Jump to content

Askeladden C61, C65, C75 - erfaringer?


Askekladden

Recommended Posts

Hei...

 

Kjøpte for noen uker siden en ny Askeladden C65 Cruiser med Suzuki 175 HK motor. Vårt behov er i utgangspunktet en dagsturbåt med noen sporadiske overnattinger. Vi er to voksne, to små barn og ungdommer som av og til er med.

 

Båten fungerer mer enn godt til dette bruket. Den er romslig og stabil i vannet. Med 175 HK motor gjør den på maks 39 knop. Alene i båten med litt trimming kan jeg nok få den i 40 knop. Marsfart er ca. 25 knop. Da går den mykt og behagelig i sjøen.

 

I ukene jeg har hatt den har jeg kun opplevd et par småting; Havnekalesjen revnet en centimeter bak på styrbord side når jeg skulle feste den første gang. Her var det nok en dårlig søm. Forhandler fikser dette til vinteren. En av festeknappene til kalesjen (nede på vinduskarm bak på babord side) løsnet fra festet og det var ikke mulig å skru det på plass igjen. Forhandler fikset dette med en større skrue. Generelt er jeg meget fornøyd med båten.

 

Er det andre som har kjøpt en av de nye Askeladden båtene og som har erfaringer som kan deles?

 

bilde

 

 

mvh

 

Ståle

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Ble litt kjapt isted..

 

Har en Askeladden C75 Center Cabin. som sikkert andre også lurer på :-)  Motor er gått ca 30 timer siden Januar :-) 

 

Toppfart på min C75CC er ca 43knop, har hatt den i 45-46 knop, men det med lite fuel ombord..

Vi har vel vært 6-7 stykker på det meste i båten, den er reg for Max 7, og jeg har ihvertfall alltid klart 40 Knop. Selv med fulletanker og fullt av mannskap klarer den ca.40 Knop. 

 

Forbruk 22-30 knop 1,35 - 1,5 pr nm, (30-45l/t) i 40 knop ca 2l/nm, og ved toppfart ca2,3L/nm eller ca 100l/time. 

 

Suzuki motoren er stillegående og virker bra, men det skal sies att jeg byttet Impeller etter att motor bare hadde 0,2t på telleren, hadde bare kjørt i 10min før motor gikk seg varm, og feilen viste seg å være impeller som var ødelagt.. Fikk kjapt byttet denne og siden har alt fungert bra.

 

Jeg har toppline pakke, baugpropell, landstrøm, og kartplotter/ekkolodd. 

 

Noe av det jeg ikke liker er varmenapparatet virker som det av og til trekker luft, det slutter å virke hele tiden, virker som det ikke liker att en båt er i fart i bølger, altså når det er flatt hav er alt bra, men ved regn og litt rufs, blir det lett dugg på vindu pga, varierende varme som kommer ut av dysene.

 

Pga v bunn kommer det sjelden noe vann på vinduer ved kjøring uansett bølger, alt går ut til siden, skroget gir litt slag, men man kan beholde grei fart selv i endel sjø, har vært ute i 1,5sign, 2,5-3,0 max bølger, og gikk da i 8-10 knop, men da ble selvfølgelig forbruket langt over 2L / nm, men alt i alt ikke noen problem syns eg. 

 

Alt 1:  Toalettet er også noe som bør nevnes, her er det gjort endringer siste året tror jeg, på min 2015 modell, ligger den en pute med innebygget treplate, som også er ilag med puten som gir adkomst til dørken i kabin, altså. Om man har lagt ut alle putene i sovecabin, kan ikke døren åpnes ut til pilothouse, pga denne går inn i lugaren, og her er jo puten i vegen, då må puten vippes oppå dassen, så ligger noen med beina oppå der, vil de måtte flytte seg litt for att man skal få opp døren.. Skal man på do, må begge putene som nok veier ca 20Kg ut av lugaren og dette er litt av ett kunst stykke som ikke gjøres på nattestid ihvertfall.. Ideelt sett burde man hatt en annen løsning på puten over dørken slik att man ikke trenger denne, slik att man får to V-senger, der begge kan trakke nedpå dørk for å gå ut, det går ikke nå siden denne henger fast i toalett puten, og skal man ut må denne ligge oppå toalettet... 

 

Alt 2: Man kan få lukket toalett rom, da er problemet med putene løst, og man har bra toalett, men man vil dertil miste verdifull soveplass, her vil isåfall man begge måtte ligge mer på tverrs/diagonalt, plassen er grei for to men ikke helt ideel, det er litt trangt. 

 

Alt 3; På 2017 (C76 TSI) modeller ihvertfall har man nå lagt toalettet"setet" inni en tre boks med tre plate oppå, slik att putene oppå kun er puter (slipper tre fjøl som gjør dem tunge og uhamslige)... Det gjør att disse er mye lettere å hanskes med, toalettet er også mer pakket inn, dette er en stor forbedring fra versjon 1.

 

Original Baugpropell funker greit, men er nok litt i minste laget tror de bare er ca2,5Hk istedet for mangen andre som er 4Hk. 

 

Badestige virker ikke som har noe feste som holder den på plass, noe som gjør att den sklir ut i fart, har festet den med ett lite tau, slik att den holder seg på plass, men virker som en litt dårlig løsning. 

 

Begge dører på hver side av påhengsmotor er også av en dårlig patent der det ikke er så lett å hverken få de opp eller igjen, da de har en tendens til å henge fast, dette er oppgradert på 2017 modellen. ( C76 med TSI skrog ) 

 

Byssa, har jeg ikke fått prøvd enda, men syns det er en grei løsning med att man får to ekstra sitteplasser når denne ikke er i bruk. 

 

Den vippbare stolen som er enten copilot stol eller sitte plass ved bordet, er for lav, når man sitter med bordet funker det greit, men når man er to i båten, og man er under seilas, vil den som sitter der sitte veldig lavt, og knapt se ut vindu, noe som er litt kjedlig når man skal på langtur..

 

Det som også er rart er att det ikke er mulig å legge ned ryggstøttene ved bordet, siden bordet kan legges ned, får man e liggeplass, men pga ryggstøttene står oppe blir det bare ca 1,5m i mellom dem, som då gjør att dette blir en barneplass, hadde man kunnet lagt fremover ryggstøtten horisontalt mot sove lugar, hadde man fått ytterligere plass på 180-200cm. 

 

Det skal nevnes att på spisebordet er det 1,5sitteplass hver veg, då det ikke blir skikkelig plass til 2 hver veg, pga man treffer vippe anordning til ryggstøtte. med rumpa/ryggen.. 

 

De nedfellbare sitteplassene ute er veldig bra, og fungerer flott, godt med stueplass på dekk ute og også plass til fiske stenger, båtshaker etc fra uteplassen som går inn under byssa, Grei adkomst rundt hele båten med gode håndrails. 

 

 Førerposisjon både mht betjening og sittekomfort er relativt bra.

 

Vi planlegger Sørlands ferie fra Bergen med denne båten til sommeren, så selv om den ikke er den største yachten akkurat, og ikke alt er perfekt, så syns jeg vi får bra for pengene, det er ingen andre i CC klassen som kan tilby samme farts potensiale som denne båten, designet syns jeg er meget velykket, den er etter min mening vakrere enn Benetau, Jeanau, Finnmaster sine konkurrenter, C76 går endå bedre og enda mer økonomisk, men disse koster gjerne 200.000 mer enn en brukt C75, slik att du skal kjøre noen år for å ta det inn igjen. Mye av det som er nevnt her er jo blitt forbedret på ny modell, men likevel syns jeg att konseptet er så pass bra, att jeg ikke ser noen annen båt som jeg heller kunne tenkt meg. 

 

 

 

 

Redigert av Biff22 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har hatt min C75 noen uker, men ikke fått så mange turer. Hentet den i Arendal, og kjørte sjøveien til Oslo. Gikk veldig bra, til tross for en god del sjø underveis. Slår en del i båten, men det tror jeg man må regne med. Noe skrangel, men det får jeg se på etter hvert. Sannsynligvis litt ting her og der å feste.

 

Badestigen ble (og er) et irritasjonsmoment, som @Biff22 også nevner. Er virkelig designen slik at den ikke har noe feste? Jeg hadde ikke kommet langt utenfor Arendal før den lå helt trukket ut bak båten. Leter etter en fornuftig og brukervennlig måte å feste den på.

 

Vanntanken ser 100% utilgjengelig ut, noe jeg ikke er vant med. Hvordan rengjør man disse? Bruker man noe kjemi innimellom?

 

Havnekalesjen er, som på veldig mange båter, ubrukelig i regnvær. Det samler seg vann nederst som aldri får mulighet til å renne av. Her har mange kalesjedesignere litt å lære. På min Yamarin 64DC var havnekalesjen 100% uten understøtting. Kjøper en understøtte på Biltema for å hjelpe på problemet.

 

Enig med @Biff22 vedr toalettløsningen. Den puteløsningen som ligger over toalettet var tung og uhåndterlig. Vurderer å hive ut den manuell toaletten, og sette inn en elektrisk, noe som blir litt mer brukervennlig for barna. Erfaringer?

 

Ellers må jeg si at båten går veldig bra, og gjennomgående ser veldig godt designet ut. Mye stuveplass under dørken er perfekt for en vannsportfamilie. Gleder meg til sommern her!

 

 

-Jørn

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
Askekladden skrev On 28.7.2016 at 20.25:

Hei...

 

Kjøpte for noen uker siden en ny Askeladden C65 Cruiser med Suzuki 175 HK motor. Vårt behov er i utgangspunktet en dagsturbåt med noen sporadiske overnattinger. Vi er to voksne, to små barn og ungdommer som av og til er med.

 

Båten fungerer mer enn godt til dette bruket. Den er romslig og stabil i vannet. Med 175 HK motor gjør den på maks 39 knop. Alene i båten med litt trimming kan jeg nok få den i 40 knop. Marsfart er ca. 25 knop. Da går den mykt og behagelig i sjøen.

 

I ukene jeg har hatt den har jeg kun opplevd et par småting; Havnekalesjen revnet en centimeter bak på styrbord side når jeg skulle feste den første gang. Her var det nok en dårlig søm. Forhandler fikser dette til vinteren. En av festeknappene til kalesjen (nede på vinduskarm bak på babord side) løsnet fra festet og det var ikke mulig å skru det på plass igjen. Forhandler fikset dette med en større skrue. Generelt er jeg meget fornøyd med båten.

 

Er det andre som har kjøpt en av de nye Askeladden båtene og som har erfaringer som kan deles?

 

bilde

 

 

mvh

 

Ståle

Hei, Ståle..

 

Du har nå hatt båten en god periode, kan du beskrive hvordan du syntes har gått - og + er.. Lurer spesielt på hvordan den oppfører seg i litt grov sjø med det type skroget, det skal tåle litt mere sjø men slakker noen knop på farten..

Har du dobbel batteri pakke, holder det type til en helg i en uthavn med kjøleskuffen i gang?

Gjerne litt hvordan du opplever båten, har lest litt tester men vet ikke helt hvor upartiske disse er.. (sånt små plukk er det alltid på en ny båt er mest interresant å høre om total opplevelsen)

 

mvh Steffen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...