Jump to content

Mystisk bryter på hovedstrøm panelet merket crossover


arosnes

Recommended Posts

Kan det være at jeg har misforstått, og at 'direct supply' kun er for nødstart ved hjelp av forbruksbatteri?

Det stemmer i så fall med koblingskjema på nett, og da har jeg brukt den feil frem til nå.

Forklaringen jeg fikk av forrige eier var litt tynn her.

Link to post
Share on other sites

Var kanskje litt bastant i innlegget mitt. Antar at releet ditt er produsert av Bep, det er i alle fall svært likt utvendig. Virkemåten til dette er godt beskrevet i flere andre tråder her på Bp. I grove trekk er denne slik at en batteribank (oftest start) prioriteres lademessig før den andre, for så å legge sammen bankene ved en viss spenning. I ditt tilfelle 13,7V. Motsatt ved ladeslutt så skilles bankene ved 12,8V. Dette gjør at en bank (oftest start) vil beholde spenning selv om du kjører kjøleskapet til det kneler.

 

Mange av disse releene har en mulighet for manuelt å legge sammen bankene ved start hvis startbanken har for lav spenning eller CCA. Det er det jeg antar "Crossover" bryteren din gjør. Du ser av brytertypen at denne ikke kan håndtere store strømstyrker, og jeg er derfor temmelig sikker på at denne bare styrer relefunksjonen. Mener derfor at selgeren har rett i det han sier, med forbehold om at spenningen på startbanken er den som styrer releet. Har du andre forbrukere enn motor på startbanken så blir jo bildet litt mer uoversiktlig...

 

Alt dette kan du sjekke med å sette på en portabel lader på bankene separat og se når releet slår inn, evt med et multimeter og måle spenningen.

 

Hovedbryteren din merket "Direct supply" vil jeg tro leverer strøm til f.eks radiominne, lensepumpe osv. som vanligvis alltid skal stå på.

Redigert av cruiser (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Nå har jeg testet litt mer.

 

Direct-Supply: Denne er brukt til kjøleskapet, og således passer med din alltid på tankegang.

 

Service: Denne er brukt til radio, gps, lys etc.

 

Crossover, denne må stå på for at det skal lyse rødt på VSR releet, og det gjør det bare når motoren er i gang.

 

Jeg tolker det derfor som en av-på bryter for VSR releet, noe som kan være aktuelt om begge batteri er døde og du vil prioritere lading av startbatteriet.

 

Etter noen bildesøk så synes jeg releet minner mest om Hella sitt, men er ikke sikker.

 

Ellers så har jeg fått i gang mitt 25W solpanel, direkte på forbruksbatteriet. Blir spennende å se hvordan det påvirker kjøleskapets driftstid på langtur.

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Ny sesong, fortsatt forvirringer ute og går.

 

I løpet av vinteren så noterte jeg at det ble lavere og lavere spenning på displayet på ekkoloddet når jeg var innom og sjekket båten.

Først 10 volt så 9 volt. Siden ekkoloddet ble montert inn i fjor og koblet til en 12-v punkt bakpå bryterpanelet (ingenting på bryterpanelet bør være koblet til startbatteriet), så regnet jeg med ekkoloddet var koblet på forbruksbatteriet.

 

Og siden forbruksbatteriet fikk solcellepanel med lader i fjor, så tenkte jeg for meg selv at en celle der hadde tatt kvelden og begynte å se for meg bytte foran sesongen i år.

Men det skurret i bakhodet siden solcelle laderen lyste grønt og så ut til å være fornøyd. Og nå har jeg innsett at det var startbatteriet som var nede i 9 volt en gang i vinter.

Til tross for at motoren startet som om ingenting var galt (Jeg lå på vannet hele vinteren)

 

Så nå sitter jeg med nye spørsmål, spesielt hvorfor startbatteriet ladet seg ut over vinteren, og hvorfor det ikke var noe problem å starte båten tross dette. Etter vårens første tur så er spenningen på startbatteriet oppe igjen.

 

Dårlig batteri med høy selvutlading? Strømtjuv? Glemt å slå av en hovedbryter?

 

Blir nødt til å ta meg tid å grave meg til bunns i hvordan alt nå er koblet sammen.

 

Noen holdepunkter:

Landstrøm/Lader koblet til forbruksbatteri

Solcelle/Lader koblet til forbruksbatteri

 

 

Ting å finnne ut av:

Er dynamo koblet til start eller forbruksbatteri?
Vil VSR bryteren automatisk gi startstrøm fra forbruksbatteriet når startbatteriet er dødt?

Eller er den mystiske 'crossover' bryteren koblet til et separat rele i tillegg til VSR releet?

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Kommer rett fra båten, og har lært et par viktige ting om systemet mitt:

 

- Det store 105 Ah batteri nede i motorrommet er ikke forbruksbatteriet, men startbatteriet. Big big misforståelse her fra min side.

- Det batteriet under seteputene som ser ut som et normalt startbatteri, det er egentlig forbruksbatteriet (75Ah Varta)

- Det er absolutt ingen hjelp fra forbruksbatteriet om startbatteriet er flatt, rele eller ikke (skrudde av batteripolen for å prøve). Ikke en gang liv i displayet når tenninga er på.

- VSR releet har som eneste funksjon å lade forbruksbatteriet når startbatteriet er tilstrekkelig ladet.

- Den lille 'crossover' bryteren bryter forbindelsen til jord på VSR releet (en tynn sort ledning) og slår det av (og sannsynligvis stopper det den lille strømtjuven på 25 mA som jeg har lest om)

 

Link to post
Share on other sites

I natt stod 'Start' bryteren på og 'Crossover' var dratt ut/på, så da hadde VSR releet slått inn pga solcellene, og ladet forbruksbatteriet.

Vel og bra, men nå har jeg uansett koblet solcellen direkte til forbruksbatteriet istedetfor, sånn at landstrøm lader startbatteri og hvis man gjør som ovenfor også forbruk.

Så kan solcellen toppe opp forbruksbatteriet slik at kjøleskapet (champagnekjøleren) alltid er klart til tur.

Link to post
Share on other sites

På gammelbåten min hadde jeg et lignende opplegg med vsr fra Bep. Om vinteren når jeg lå i "opplag", så brukte jeg bryte minus kabelen så releet ikke skulle trekke strøm. Kanskje de har tenk det samme med denne 'crossover' bryteren? Releet trekker litt strøm selv om alt er skrudd av, ikke mye, men med å bryte minus så blir det dødt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...