gullegod :thumbsup:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

...og Velkommen til Båtplassen :flag_bp:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det var innløpet til flottørkammeret, når jeg blåste inn i hver av de 4 forgasserene var der tydelig struping i den ene. Aner ikke hva som var inni der men det satt litt fast, ikke sjangs til å åpne med trykkluft og rensespray.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

sjekk også slangene inne på motor + bensinfilteret. Om en av slangene ligger litt forkjært kan undertrykket fra pumpa suge den flat nok til at tilførselen begrenses

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Bensinpumpene er enkle vacuumpumper som blir drevet av vacuumet fra motorblokka.  Gummimembranene må være hele og det må være helt tett alle steder her for at pumpa skal fungere skikkelig.

 

Og som Ivar sier:  Sjekk slanger og koblinger.  Bensinslangen på min 85hk ble plutselig flat på første turen for året,uten at jeg hadde rørt noe på motoren...

Link to post
Share on other sites

... og min erfaring med slanger / belg/koblinger - kjøp originalt selv om det er dyrere , biltema sine lakk i koblingene 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Er enig med Ivar om Biltema og kvalitet på slange og håndpumpe.

Jeg har sett på kvaliteten på andre produsenter også mht tilpasning på bensintilkoblinger inn til motoren.

Også andre produsenter enn Biltema hadde dårlig passform.

Ved undersøkelse fant jeg f.eks at en stålspiss som skal skyve stålkulen, som er ventil i tilkoblingen, kunne forskyves ut til siden (ikke full åpning) slik at bensinflyten ble dårligere og at det kunne bli trukket inn luft.

Dette ble kilde til samme problemer som trådstarters, også på liten Yamaha motor.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...