Ip.Content

Logo

Maritime uttrykk

• Logg inn for svare
7 svar på dette emnet

#1 Havbris Ikke pålogget Postet 10.06.05 09:39

• Medlem
Selv om jeg avslører at jeg ikke er født i båt :blush: , men ønsker å bruke maritimt uttryk:
Når jeg vil merke motorkasse-lemmene i båten. Jeg har 3 lemmer til lokk på motorkassen, plassert i lengderetningen av båten. Hvordan skal jeg beskrive plasseringen av dem?
-Forut, Midt og Akterut eller
-Forut, Midt og Akter eller
-For, Midt og Akter eller
-Fram, Midt og Bak

Forvirringen er at jeg mener "Akterut" er bak på båten, eller bakom båten, men ikke bak på motorkassen som er i båten. Jeg føler det skurrer å merke bakerste lem "Akterut". Skal jeg merke den "Akter"???
Hva er rette betegnelsen på plasseringen av de 3 lemmene :confused:

#2 olews Ikke pålogget Postet 10.06.05 10:00

• Turseiler
  • Medlem
Du kan jo unngå hele problemet med å bruke klokka.
Klokka 12 er rett fram i fartsretningen (du er ingen ferge - de er ofte
symmetriske 12-18).

Ergo blir det 12, 09, 15 og 18 for alle fire plasseringer av motorkasselemmer.
Klokka brukes mye som retningsanvisning på sjøen så det maritime er i
god behold.

Ole

#3 SiA Ikke pålogget Postet 10.06.05 10:55

• Medlem
Hei, kan du ikke bruke 1, 2, 3, med 1 som den fremste? Slik er nummereringen på lasterom/ tanker på større båter :wink:
Mvh; Sindre

#4 Slagskibet Ikke pålogget Postet 10.06.05 12:41

• Medlem

SiA, på 10.06.05 10:54, skrev:

Hei, kan du ikke bruke 1, 2, 3, med 1 som den fremste? Slik er nummereringen på lasterom/ tanker på større båter :wink:
Mvh; Sindre

<{POST_SNAPBACK}>

Ikke på alle nei. :sad: Franskmennene utmerker seg her også de. :lol: La oss si du har 6 vingtanker på hver side og 5 centertanker. På den balja jeg var på så begynt no 1 framme på bb side,og aktre center tank ble i god fransk stil no 7. "min" CT 1 var tank no 11. Min logikk tilsier at da skulle "stb 1" være tank no 12. Lurt igjen,tank no 12 var stb 6. Dt var til å bli absolutt fullstendig hoppende sprø av :boxing:

Samme er det med nummrering i pumperom av ventilene. Japan og Europa bruker samme systemet,dvs like tall og oddetall på hver sin side. Greit og lett å huske på og finne ventilene selv om du ikke er kjent i pumperummet. Tyskerene derimot begynner å nummere på stb side akter ender opp på bb side forut og går akterover. Sånt kan gi en stakkar de mest hysteriske anfall første dagene ombord. :lol: Takk Bremer Vulcan :smash:

#5 Eos Ikke pålogget Postet 10.06.05 13:23

• Medlem
For å forvirre enda mer.

Hvis du skal nummerere lik det som gjøres på de Norske Ubåtene, så er nr 1 akterst i båten for så å øke fremover

Eos

Redigert av Eos: 10.06.05 13:24

#6 kapptein Ikke pålogget Postet 10.06.05 22:38

• Medlem
På vår gamle båt er lastelukene merket med romertall med laveste tall på den aktre luken.
Jeg ville ha merket lukene dine med 1-2-3 og merket lukekarmene med tilsvarende tall. Da eliminerer du enhver tvil om hvor de skal plasseres.

#7 Røylen Ikke pålogget Postet 11.06.05 04:29

• Medlem

Havbris, på 10.06.05 09:38, skrev:

Hvordan skal jeg beskrive plasseringen av dem?
-Forut, Midt og Akterut eller
-Forut, Midt og Akter eller
-For, Midt og Akter eller
-Fram, Midt og Bak

Forvirringen er at jeg mener "Akterut" er bak på båten, eller bakom båten, men ikke bak på motorkassen som er i båten. Jeg føler det skurrer å merke bakerste lem "Akterut". Skal jeg merke den "Akter"???
Hva er rette betegnelsen på plasseringen av de 3 lemmene :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Retningsgivende adjektiv i forhold til vilkårlig ståsted ombord, i dette tilfellet motorkassa:
Forre-
Midtre-
Aktre-

#8 Havbris Ikke pålogget Postet 13.06.05 08:45

• Medlem

Røylen, på 11.06.05 03:28, skrev:

Retningsgivende adjektiv i forhold til vilkårlig ståsted ombord, i dette tilfellet motorkassa:
Forre-
Midtre-
Aktre-

<{POST_SNAPBACK}>

Takk til alle for alle gode forslag :cheers:
Jeg likte best forslaget til Røylen. "Forre", "Midtre" og "Aktre" beskriver best hvor platene skal plasseres, på en utvetydig måte.
Etter å ha lest det, tenkte jeg: Selvfølgelig, at jeg ikke kom på det selv :crazy: