Jump to content

Vikeplikt og vannscooter?


PiperBill

Recommended Posts

Fikk vist fingeren av en ung man på vannscooter som krysset fra strybord side i går.  For det første så var vi ca. 100 meter fra land og for det andre så kjørte jeg i min gammel 24 fts i 8 knop mens han kom i rasende fart. Han var jo bare ute og lekte og kjørte i alle rettninger fram og tilbake.

 

Jeg bare ristet på hode av at noen kunner være så frekk.

Redigert av PiperBill (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Krydde til tider av scootere i Horten Indre havn i helga. De la ut på Seilforeningens brygger og byttet på å kjøre inntil de gikk tomme for bensin. Plaget ikke oss som lå ytterst på utliggeren på sykehusbrygga nevneverdig. Kjørte bajas selvfølgelig fram og tilbake og i ring i 120, men godt klar av land og av oss som lå fortøyd. Er vel 5kn i hele området egentlig?

I motsetning til de fleste småbåter som passerte utliggeren for å gå kanalen, tok de faktisk hensyn ved å holde "dorgefart" forbi oss utliggeren. Småbåtene driter også tynt i fartsbegrensningene i lagunen og kommer inn kloss opp til utliggeren med sjea i bånn. Når de slipper opp gassen lager sjøl en liten 20 foter plagsom sjø.

Link to post
Share on other sites

Fikk vist fingeren av en ung man på vannscooter som krysset fra strybord side i går. For det første så var vi ca. 100 meter fra land og for det andre så kjørte jeg i min gammel 24 fts i 8 knop mens han kom i rasende fart. Han var jo bare ute og lekte og kjørte i alle rettninger fram og tilbake.

 

Jeg bare ristet på hode av at noen kunner være så frekk.

hva skjedde, måtte du foreta unnamanøver eller sette ned farten?

Link to post
Share on other sites

det er den farkosten som innhenter en annen farkost som uannsett kommer inn fra siden eller bak, som har vikeplikt.

men en skal jo ikke vente så mye kunnskap fra desse individene som holder på med desse leiketøya, ikke mye graut mellom øyra der.

Du innhenter ikke noen hvis du kommer fra siden.

Link to post
Share on other sites

det er den farkosten som innhenter en annen farkost som uannsett kommer inn fra siden eller bak, som har vikeplikt.

men en skal jo ikke vente så mye kunnskap fra desse individene som holder på med desse leiketøya, ikke mye graut mellom øyra der.

innhenter fra siden?

Link to post
Share on other sites

det er den farkosten som innhenter en annen farkost som uannsett kommer inn fra siden eller bak, som har vikeplikt.

men en skal jo ikke vente så mye kunnskap fra desse individene som holder på med desse leiketøya, ikke mye graut mellom øyra der.

Leser av slike uttalelser at grauten er rimelig greit fordelt. Den overmotoriserte gummijolla de fleste av hos har er vel ikke annet enn leiketøy den heller??

Link to post
Share on other sites

Her er lovdata om innhentende båt (understreking av meg):

Regel 13. Innhenting
(a) Uten omsyn til det som ellers er sagt i reglene i Del B avsnitt I og II, skal et hvilket som helst fartøy som innhenter et annet fartøy, holde av veien for det fartøyet som blir innhentet.

 

(b) Et fartøy skal regnes som et innhentende fartøy når det haler inn på et annet fartøy, såfremt det kommer opp fra en retning som er mer enn 22,5 grader aktenfor tvers i forhold til det andre fartøy, det vil si at det om natten vil være i stand til å se bare akterlanternen til det andre fartøyet, men ingen av dets sidelanterner.

 

© Hvis et fartøy er i noen tvil om det innhenter et annet, skal det gå ut fra at dette er tilfelle og handle i samsvar hermed.

 

(d) En hvilken som helst senere peilingsendring mellom de to fartøyene skal ikke gjøre det innhentende fartøyet til et fartøy med kurs som skjærer det andre fartøyets kurs, slik dette er å forstå i reglene, eller frita det for plikten til å holde seg klar av det innhentede fartøyet før dette er endelig passert og klaret.

 

Dette burde vel være greit å forstå? Og det står ingenting om hastighet i denne lovteksten.

 

Lars H.
 

Link to post
Share on other sites

Kallethekid:når du kjører en båt med 20 knop, og innhenter en som kjører med 8 knop, så har du vikeplikt for den med 8 knop uannsett om du kommer fra siden eller bak, men det er vanskeligt å forstå for enkelte, derfor mange ulykker på sjøen!!!!

Slik trådstart-innlegget lyder, er det ikke innhenting det er snakk om her. Se også Lars H. sitt innlegg over her.

Link to post
Share on other sites

Jeg må si meg enig med PiperBill. Han har riktignok vikeplikt, med hvordan skal man vike for en som kjører 5 ganger fortere og aldri kjører samme retning mer enn 10 sekunder.

Så lenge farkosten fortsetter å komme fra styrbord har man vikeplikt. Hvis farten endres må man ta det med i regnestykket, men ut fra forklaringen så kom vannscooteren fra styrbord og holdt jevn, høy fart. Da er det enkelt å ta hensyn til den ved å A) slakke på farten så den andre går klar foran, B) svinge til styrbord selv for å gå bak, eller C) A+B.

 

Man kan ikke lage egne regler for farkoster man selv mener går for fort eller sakte, eller som er for store eller små.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder vannscootere som leker seg i alle retninger bruker jeg reglen om størst er først og holder stø kurs.
Det er meg revende likgyldig om jeg har vikeplikt fordi vannscooteren plutselig gjør helomvendig å kommer rasende mot min styrbordside.
Antagelig så sikter de på hekkbølgen eller vrenger til enn eller annen side da disse karene skjeldent klarer å kjøre rett i mere enn 5 sekunder.
Jeg gidder ikke å forholde meg til slik kjøring og er de gærne nok til å smelle i skute siden i 50 knop så gjør de det ikke en gang til.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det som er problemet er at jeg har et kurs fra A til B som jeg følger. Scooterne er jo bare ute og fyker rundt i alle retninger uten mål eller mening. Det ville ta flere sekunder for meg å endre kurs og innen jeg hadde gjort det så kunne han like godt har snudd og kjørt 500 meter i en annen retning. Når man møter andre båter så får man en viss oversikt over situasjoner og ikke minst tid til å ta en beslutning.

 

Men jeg tror jeg kommer til å styre langt unna områder der jeg ser flere scooter i framtida.

Redigert av PiperBill (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Han var jo bare ute og lekte og kjørte i alle rettninger fram og tilbake.

 

.... men ut fra forklaringen så kom vannscooteren fra styrbord og holdt jevn, høy fart.

Jeg er enig i at man ikke kan lage egne regler, med det er spørsmål om hva som er mulig. Hvis han holder samme fart og kurs så er det ikke noe problem.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Kallethekid:når du kjører en båt med 20 knop, og innhenter en som kjører med 8 knop, så har du vikeplikt for den med 8 knop uannsett om du kommer fra siden eller bak, men det er vanskeligt å forstå for enkelte, derfor mange ulykker på sjøen!!!!

Om du nå vil lage dine egne regler; Hvor skal man dra grensen? Hvis en båt går 10 knop og den andre 15? 9 og 11? Jag er selvfølgelig enig i att en vannscooter har lettere å vike, men det forandrer ikke regelverket. Du innhenter ikke hvis du kommer fra siden.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Støtter Pipe og Piper Bill her. Men kommer jeg i en konkret vikepliktssituasjon så må en jo vike selv om foranliggende kjøring til scooteren jo vil påvirke hva man tror om neste manøvre fra en scooter.. Om jeg kjørte scooter selv ville jeg brukt min manøvreringsevne og fart til å unngå vikepliktssituasjoner.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en hytte og nærmeste hytte nabo ligger ca 350-400 unna i luftlinje på den andre siden av bukten.
De har kjøpt seg vannscooter som de raser frem og tilbake med utenfor her og i går hadde de fått vannski.
Det positive med det er at jeg virkelig har fått gjort noe i ferien da min selv pålakte ikke jobbe med bråkete ting i fellesferien og til dels helger hvis været er bra og jeg ser naboen er på hytta forsetett er død og begravet.
Har fått kjørt timevis med stor bråkete byggesag og banket tusenvis med hammerslag så nå er ute plassen totalt renovert og trappa opp fra vannet er ny.
Neste prosjekt er terassen og etter det har jeg noen trær som skal vekk med motorsag.
Nabofrua så kke spesielt blid ut der hun lå på brygga men er noen dager siden hun har solt seg der nede nå.
Kanskje hun er dritt lei sirkelsag og vannscooter og har rømt tilbake til roen i Oslo.
Far og sønn hoder fortsatt fortett og når sant skal sies så bråker vannskikjøringen dere mindre enn jagingen opp og ned på turtall de drev med før vannskiene ble kjøpt.
Jeg er fortsatt av den oppfattning at vannscooter skal og bør sidestilles med båt.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...