Jump to content

Løftestropper større påhengsmotor


Bitteliten

Recommended Posts

Dummeste produktet jeg noensinne har sett. Kjøp en vanlig 500 Kg jekkestropp på Biltema el, eller bruk vanlig tau. Hvis du tar av motorhjelmen (dekselet) så vil det som regel være et løfteøye der. og jeg vil anbefale å bruke det. fremfor en usikker stropping rundt motoren.

Link to post
Share on other sites

 

Motoren skal løftes av og på seilbåten og av/på jolla med et fall i masta. Uaktuelt å gjøre dette uten deksel på. Og en slik løftestropp gjør det enkelt :-)

 

Kan sikkert sy den delv, men studerer man stroppen ser man at den er ganske gjennomtenkt

Link to post
Share on other sites

Du som driver med dykking og er kjent med seletøy. Dette er vel lett å tre selv med litt webbing, noen låser, og en D-ring for løft? Jeg har tredd mye seletøy ol i tiden før teknisk dykking var vanlig og alt mulig ikke var å få kjøpt.

Link to post
Share on other sites

Du som driver med dykking og er kjent med seletøy. Dette er vel lett å tre selv med litt webbing, noen låser, og en D-ring for løft? Jeg har tredd mye seletøy ol i tiden før teknisk dykking var vanlig og alt mulig ikke var å få kjøpt.

Godt tips. Har jo en del greier liggende som ikke brukes :-)

 

Om det blir bom eller spinnakerbom eller løst fall vet jeg ikke ennå :-)

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Motoren skal løftes av og på seilbåten og av/på jolla med et fall i masta. Uaktuelt å gjøre dette uten deksel på. Og en slik løftestropp gjør det enkelt :-)

 

Kan sikkert sy den delv, men studerer man stroppen ser man at den er ganske gjennomtenkt

Det må bare være pinnebåtførere som ikke tør å ta av dekselet for å bruke det hendige løfteøyet som er plassert slik at motoren balanserer i helt rett vinkel for å gjøre det enkelt å ta den av og på. Men for å være serriøs - det må jo være en fornuftig grunn til at du nekter å ta av dekselet ? Opplys oss uvitende :yesnod:

Link to post
Share on other sites

.. må man av og på med dekselet så er det jo en risko for at man mister det på sjøen. samt at man helst ikke vil ha sjøsprøyt på innsida 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

.. må man av og på med dekselet så er det jo en risko for at man mister det på sjøen. samt at man helst ikke vil ha sjøsprøyt på innsida 

Da er løsningen å bore et hull i dekselet rett over løfteøyet, og trekke et tau gjennom. Å bruke en slik stropp vil innebære en stor sjanse for å miste hele motoren i sjøen, ikke bare dekselet.

Redigert av Oledole3 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Rent teknisk/praktisk gjennomføring av motorløftet har du sikkert tenkt på.. Satt her å tenkte på det sjøl nå.. "Hvordan har han tenkt å gjøre det"...

 

Skal motoren henge på pushpit når den ikke er i bruk? - eller er det lasterom i cockpitbenk den skal ligge i?

Må den bukseres frem på dollbord først?

 

Er det en slik løftestropp som du har vist til, som er vanlig å bruke på seilbåt?

 

Nesten så jeg tenker at det er vel så skånsomt for teakdekk og motor å løftes etter det vanlige berehåndtaket? - også under "kranløftet".

Dere skal kanskje bare være to ombord.

Da må en jobbe med vinsjen og en kontrollere motor. Gjennomføring ?

Link to post
Share on other sites

ser hva du tenker på Eureka. Og har tenkt det samme selv. Vi får se hvordan vi løser dette. det er to scenarier her

jolla skal også opp på dekk - da heises vel jolle og motor opp med spinnakerfallet - og motor bæres akterut på dekk (motor veier 44 kg)

bare motor skal opp på dekk  fra jolle i vannet - den har jeg ikke løst ennå - men den skal ikke løftes opp usikra :-)

Link to post
Share on other sites

Huff, det her er jo en øvelse man kan tenke seg grønn på, bli sikker på løsningen, kommer i båten og det ble ikke helt som man tenkte :)

 

Men jeg kan ikke tenke meg at det skal være nødvendig å finne opp kruttet på ny. :)

Hva gjør folket som er på langtur, medlemmet Steinsvik f.eks?, ( -han har kanskje badeplattform med enkel tilgang)

Båten din har kanskje ikke det?

 

Jeg er jo vant til enkle kår i min comfort 30, men det er litt av en øvelse å få 4-hk'n opp og ned fra jolla... :)

Men jeg er glad jeg ikke har teakdekk pga den finna nederst på motoren:)

 

Er motoren din 4-takter som må ligge en bestemt vei?

Kan du:

1: la jolla ligge langskips ved siden av cockpit/ sprayhood.

2. Bom, som er sikret med en bomløfter. Opplegg ala storseilskjøte i bomnokk og festes i motorens berehåndtak når den ligger i cockpitbenk.

3 løft den kontrollert opp med storseilskjøteopplegget.

4:sving bommen ut over jolla som ligger på vannet, senk motor nesten helt ned, juster båtens plassering, senk helt ned på dørken.

5: Stig ned i jolla, løft motor opp med skjøtet slik at den kan vipper over akterspeil, monter...

 

Sikkert helt på viddene praktisk gjennomført, Men det høres jo smertefritt ut :) hehe.

 

Du slipper å buksere den fra cockpit til dekk... For du kan være sikker på at i løpet av 100 bukseringer blir det utilsiktet nærkontakt mellom påhenger og moderskipet 10 ganger...

 

 

Lagt til: KISS er vel det beste. Kjøper du et spesialopplegg som ryker etter ett år, pga sol og salt, så må du uansett ty til improvisering. :)

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

kjøpte denne på Maritim i går https://www.maritim.no/loftesele-for-utenbordsmotorer#.V6Qw27iLRaQ

 

den skal passe til alle 15 hk motorer. Motoren min er samme som DF15 - men selen er altfor liten :lol: Jeg får kanskje bruke den på 4 hesteren jeg har :wink:

 

Løsningen min blir nok å bruke samme tau som jeg har som skrev for å løfte jolla. Et par slike i bærehåndtaket til motoren gjør nok susen :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ingen aning om hvordan jeg skal få motoren ombord ennå. Selen er ment til å feste ett eller annet i - ettersom det ikke funker kommer vi til å feste ett eller annet i 2 tau i motoren. 2 tau fordi da er risikoen mindre for å miste motoren i vannet :-)

 

Pt tenker jeg at et tau med et OK talje i enden av bommen fint kan fungere som kran

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...