Jump to content

Endelig er 5,7 Mercruisern havarert, neste sesong blir det ny!


jensemann2

Recommended Posts

minges.no leverer komplett longblock, da er det bare å flytte over.

Vurderte selv ny longblock i fjor, men fant det rimeligst å overhale den som stod i. 

 

Men hadde vurdert ferskvannskjøling når du bygger ny motor. Slipper du å tenke på at den nye blir spist opp. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Enig med trådstarter. Av og til er ting så ferdig kjørt at det er bare skrap. Selvsagt kan man legge ned hundrevis av arbeidstimer på en full renovering - men det man sitter igjen med av den gamle motoren er jo stort sett bare blokka. Ikke verdt hverken arbeidet eller kostnaden. Av og til må man bare skrote det gamle, og kjøpe nytt. Full støtte til jensemann2.

Link to post
Share on other sites

Enig med trådstarter, selv om det sikkert går fint å kaste bort 50 000 kroner på å få en sesong eller 2 til ut av den gamle klumpen så er det deilig å kunne begynne med blanke ark og kjøpe noe helt nytt og kun konsentrere seg om å få montert motoren skikkelig og deretter ha et bekymringsfritt båtliv i mange år med en ny motor man stoler på. 

Link to post
Share on other sites

Jeg var i samme sitvasjon som deg i fjor bare at jeg hadde en 4,3ll jeg skulle erstatte.
Hadde litt lyst på en ny V8 men pga 1 år gamle manifolder/ raisere og drev med for lav utveksling valgte jeg å gå for en V6.

Vurderte diverse e-bay motorer men med frakt og moms hadde jeg bare spart noen få tusen kroner på dette prosjektet.
Vagte å kjøpe fra en kjent norsk forhandler av US motorer.
 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Innkobling av oljekretsen: GM'ene er design/målmessig ganske like om det er bensin eller diesel. På min 6,2L er det to 1/2" blindplugger lokalisert i området mellom ex.manifold og oljefilter. Her skal/kan man koble inn oljekjøler. Den gangen jeg mariniserte min motor, var det ikke anbefalt å 'legge ut filteret' grunnet redusert gjennomstrømming. Om dette er det samme for bensinmotorene skal jeg ikke ha noen formening om. Oljetemperaturen for min motor skal under drift ligge mellom 82- og 127 grader C i hht. shop manual. Hulda ligger på 80 grader, altså i nederste del av skalaen. Det er ikke rare kjøleren som skal til for å gi tilstrekkelig kjøling. Hulda har en 'gigantkjøler', helt unødvendig, kunne greid meg med en 'liten dings'.

 

Jeg kunne sikkert koblet motoroljekjøleren på 'grønt vann', men i mitt tilfelle ville vannlogistikken blitt veldig komplisert. Hos meg kommer sjøvannet fra sjøvann sirkulasjonspumpe, motoroljekjøler, girkjøler og gjennom motorkjøler (kjøle grønt vann) og til eksos. Vanngjennomstrømmingen er så fresk at det er ingen særlig temperaturøking på sjøvannet. Og giret blir ikke varmere enn rundt 40 grader.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...