Jump to content

140 HK innenbordsmotor, Høyt oljetrykk


Ikkesjøvant

Recommended Posts

Jeg er både lite båtvant og lite motorkyndig, så det passer dårlig for meg å ha motortrøbbel. 

 

Har en Nidelv 18 fot med 140 HK innenbordsmotor (hekkaggregat). Den ble oppgitt å være overhalt da jeg overtok den for to år siden. 

 

Under den siste båtturen vår, oppdaget jeg at oljetrykket var svært høyt - det lå hele tida helt på topp på instrumentet. Ukyndig som jeg var, gjettet jeg på at det kanskje kunne hjelpe å ta på litt mer olje (10W-40 som ifølge instruksjonsboka skulle kunne brukes). Jeg hev på en liter. 

 

Det så ut til å hjelpe litt, men ikke så mye. Når jeg kjørt svært rolig (2000 omdr) lå pila litt under fullt. Men når jeg dro på litt mer, gikk den helt i taket. Så vi tøffet i vei med 6-7 knops fart (normalt gjør den oppunder 30). 

 

Er dette noe jeg muligens kan greie å gjøre noe med selv, eller må jeg ha den på verksted. Har nettopp fått hjelp til å skifte viftereim (det hjalp på temperaturmåleren som også jevnt over lå ganske høyt), så sjansen for noen egenfiks er kanskje liten... Takknemlig for gode råd. 

Redigert av Ikkesjøvant (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Uhyre sjelden at oljetrykket blir for høyt, langt mer vanlig at instrumentet viser feil. Sjekk med et vanlig mekanisk manometer.

 

Oljenivået SKAL ligge mellom min og max merket på peilepinnen, fyll på eller tapp av om det er utenfor disse merkene.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hadde det samme på min. Det var giveren til instrumentet som var kaputt. Kjøpte ny giver og instrument på biltema. Viktig at giver og instrument passer sammen.

Vær også obs på at de aller fleste oljetrykkmålere går rett til topps om de mister kontakten med giveren. Så det kan være dårlig kontakt med giveren også. Men da burde du hatt utslag på instrumentet med det samme du slår på tenning uten å starte. 

Link to post
Share on other sites

Hadde samme feil hos meg, men da var det mutteren til kabelskoen på instrumentet som hadde ristet løs, så når motoren gikk så løsnet ledningen, men når motoren stoppet så satt ledningen seg fast igjen. 

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Her er det gitt mange gode råd allerede, og det første du må gjøre er som nevnt å peile oljen. Har man for høyt trykk (og instrumentet ikke er feil) så sier magefølelsen at du har for mye olje på motoren. Det betyr altså at å fylle på mer olje egentlig bare gjør vondt verre. Med for mye olje får den ikke sirkulert slik den skal og slitasjen blir stor på både olje og maskin. For høyt trykk vil resultere i at det meste av oljen pumpes opp til øvre del av motoren, mens lavere deler ikke får nok smøring (herunder slitasje på lager). Så er det også slik at oljen flyter mye lettere når den er blitt varm. Det betyr at oljetrykket også faller noe etter maskinen har kommet opp til arbeidstemperatur (gitt samme belastning ved kjøring på kald motor). Det er også helt naturlig at oljetrykket øker med høyere last på maskinen, men det skal ikke gå «off the charts» for det.         

 

Gitt at det ikke er et defekt instrument, er det vel egentlig slik at de fleste logiske grunner til høyt oljetrykk ikke «kommer over natten», men utvikler seg over tid. Det burde dermed ha vært mulig å merke seg små endringer/avvik fra gang til gang man bruker båten. Her er noen indikasjoner på hvor man kan merke seg forskjeller; inspeksjon av peilepinnen, oljetrykksmåleren, motorlyden, vibrasjoner i båten, temperatur (kommer den raskere opp i temperatur enn normalt og stabiliserer den seg slik den pleier), røyk i eksosen (blå/hvit), olje i motorrom, motoren svetter olje etc. Noen unntak på dette kunne ha vært tett, eller delvis tett oljefilter, men er dette byttet til sesongstart ville jeg tro det fungerer godt fremdeles. Andre årsaker til høyt trykk kan være; tette kanaler, slitte lager, feil type olje (herunder for høy viskositet), oljen er sotet/brent og har mistet egenskapene sine (smak eller lukt på den for å få det bekreftet), oljepumpen har feil etc. En mekaniker kan sikkert gi deg minst 20 hypoteser ut over dette, men her har du i hvert fall en start.

 

En motor som går med for høyt trykk har det ikke bra og du kan i ytterste konsekvens havarere. Du kan også risikere at oljefilteret revner/sprekker som blir en svært grisete affære. Jeg hadde ikke slått meg til ro med at instrumentet var defekt før jeg hadde fått tilstrekkelig bevis for det.

 

Lykke til!   

Link to post
Share on other sites

Opplever ofte at når folk skriver i annonsene at motorer er nyoverhalt, så burde det heller stå nyovermalt,  da mange

folk ikke vet hva det betyr å overhale en motor.

 

Viktigste er å vite hvordan oljetrykk blir skapt. Oljetrykk skapes av motstand. Selve oljepumpen lager minimalt med trykk, Den mater bare oljen inn, så er det klaringer i lager osv som skaper trykk. 

Det er veldig sjeldent at for høyt oljetrykk forekommer, men du burde uten tvil kontrollere om du har for mye olje, at du bruker riktig olje mtp viskositet, og måle oljetrykk med en oljetrykksmåler. Begynn først med dette før du bruker båten noe mer. Du bør ikke ta lett på dette. 

 

 

 

Husket vi hadde en kunde en gang som slet litt med det motsatte. Det var en kvinne som kom for hun måtte ha seg ny peilepinne. Da vi spurte om den var knekt, skadet osv, så sa hun: Nei, hun måtte ha en lengre peilepinne da det ikke viste noe på den lengre  :giggle:  :giggle:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...