Jump to content

Draco 1800 Daycab med VP AQ151B - Dør på tomgang


an10bill

Recommended Posts

Bare for å klargjøre det med en gang så er jeg førstereisgutt innen båt og spesielt innenbordsbotor. Jeg har nogenlude grunnforståelse for motor, men er ingen fagmann. Jeg sliter med at min nykjøpte Draco 1800 dør på tomgang. Den er lei å starte i fri, og fusker seg gjennom noen omdreininger før den dør. Hvis jeg gir litt gass i fri så starter den greit og den sviver fint rundt 1000 rpm. Slakker jeg av på gassen til rundt 800-850 holder den seg, men fusker litt - den dør imidlertid ikke her. Slakker jeg helt av på gassen og tar den tilbake til fri, faller rpm til 5-600, motor fusker veldig og dør som regel i løpet av få omdreininger, man kan saktenst høre at den bare sliter mer og mer før den stopper. Dette gjør at det er helt umulig å legge til/fra med båten fordi den bare dør når man skal veksle mellom fwd/rev (så fort man er innom frisonen så dør den). Har latt motor svive seg god og varm på tomgang, uten at det hjelper nevneverdig - noen få ganger har jeg fått den til å holde seg på tomgang, men man hører motoren sliter og jeg tør rett og slett ikke kaste loss og dra på tur uten bedre magefølelse for at motoren skal holde seg, spesielt mtp når jeg senere skal legge til igjen.... smått pinlig å miste motoren inne i mariaen og seile inn i andre båter :-( - samtidig er det jo kjedelig med båt og bare ligge å ruse motoren i marinaen - blir ikke mye vind i håret av det....

 

Kan kan jeg sjekke/bør jeg sjekke? Jeg har sjekket pluggkabler (ikke noe fukt, irr eller rust her), og tankten er nærmest full så jeg tviler på at det skal være noe særlig kondens. Motortemp går opp til rundt 80-85 grader og holder seg der hvis jeg lar den svive på ca 1000 rpm over lengre tid, så kjølingen virker ok. Det lukter relativt godt med bensin, men det virker ut til at det fortrinnsvis er når motoren fusker/går lavt på turtall og det er like før den dauer eller rett etter at den har daua og den skal startes igjen..... Lukter ikke så mye bensin når den sviver på 1000 rpm jevnt.....Men kan virke som den for for mye suppe ved lave turtall og drukner seg i bensin? Evt at den jevnt over får for mye, bare det merkes mindre ved høyere turtall.....

 

Vil det hjelpe å justere gassvaier slik at rpm ligger høyere i fri? Det vil iallefall omgå problemet med at den dauer slik jeg ser det, men vet ikke om det påvirker noe annet ift til drevet - er vel begrenset hvor mye rpm du kan ha når du skifter mellom fwd/rev også.....Eller skal man justere på blandingsskrue/tomgangsskrue? (aner ikke hvor de sitter på denne motoren, evt hvordan disse skal/bør justeres, men det vet kanskje flere her på forumet - er jo doble forgassere på den)? Er det noe jeg bør sjekke ut ift til fordeler? rotor/stifter? Hører også om mange som bytter ut fordelerene på disse med 123ignition - uten at jeg vet om det vil kunne løse mitt problem....

 

Noen gode tips?

 

 

Link to post
Share on other sites

Første punkt er nå å sette opp tomgangen til der den skal være rundt 850. Ellers er det alltid en god ide å justere tomgangsblandeskruene til optimal gange samt synkronisere forgasserne. Og jada elektronisk tenning er omtrent sjølvsagt skal en ha noe stabilt.

At det lukter bensin når den fusker er normalt da fusken er mangel på tenning og dermed uforbrent bensin ut i eksosen.

Ellers at pluggkablene ser bra ut er ikkje noe å rette seg etter. Du kan ha overslag men dette hører en gjerne om så skjer, på tomgang i alle fall.

 

Ellers så finner du brukermanual på penta sine sider gratis for nedlasting. Der står prosedyre for justering og synkronisering

Redigert av Knurrbart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Var nede i marinaen i går og med "Operation Manual" i hende tittet jeg på seksjonen om justering og synkronisering. Det sto noe her om å slakke en skrue (mener det var tomgangen) helt ut til den "traff" carburator-housing, men jeg kunne ikke se at noen av disse skruene ville gjøre dette. Så vidt jeg kunne se, ville disse skruene bare la seg skru helt ut, og jeg ble noe skeptisk. Jeg tok imidlertid å strammet tomgagsskuen 1/4 omdreining og da lå motren fint i 900 rpm på tomgang (iflg manualen sin techsheet for motoren skal idle ligge på 900) så fornøyd med det, satte jeg på motordekslene igjen, og oppdaget at turtallet på tomgang umiddelbart sank til 6-700 og motoren begynte å fuske. Tok av det ene, øverste dekselet, igjen, og motoren gikk umiddelbart opp til 900 rpm igjen.... og lå stabilt. Siden jeg på dette stadiet var litt lei av å bare ligge til "kai" og fikle med motoren, og tomgangen var stabil, bestemte jeg meg for å ta en liten prøvetur for å se. Alt gikk fint til jeg passerte marinaens maks 5 knops skilt.... Der gav jeg gass, og motoren begynte å skyte fart, men stagnerte fullstending rundt 2500 rpm.... mer gass førte bare til mere fusk og nær kvelningsfornemmelser for motoren, og man kunne helt klart høre at motoren ikke gikk på alle sylindrene.... Så jeg holdt den rundt 2000 og vendte snuten innover igjen og la til kai.... sånn passe slukøret.... I fri er det ikke noe problem å ruse motoren opp i 3-4000 rpm, men med drev/belastning innkoblet blir saken en annen tydeligvis.... Tror nok jeg må ta meg en titt på plugger og fordeleren..... Har en mistanke om at det totalt sett er både fordeler, plugger og finjustering av forgassere som må til her før denne motoren spinner riktig.....

Link to post
Share on other sites

La for øvrig merke til at flammedemperene på toppen av forgasserene var noe sotet/møkkete.... Skyldes sikkert fuskingen, men vet ikke om dette også kan påvirke noe ift til luftinntak osv? Skal disse skiftes med jevne mellomrom, eller kan de vaskes?

Link to post
Share on other sites

Har nå byttet plugger. Motoren startet på første forsøk, og etter å ha tittet litt mer på gasserne, har jeg fulgt VP manualens instruksjoner, skrudd blandeskruen helt inn, og deretter 2 tørner ut. Jeg har også justert tomgangen identisk på begge gasserne. Båten starter nå lett på første forsøk. Når den er kald, primer jeg to ganger med gasshendelen, setter den i fri og vrir om - starter greit og legger seg på 900-950 rpm. Virker ut til å svive helt normalt. Tok den en tur ut av marinaen, og denne gangen fikk jeg den opp i 4000 rpm før jeg måtte slakke av pga litt grov sjø, og det ble litt ubehagelig med støt og slag i den høye farten.... Etter at jeg slakket av ville imildertid ikke motoren opp i fart igjen..... Den fusket nå betydelig og det var både skyting i forgasser, og sylindere som tok seg en pause. Tuslet inn til havn igjen på 2000 rpm -  Motoren ble kjørt godt varm på tomgang (ca 85 grader) før turen og den holdt fremdeles rundt 85-87 grader etter den forholdsvis korte turen med 4000 rpm (5-6 min)..... Satte den i fri, og motoren virket ut til å stabilisere seg på 900 rpm, og gikk nå på alle sylindere. Så problemet virker på meg ut til å være at den fusker når det går fort / høyt turtall (og drevet er innkoblet) - kan det være fordeleren (evt rotor eller noe annet surr inni denne) - har satt i helt nye NGK BP7ES plugger, så pluggene bør det iallefall ikke være. Hvis jeg ruser motoren raskt med gasshendelen skyter den i gasseren, men om jeg drar på rolig, så virker det mye bedre, men usikker på om dette indikerer problemer med blandingen eller noe annet. Det siste problemet som jeg fremdeles ikke har fått begynt å etterforske skikkelig er at motoren virker ut til å kveles når motordekslene er på - så fort jeg tar av det øvre motordekselet kan du formelig høre at motoren tar seg opp igjen...... Men jeg klarer ikke å forstå hvorfor - noen som aner hvordan luftingen til motor-rommet og motoren fungerer på Draco 1800 DC? Kan det være tett noe sted?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...