Jump to content

NB750, hva er riktig mengde sink?


Smellingen

Recommended Posts

Hei :-)

 

Jeg har en NB750 med 96Hk Yanmar og fast propell. Propellhylsa er plastet inn for å få en bra profil på kjølen foran propellen (antar jeg). Den eneste plassen det er plass til sink er på propellmutteren. Noe som tydeligvis er løsningen fra fabrikk også. Det er bare det at en slik anode på mutteren har veldig lite sink, og holder ikke mellom to vårpusser. Det er ikke mulig å montere noe på akslingen foran propellen om noen skulle ønske å foreslå det. 

 

Jeg vurderer en løsning med slepebørste på akslingen innvendig, med kabel til en sinkklosse montert på akterspeilet utvendig.

 

Da kommer jeg til spørsmålet: kan det monteres for mye sink? Ser av andre tråder at det kan være et tema. En skikkelig "fiskepudding" av en sinkklosse skulle vare en stund, og er dessuten mye rimeligere. Muttertypen kostet meg 441 kr i dag.

 

mvh

 

Smellingen

Fagfolk kan ha rett...

Link to post
Share on other sites

Jeg er ingen kjemiker, så hvis fagkompetanse på det området finner feil i det jeg skriver her, så er det fritt frem for å skjelle meg ut og komme med korrigeringer. Jeg er temmelig hardhudet. Her vil jeg forsøke å forklare fenomenet på en måte slik at selv Jens Stoltenberg kan skjønne hovedpoenget, ikke å forklare kjemien i detalj.

 

Når to ulike metaller er i kontakt med hverandre, og det er en elektrolytt tilstede, i vår tilfelle saltvann, så vil det ene metallet ofre seg for det andre. Hvilke metall som vil ofre seg for hvem, er beskrevet i den elektrokjemiske spenningsrekken, som det er enkelt å google seg fram til. Den meste brukte, og mest kjente bruken av "offeranoder". er sink og jern. Her vil sinken "ofre seg" til fordel for jernet. Det som er viktig er at sinken er i galvanisk (metallisk) forbindelse med det jernet den skal beskytte. Kan det bli for mye sink ? Nei. Kan aldri bli for mye, eller for å si det på en annen måte: Det kan aldri bli nok....

Redigert av Oledoledoffen2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan det bli for mye sink ? Nei. Kan aldri bli for mye, eller for å si det på en annen måte: Det kan aldri bli nok....

Så lenge det ikke er trebåt det er snakk om :wink: Der bør bruken av sink begrenses, og det er en stor fordel å isolere det lille av anoder man bruker fysisk fra treet, gjerne med plast under eller lignende (hilsen "lutråte").

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...