Jump to content

Volvo B20A dropper plutselig i turtall og lugger


Oystebr

Recommended Posts

Hei,

 

Min Volvo B20A dropper tidvis i turtall når jeg kjører, det er både små og store fall på mellom 100RPM og 500-800 RPM. Dette kan skje når jeg kjører på tomgang og heleveien opp til maks på rundt 3200, er ingen sammenheng med hvor fort jeg kjører den virker det som. Dette kan skje 2-6gg på rad og så kan motoren kjøre fint og stabilt i en lenger periode igjen (5-10min eller mer). Det føles litt som motoren lugger. Andre ganger kan det kommer veldig hyppig og sporadisk.

 

Jeg tror ikke det er noe med temperaturen, kjøling er bra. Jeg mistenker selv at det kan være noe med fuel tilførsel eller forgasseren (SU forgasser), men vil gjerne høre deres råd før jeg bygnner å prøve meg fram!

 

Har noen noe peiling på hva årsaken er/kan være?

 

Hilsen Øystein

Link to post
Share on other sites

Hei, tenkte jeg skulle bytte filter og sette på et med vannutskiller, har begynt å mistenke fukt i bensintanken. Er det en spesiell spray jeg kan bruke for å fjærne fukt på kontaktene? Jeg er litt uerfaren med dette, men med tenningsanlegget memer du da forrdeler, coil, plugger og tenningskabler?

 

Takk for raskt svar!

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg mener fordelerkontakter, kontakter på coil og sjekke pluggledninger. Det sitter og en liten kondensator på fordeleren. Denne har til oppgave å redusere gnistdannelsen mellom stiftene. Tørk fordelerlokket innvendig og se etter om det er noen groper eller forhøyninger på stiftene. Er det det så kan du glatte dem med en liten fil. I "gamle dager" så fantes det magnetiske små filer som var beregnet på dette. Da får man med seg partikler fra filingen. Sjekk også om det er sprekker i fordelerlokket når du først er i gang. Om det er et elektrisk problem er det mest sannsylig at feilen er på lavspenningssiden. Dvs. før coilen. Jeg bruker CRC verktøykasse på boks eller WD40. Men jeg sprøyter ikke så kontaktene drukner. Så "vrir" jeg litt på kontakten og tørker bort overflødig rensevæske. Uansett hva som er årsaken til problemet så vil jeg absolutt anbefale filter med vannutskiller. Har du tilgang ned i tanken og en liten pumpe så kan du trekke opp bensin fra bunnen av tanken og ta det over i et glass. Da ser du om det er vann eller bensin du får opp. Om tanken aldri er rengjort så kan det være mye "rart" på bunnen i den. Jeg har mest tro på at problemet skyldes litt vann i bensinen. Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Satte inn nytt filter med innspeksjonsglass, og fuelen er bra. Sjekket også fordelerlokk, alt er bra. Forøvrig ble coil, kondensator og fordeler/fordelerlokk byttet ifjor. Men, jeg fant en av tennpluggene i dårlig stand så jeg tenker å bytte disse - kanskje det kan være årsaken. Må jeg sjekke/stille tenningen på nytt hvis jeg bytter tennkabler til nye med andre lengder?

 

Kjørte også litt forgasserrens gjennom forgasseren, har tro på at det kanskje hjalp litt.. 

Link to post
Share on other sites

Nye tennplugger bytter jeg alltid først ved problemer - rett og slett fordi det er så enkelt og gir mye informasjon om forbrenningen på de gamle pluggene.

Tennpluggkablenes lengder vil ikke bli påvirket av tenningsinnstillingen (tenningstidspunktet).

Plutselige utfall av kraft kan være delvis brudd i en kabel (vakkelkontakt) før eller etter coilen. Ha kontaktspray i tennplugghettene (oksidrens / oxide clean).

Bøy litt på tennpluggkablene og kablene til coilen under tomgang for å se om du oppnår samme lugging.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei,

 

Nå har jeg fått mekket endel og dessverre ikke kommet mye lenger. Ledningsnettet virker bra, alt sitter godt, uten irr eller annet som kan lage problemer. Fordelerlokket er bra. Byttet tennplugger, mye sot og drit, men tørt så tenning skal virke - fant ikke spor av fuel på de når jeg tok de ut. Sotet tror jeg skyldes at jeg har kjørt mye på liten motstand når jeg har feilsøkt.

 

Sjekket kompresjonstrykket, alle 4 sylindrene lå på mellom 115-125psi. Det skal vel være ganske normalt. 

 

Nå lurer jeg på om det er noe feil med blanding av luft/fuel. Enten at den suger inn luft noe sted eller at forgasseren ikke fordeler riktig mengde fuel. Hva tenker dere?

 

Forøvrig er stiftavstanden satt til 0,7-0,8mm - er dette for mye og kan det ha noe med mitt problem å gjøre. 

 

Har lagt merke til att problemet er betraktlig verre på lavere turtall sammenlignet med rundt 3000rpm.

 

Legger ved et bilde så kan dere se hva jeg jobber med!

 

bilde

Hilsen Øystein

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...