Jump to content

Måler på septiktank reagerer ikke - forslag til kvikk fiks?


Fantino

Recommended Posts

Som emnetittel sier er måler stuck. Mener det skjedde på slutten av sesongen i fjor. Den står på helt tom så jeg antar det er en flottør som har grodd fast i gørra i nederste stilling (stående plasttank, innvendig måler). Dette er foreløpig ikke så kritisk at jeg gidder å ta 'drittjobben' - tenkte jeg skulle prøve å fylle tanken med noe og la den stå en stund + 'ta den med på tur' i litt skvalpesjø. Har noen gjort det samme med suksess? Hva er bra å bruke, bortsett fra vann? Så for meg å fylle den opp via sugestuss på dekk og tilsette raust med oppvaskmaskinpulver, men det er kanskje andre blandinger som virker bedre?

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe drittjobb å ta ut nivåmåleren hvis du har tømt tanken først, men mulig jeg har blitt litt herdet etter en del jobbing med septik i båten og mekanisk skrubbing av tanken i år :-D

Jeg byttet min måler og opplevde at den nye satt allerede etter en måneds bruk. Fylte da opp tanken med ferskvann og en klonk edikk , og etter en par tre dager hadde sakene løsnet. Litt enklere å løse opp med ferskvann fremfor å bytte nivåmåler flere ganger i året.

Hvis ikke ferskvann og edikk fikser biffen hadde jeg tatt ut måleren og lagt den i en bøtte med sitronsyre og vann.

Redigert av Landcrab (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vår erfaring er at innvendig (Wema) flottørbasert septiknivågiver må renses gjevnlig for ikke å henge seg opp.

Tøm og skyll tanken med ferskvann, ta ut og rens giveren. Vi gjør vel det et par ganger i sesongen. Gjør det i hvertfall ved båtopptak på høsten, om ikke kan du være sikker på at giveren 'henger'.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også Wema giver. Her setter flottøren seg fast på stangen stadig vekk. Da åpner jeg bare mannlokket, stikker hånden ned i tanken (enten den er tom eller har innhold) og drar flottøren opp og ned til den glir lett. Etterpå er det bare å vaske hånd og underarm grundig. Trude foretrekker å gå tur med skipshunden under denne operasjonen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

.... Da åpner jeg bare mannlokket, stikker hånden ned i tanken (enten den er tom eller har innhold) og drar flottøren opp og ned til den glir lett. Etterpå er det bare å vaske hånd og underarm grundig. Trude foretrekker å gå tur med skipshunden under denne operasjonen.

 

Vi kan bytte tjenester. Jeg går gjerne en tur med skipshunden din så lenge. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde samme problemet på Saowanee. Etter googling fant jeg ut at jeg var ufrivillig medlem av en stor klubb. :nonod:  Og at jeg måtte regne med at dette ville gjenta seg med jevne mellomrom.

 

Jeg besluttet da å gå over til et system med utvendig føler. Det er i all enkelthet to selvklebende aluminiumsstriper som du klistrer utenpå plasttanken og et panel med dioder. Det var enkelt å installere og har virket perfekt siden. Jeg slapp også å trekke nye kabler. Dette forutsetter plasttank, men du kan også få tilsvarenede system der du setter inn føler i et rør i metalltanken. Ingen bevegelige deler, ingenting som setter seg fast, intet vedlikehold.

http://www.scadtech.com/tank_monitors

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Er det den med beskyttelse virker også systemsrens utmerket. Hvert andre år må jeg ta ut min. Lar den stå i en halvannenliters brusflaske med systemrens. Etter 3-4 dager er den blank som ny. I år var det gått nesten tre år siden sist, da var det så mye stein på den at den nesten ikke gikk opp hullet, så jeg må øke intervallene litt.

Link to post
Share on other sites

Takk for mange gode tips! Jeg tenkte mest 'matrester' og dasspapir, men urinstein kan selvsagt også skape trøbbel. Bruker eddik i dassen hele tida for å forebygge, men men..

 

Det er klønete å få ut sensor pga at det ikke er rom over tanken så da tenker jeg vaskemiddel og spyling først og deretter noe som løser syra. Basert på erfaringene dere lister kan det fort bli en slik utvendig måler som NilsPils linker til hvis dette ikke er nok. Kanskje det finnes en som gir 'standard signal' ut slik at den kan koples til den gamle 'klokka'?

Link to post
Share on other sites

Jeg byttet i forrige båt til Gobius.

Gode gud så flott system! Selvkalibrerende, sensor på utsiden, montert på 1 time. Dog er min tank for lav i høyde ellers hadde jeg byttet på rappen. I forrige båt var tanken 3/4 meter høy og av plast. Fantastisk! Anbefales

 

 

Forsåvidt ikke noe løsningsforslag for trådstarter, mer en "ta ondey ved roten" tankegang :-)

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Fyll tanken med systemrens eller systemrens septi, da. Har selv forsøkt Maritims septik rens, og jeg har prøvd eddikk. Ingen av delene har løst opp urinstein på min septikgiver, men det har Systemrens. Blir dog litt dyrt om du skal gjøre det to ganger i året, men hos meg holder det med rens hver andre-tredje år. Kanskje finner du noen på brygga som er ferdig med en motorrens og har mange liter ferdig blandet allerede som skal kasseres.

Link to post
Share on other sites

Da er tanken spylt grundig og fylt opp med vann og oppvaskmaskinpulver for trinn 1. Null reaksjon på måler foreløpig. Lar det stå en dag eller to før trinn 2. Tror jeg kjøper en dunk med slik terrasserens med fosforsyre. Blir dyrt å fylle opp hele tanken med systemrens. La også merke til at jeg har mannhull og ser at tanken kan løsnes noenlunde lett slik at jeg kan få ut måler hvis jeg må. Men det kan godt være så rent som mulig i utgangspunktet om jeg må ryke på den jobben.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg latt tanken stå med 1/10 Heydi klinkerrens (fosforsyre) noen timer. Dessverre null reaksjon på tankmåler, men ser det kommer mye hvite flak ut når jeg skyller. Turte ikke å la syra stå i natta over, så jeg nøytraliserte med natron og fylte tanken med ferskvann igjen. Banket en del på tank rundt toppen av sensor med halvfull tank men måleren står like kjekt på tom. Mannhull next, men fikk ikke åpnet det. Noen som har gode ideer til hjemmemekket verktøy (evt kjøpt) for å få skikkelig tak på skiten?

 

 

bilde

Lurer også på om noen klarer å se fra bilde av toppen av sensor om dette er typen med flottør inni et rør eller utvendig flottør?

 

 

bilde

Ventetida under syring ble brukt til å bytte utvekslingsarm for gasspådrag på min 2009 Yamaha 6hk slik at en får gitt full gass. Da ble den nesten en 8 hk (mangler 500 rpm begrenset av CDI). Ble radikalt sprekere. Nå spretter jeg opp i plan mot tidligere et minutt eller to med uhyre aktiv foroverlening. Takk til Viksund Bravo for knalltips!

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som sagt. Jeg skiftet til utvendig føler. Den gamle føleren sitter der fremdeles, men ledningene passet til det nye tablået, så det hele var en enkel øvelse. Sikkert ikke mye verre enn å demontere og rense flottørbryteren.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Gikk på igjen i dag med custom tools og friskt mot..

 

 

1470265663.jpg

Ikke tale om å få opp lokket. Virker som om det er limt. Da ble det trøstespising av nødproviant i stedet:

 

 

1470265735.jpg

Tenkte deretter at jeg skulle ryke på selve sensoren, men ser at den mangler monteringskrage og det ser ut som om den er limt også, ref bilde under (du har nok rett Tore B):

 

 

1470265864.jpg

 

Revidert plan i prioritert rekkefølge:

 

1. Sjekke Tore B's tips om løs ledning. Hvordan kan jeg evt måle selve instrumentet? Antar jeg kan måle motstand i sensorledning og om denne endrer seg når jeg fyller tanken.

2. Varmt vann/syre på tanken + tur på fjorden når det blåser litt (lite tro på dette, mener tank bør være temmelig ren nå, men fant ut at jeg har sensor av H-typen, dvs med dette røret som sikkert gjør det vanskelig å rense uten demontering)

3. Løsning a-la NilsPils. Finnes det capasitive/ultrasoniske/annen type eksterne målere som gir ut 240-33 Ohm?

 

Red/fotnote: Var innom Maritim/Siddis Plast i dag for å ta sensoren i nærmere øyesyn før aksjon. Inspirert av trimming av påhengs til jolla pådro jeg meg ett sett Smart tabs til 1729,- før jeg kom meg ut døra igjen. Så da fikk jeg et nytt prosjekt på hånd igjen...

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Revidert plan i prioritert rekkefølge:

1. Sjekke Tore B's tips om løs ledning. Hvordan kan jeg evt måle selve instrumentet? Antar jeg kan måle motstand i sensorledning og om denne endrer seg når jeg fyller tanken.

 

 

 

Det stemmer :-)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Litt vanskelig å se bildet av tanklokket: men er det er vel umulig å få noe smørende middel til å sige inn mot gjengene.?

 

Hva med varsom oppvarming av lokket/ gjengedelen? Bruk f.eks en hårtørker.

 

Mitt lokk på min Blizzard tank sitter litt også, men så kommer det alltid plutselig. Sitter vel en gummipakning/tettning der som er tørr og burde fått noe smøring. Og så har man vel en tenden til å skru så alt for hardt igjen på slikt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...