Jump to content

Skilsø 23 m/Lombardini 49hk "Lugger" og stopper


teitstol

Recommended Posts

Har ei Skilsø 23 snekke med en 2007 mod Lombardini LDW 2004m 49hk. 

 

Hatt den i ca 1år, aldri hatt noe problem med den. Men hadde meg en tur for noen dager siden, var dårlig vær og mye bølger. Plutselig begynner den å "lugge", for så å stoppe etter 2min. Får start igjen, men klarer bare å kjøre på sakte fart inn til havnen (Stopper noen ganger på vei inn). 

 

Tenkte at det måtte være dieselfilteret, så tok å bytta det samme dag, da kom den seg litt. Gjekk heilt fint på tomgang og halv fart. Men "lugger" veldig over 6 knop. Sjekka så tanken, har tappekran i bunnen. Det var litt rusk, eller diesel dyr? Har kjørt litt i bølger og tappet tanken samtidig for å få ut mesteparten av rusket, så skal være grei nå håper eg. Har og bytta dieselfilteret en gang til etter eg tappa av tanken. Men forsatt "lugger" den over 6 knop..

Har og tatt litt Bio Protect 2 på tanken. 

 

Noen som vet hva som er galt? Evt andre årsaker til at den "Lugger"

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Det er en veldig driftsikker motor, har en ganske lik.

Vil tro at griseriet i dieselen har passert filteret og kanskje til dieselpumpene.

Litt genial denne motoren, har en dieselpumpe til hver dyse /sylinder, du kan se på bildet ditt den som står under dysa.

Litt usikker på hvordan komme videre med problemet men mulig noen andre kommer innpå med forslag, evt google drivstoffsystemet

Link to post
Share on other sites

Både dieselpumpene og dyser er etter finfilter som du allerede har byttet to ganger. At noe skitt kommer forbi det filteret virker nesten utrolig, men kan vel muligens skje. Du sier du bare har et glass ved tanken og ikke filter der. Det betyr jo at skitt kan ha satt seg i materpumpa som er før filteret. Samme pumpe som du brukte når du luftet systemet går jeg ut fra. Hvilke type pumpe du har der vet jeg ikke , men ofte er det sil i disse og da kan den ha tettet seg. Ville jo sjekket den før du gyver løs på noe annet.

Link to post
Share on other sites

Ser du har en lufteskrue på toppen av filter. Du kan jo gjøre en enkel test , men da blir det litt søl. Start motor og la den gå på tomgang. Åpne lufteskruen forsiktig og ørlite inntil det kommer litt diesel ut mens motoren går. Steng den igjen før motor stopper. Rus motoren så opp på det turtall som den begynner å lugge på og la den stå på det turtallet mens du igjen åpner forsiktig på lufteskruen. Kommer det fremdeles diesel ut kan du regne med at matepumpa gir nok. Kommer det mindre eller ingenting ut, tyder det på at materpumpa ikke gir nok eller det har tettet seg til et sted før filteret. Det skal jo være konstant overtrykk i filteret så lenge motoren går. Er det ikke det så får ikke høytrykkpumpene noe å jobbe med. 

Bør jo ligge trygt fortøyd om du gjør dette for det er jo mulig den stopper helt om du får luft inn.

Link to post
Share on other sites

Hvor stor er tanken?

Har du mulighet til å ta den ut av båten for en skikkelig rengjøring? Litt arbeid, ja, men om det ikke er for mye arbeid, så er det verdt det.

 

Hva med å tappe ut all diesel på kanner, la driten synke til bunns, rengjøre tanken, og fyll på det som er ren diesel.

 

Husk at om du har skrudd på skruer/ bolter som har kobberpakning/ kobberskive, så må kobberpakninga byttes ( eller glødes) for å holde tett.

Link to post
Share on other sites

Tok en 5l dunk med diesel og tok en slange fra materpumpa opp i dunken. Da funket den heilt fint! :) ingen lugging på maks fart. Når eg koblet tilbake til diesel tanken funket alt helt fint.. Merkelig  :rolleyes: Kjørte en times tid, går heilt fint. Skal ta meg en lengre tur i helga for å være heilt sikker på at alt er ok.

 

Noen som har en logisk forklaring på korfor den plutselig skal begynne å virke?  :confused:

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...
teitstol skrev On 31.7.2016 at 1.24:

Finfilter? Har hare filteret på motoren og den glass koppen ved dieseltanken. Er full åpning på rørene ja ?

 

Kommer hvit røyk av eksosen når den begynner å "lugge" om det betyr noe..

Vann. Enten i diesel eller dårlig toppakning.

Har hat 2 x 18 hk Lombardini i katamaran i 16 år uten feil. Monterte biltema "inline" dieselfilter mellom tank og pumpe etter problemer med dårlig diesel. Aldri problemer. bl.a. 7 år i middelhavet. Har en hel pose med disse filtrene (https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/filter/drivstoffilter/drivstoffilter-universal-2000017982)

Når noen turtallsendring oppstår, stopp motor. Skift filter. Kjør videre. Ingen lufting nødvendig. Nok diesel i systemet for selvlufting

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...