Bitteliten Startet 30.Juli.2016 Del på Facebook Startet 30.Juli.2016 Seatronic har denne http://www.seatronic.no/daviter-c-66/loftestropp-pahengsmotor-p-2518 Max 35 kg Min påhenger veier 44 kg Noen som har tips om tropp for så tung motor? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 30.Juli.2016 Del på Facebook Svart 30.Juli.2016 Sett inn øyebolt i svinghjulet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Oledoledoffen2 Svart 30.Juli.2016 Del på Facebook Svart 30.Juli.2016 Seatronic har denne http://www.seatronic.no/daviter-c-66/loftestropp-pahengsmotor-p-2518 Dummeste produktet jeg noensinne har sett. Kjøp en vanlig 500 Kg jekkestropp på Biltema el, eller bruk vanlig tau. Hvis du tar av motorhjelmen (dekselet) så vil det som regel være et løfteøye der. og jeg vil anbefale å bruke det. fremfor en usikker stropping rundt motoren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 30.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2016 Motoren skal løftes av og på seilbåten og av/på jolla med et fall i masta. Uaktuelt å gjøre dette uten deksel på. Og en slik løftestropp gjør det enkelt :-) Kan sikkert sy den delv, men studerer man stroppen ser man at den er ganske gjennomtenkt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wallas Service Svart 30.Juli.2016 Del på Facebook Svart 30.Juli.2016 Stroppen finnes også i en "heavy duty" utgave, inntil 50 kg. Må være noen som kan skaffe denne? Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 30.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2016 Fant en på maritim med 50kgs kapasitet Men skulle gjerne hatt denne https://goo.gl/images/m5TXGt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 30.Juli.2016 Del på Facebook Svart 30.Juli.2016 Du som driver med dykking og er kjent med seletøy. Dette er vel lett å tre selv med litt webbing, noen låser, og en D-ring for løft? Jeg har tredd mye seletøy ol i tiden før teknisk dykking var vanlig og alt mulig ikke var å få kjøpt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 30.Juli.2016 Del på Facebook Svart 30.Juli.2016 Tipper det er plastklipsene og metallringene som er det svake punktet... Kjøper du et ankerbånd fra BT, så kommer du langt med nål og tråd, -og seilmakerhanske. -forøvrig, er det ikke greit å bruke bommen til slike løft? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 30.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2016 (redigert) Du som driver med dykking og er kjent med seletøy. Dette er vel lett å tre selv med litt webbing, noen låser, og en D-ring for løft? Jeg har tredd mye seletøy ol i tiden før teknisk dykking var vanlig og alt mulig ikke var å få kjøpt.Godt tips. Har jo en del greier liggende som ikke brukes :-) Om det blir bom eller spinnakerbom eller løst fall vet jeg ikke ennå :-) Redigert 30.Juli.2016 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Oledoledoffen2 Svart 31.Juli.2016 Del på Facebook Svart 31.Juli.2016 Motoren skal løftes av og på seilbåten og av/på jolla med et fall i masta. Uaktuelt å gjøre dette uten deksel på. Og en slik løftestropp gjør det enkelt :-) Kan sikkert sy den delv, men studerer man stroppen ser man at den er ganske gjennomtenkt Det må bare være pinnebåtførere som ikke tør å ta av dekselet for å bruke det hendige løfteøyet som er plassert slik at motoren balanserer i helt rett vinkel for å gjøre det enkelt å ta den av og på. Men for å være serriøs - det må jo være en fornuftig grunn til at du nekter å ta av dekselet ? Opplys oss uvitende Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 31.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2016 (redigert) Jolla skal kunne sjøsettes i all slags vær Redigert 31.Juli.2016 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Oledoledoffen2 Svart 31.Juli.2016 Del på Facebook Svart 31.Juli.2016 Jolla skal kunne sjøsettes i all slags vær Og så ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 31.Juli.2016 Del på Facebook Svart 31.Juli.2016 .. må man av og på med dekselet så er det jo en risko for at man mister det på sjøen. samt at man helst ikke vil ha sjøsprøyt på innsida Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Oledole3 Svart 1.August.2016 Del på Facebook Svart 1.August.2016 (redigert) .. må man av og på med dekselet så er det jo en risko for at man mister det på sjøen. samt at man helst ikke vil ha sjøsprøyt på innsida Da er løsningen å bore et hull i dekselet rett over løfteøyet, og trekke et tau gjennom. Å bruke en slik stropp vil innebære en stor sjanse for å miste hele motoren i sjøen, ikke bare dekselet. Redigert 1.August.2016 av Oledole3 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 1.August.2016 Del på Facebook Svart 1.August.2016 Rent teknisk/praktisk gjennomføring av motorløftet har du sikkert tenkt på.. Satt her å tenkte på det sjøl nå.. "Hvordan har han tenkt å gjøre det"... Skal motoren henge på pushpit når den ikke er i bruk? - eller er det lasterom i cockpitbenk den skal ligge i? Må den bukseres frem på dollbord først? Er det en slik løftestropp som du har vist til, som er vanlig å bruke på seilbåt? Nesten så jeg tenker at det er vel så skånsomt for teakdekk og motor å løftes etter det vanlige berehåndtaket? - også under "kranløftet". Dere skal kanskje bare være to ombord. Da må en jobbe med vinsjen og en kontrollere motor. Gjennomføring ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 1.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2016 ser hva du tenker på Eureka. Og har tenkt det samme selv. Vi får se hvordan vi løser dette. det er to scenarier her jolla skal også opp på dekk - da heises vel jolle og motor opp med spinnakerfallet - og motor bæres akterut på dekk (motor veier 44 kg) bare motor skal opp på dekk fra jolle i vannet - den har jeg ikke løst ennå - men den skal ikke løftes opp usikra :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 1.August.2016 Del på Facebook Svart 1.August.2016 (redigert) Huff, det her er jo en øvelse man kan tenke seg grønn på, bli sikker på løsningen, kommer i båten og det ble ikke helt som man tenkte :) Men jeg kan ikke tenke meg at det skal være nødvendig å finne opp kruttet på ny. :) Hva gjør folket som er på langtur, medlemmet Steinsvik f.eks?, ( -han har kanskje badeplattform med enkel tilgang) Båten din har kanskje ikke det? Jeg er jo vant til enkle kår i min comfort 30, men det er litt av en øvelse å få 4-hk'n opp og ned fra jolla... :) Men jeg er glad jeg ikke har teakdekk pga den finna nederst på motoren:) Er motoren din 4-takter som må ligge en bestemt vei? Kan du: 1: la jolla ligge langskips ved siden av cockpit/ sprayhood. 2. Bom, som er sikret med en bomløfter. Opplegg ala storseilskjøte i bomnokk og festes i motorens berehåndtak når den ligger i cockpitbenk. 3 løft den kontrollert opp med storseilskjøteopplegget. 4:sving bommen ut over jolla som ligger på vannet, senk motor nesten helt ned, juster båtens plassering, senk helt ned på dørken. 5: Stig ned i jolla, løft motor opp med skjøtet slik at den kan vipper over akterspeil, monter... Sikkert helt på viddene praktisk gjennomført, Men det høres jo smertefritt ut :) hehe. Du slipper å buksere den fra cockpit til dekk... For du kan være sikker på at i løpet av 100 bukseringer blir det utilsiktet nærkontakt mellom påhenger og moderskipet 10 ganger... Lagt til: KISS er vel det beste. Kjøper du et spesialopplegg som ryker etter ett år, pga sol og salt, så må du uansett ty til improvisering. :) Redigert 1.August.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 1.August.2016 Del på Facebook Svart 1.August.2016 Dette vil du ikke ha eller http://www.seatronic.no/daviter-c-66/sammenleggbar-motordavit-p-2247 Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 1.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2016 mulig det blir en slik løsning - men da som arm på radaramast :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 5.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2016 kjøpte denne på Maritim i går https://www.maritim.no/loftesele-for-utenbordsmotorer#.V6Qw27iLRaQ den skal passe til alle 15 hk motorer. Motoren min er samme som DF15 - men selen er altfor liten Jeg får kanskje bruke den på 4 hesteren jeg har Løsningen min blir nok å bruke samme tau som jeg har som skrev for å løfte jolla. Et par slike i bærehåndtaket til motoren gjør nok susen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 5.August.2016 Del på Facebook Svart 5.August.2016 Gå for kran. Eneste som funker. Litt sjø og du skal stable en 44 kg motor, not me. Husk du er "Bitteliten" Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 5.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2016 Ingen aning om hvordan jeg skal få motoren ombord ennå. Selen er ment til å feste ett eller annet i - ettersom det ikke funker kommer vi til å feste ett eller annet i 2 tau i motoren. 2 tau fordi da er risikoen mindre for å miste motoren i vannet :-) Pt tenker jeg at et tau med et OK talje i enden av bommen fint kan fungere som kran Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 5.August.2016 Del på Facebook Svart 5.August.2016 :) Da gjenstår bare en plan B om mast, bom og rigg havarerer... Hehehehe Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 5.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2016 tror vel riggen bør kunne tåle vekten av påhengeren i det minste Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 6.Februar.2017 Del på Facebook Svart 6.Februar.2017 Hvordan gikk det egentlig med denne påhenger løftinga ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.