Jump to content

Oppussingsprosjekt Windy 22 Junior 77 mod.


Båtidyll

Recommended Posts

Hei alle båtentusiaster!

Nå har jeg etter å ha kost meg med hentetråder og prosjektråder fra dyktige og flinke folk, bestemt meg for å dele

en prosjekttråd med dere, for å gi noe tilbake, samtidig som jeg skal bruke dette prosjektet til å bli litt mer erfaren, forhåpentlig

vis med god hjelp og veiledning fra alle dere flinke "båtfolkene" der ute :smiley:

 

Til å begynne med, kan jeg fortelle litt om meg, hvor og hva jeg vil med prosjektet:

Denne Windy`en er båt nr.4 jeg nå er i besittelse av. I helger og ferie er "rederinnen" og jeg, sammen med 2 barn ute i vår Joda 7900 fra 87,

hvor vi storkoser oss på sjøen. Vi bor like ved Norsjø i Telemarkvassdraget og her har vi en 2005 mod. Nordkapp Tintorera, som vi liker å lufte oss i, når mulighetene for sjøen ikke er til stede. Det var etter at jeg kjøpte denne Tintoreraen i 2008 at jeg har fått smaken på litt fart og har ønsket å skaffe meg en Windy Junior i flere år. Dette er en båt jeg syntes er helt rå og som har et meget stort fartspotensialet men, som det dessverre er få tråder og artikler om. Hvis jeg ikke tar feil ble denne båten bare produsert i 38 eksemplarer fra midten av 70 tallet, så derfor er det ikke så ofte jeg ser disse ligge ute for salg. Denne båttypen (ombygd til 2 stk. utenbordsmotorer) har faktisk hatt fartsrekorden tur/retur Tvedestrand/Hirtshals i 27 år, fra 1982 frem til 2009 (tror jeg), da med 2 lokale karer fra Tvedestrand.  

 

I fjor høst kom jeg over et eksemplar med en havarert mercruiser 350 i, som jeg bare måtte slå kloa i og som jeg ønsker å dele med dere.

Vet ikke helt hva jeg får råd til av maskineri i båten men, jeg syntes hele vitsen er borte hvis jeg ikke plassere noe gromt i denne båten, det syntes jeg den fortjener :yesnod:

 

Her er et bilde fra Windy sin side:

https://baatplassen.no/bildearkiv/45/45644/junior.jpg

 

Her er min båt, klemt inn ved siden av garasjen (fruen klager på for mye båtrot noen ganger :)

https://baatplassen.no/bildearkiv/45/45644/img_2283.jpg

Link to post
Share on other sites

Planene jeg har for båten, er og pelle ut det meste, så si alt ut av båten, slik at jeg for se tilstanden og kan utbedre fra bunnen av når noe dukker opp.

Til nå har jeg tatt ut motoren, tatt av drevet (transom ikke demonter ennå), fjernet badeplattformen, tatt ut interiøret og begynt demonteringen av sideplatene inne i båten.  

Planen videre er nå å få opp dørken slik at jeg får inspisert bensintanken, kan tenke meg at denne kan være litt sliten. Videre ønsker jeg og pusse båten ned, for så

å hellakkere

 

Legger ut noen bilder til her (håper disse vises hos dere?):

https://baatplassen.no/bildearkiv/45/45644/img_2285.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/45/45644/img_2286.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/45/45644/img_2290.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/45/45644/img_2293.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg håper det blir et gøy prosjekt også, var på vei ut i båten i stad, tok av deler av presenningen men, etter 5 min. begynte det og dryppe, trosset 5 min til men, da startet det og regne ordentlig... :sad: Var det bare og tusle inn igjen da...men, det fikk meg til og innse at jeg er nødt til bygge noe rundt båten, slik at jeg kan jobbe uansett vær. 

 

En ting jeg lurer på, er det noen som vet om det er like utskjæringsmål i hekken om man skal installere bravo eller Alpha drev?

Det har stått Alpha one drev på denne men, skal jeg over på en litt større maskineri enn det som har stått i tidligere, må jeg nok oppgradere drevet også.

Link to post
Share on other sites

har alltid vært nysgjerrig på Windy Junior, men ikke vært så mye å lese om den nei. Så dette blir interessant å følge med på  :smiley:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hei igjen!

 

Da kommer det en liten oppdatering på dagens økt i båten:

Resten av stereo er demontert, nesten alt av el. og ledningsnett er fjernet, inkl. lanternemast som var festet i dekket og foran i vindskjerm (denne monteres ikke opp igjen, da jeg syntes båten ser bedre ut uten), alle sideplatene i finer og skai er tatt ut, det meste av den gamle lydisoleringen i motorrommet er fjernet og bukkehornet ble demontert, dette var min datter på 5 med på og skru ut, jeg løsnet og hun brukte skralla (mye enklere og få tillatelse av kona til å skru båt, hvis jeg inkluderer barna :wink: ).

 

Den tingen jeg brukte tid på i dag, var faktisk og få demontert kontrollboksen (Qiucksilver 3000), var redd for å ødelegge noe, så til slutt måtte jeg søke opp på Youtube og der var det nok en god video :thumbsup:

 

Fikk kontaktet båtverkstedet på marinaen der jeg har familiebåten liggende og fikk en gledelig bekreftelse på at utskjæringsmål og hulling er lik på både transom for Alpha og installasjoner, så nå er det bare å begynne å demontere. Dette var digg, å vil spare meg for en del tid.

 

Her kommer noen bilder etter dagens økt:

https://baatplassen.no/bildearkiv/45/45644/img_2307.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/45/45644/img_2311.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/45/45644/img_2309.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/45/45644/img_2315.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/45/45644/img_2316.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/45/45644/img_2314.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/45/45644/img_2313.jpg

 

Så var det og trekke over burkaen igjen, håper jeg kan få til et par timer i morgen også, etter jobb  :clap:

https://baatplassen.no/bildearkiv/45/45644/img_2317.jpg

 

Ha fortsatt en god helg alle sammen!

Link to post
Share on other sites

Det røde feltet på båten har allerede vært lakket om en gang, bak på akterenden på styrbord side er det en liten skade ned til glassfiber og oppe ved vindskjerm på styrbord side bærer den preg av og ha blitt vannslipt en gang i tiden, der er det et felt som man kan tyde glassfiberen igjennom gelcoat.

 

Så tror jeg også båten kommer til å bli ganske lekker i det fargevalget jeg har tenkt meg :smiley:

 

Jeg var lenge på tanken ved og restaurere opp til orginalstand men, har vaklet litt frem og tilbake. pr. nå er jeg på makeover :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Windy Junior er en flott klassiker, og noe man ikke ser så ofte, så dette blir nok bra.

 

Alle nyere standard MerCruiser Alpha og Bravo drev passer i samme hullet.

 

Når du poster innlegg, så finnes det en "sett inn bilde" knapp du kan trykke på, for så å lime inn adressen, så vises bildene i innleggene dine. Hvordan du laster de opp har du allerede kontroll på...

 

 

uploadify6.jpg

Link to post
Share on other sites

I min ungdom fikk jeg flere ganger være med å kjøre Windys egen Junior flere ganger. Den var utstyrt med 330 hk mercruiser V8 og fri eksos. Samt racingpropell. Virkelig gøy for 2, 16 åringer å farte rundt i. Flott å se at du pusser opp denne klassikeren. Fortsatt min favoritt. Gleder meg til å se fortsettelsen.

Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. :cheers:

Link to post
Share on other sites

adeneo: Takker så mye, funderte litt på det bildegreiene :thumbsup:

Det stemmer, kontaktet verkstedformannen på marinaen der jeg har familiebåten liggende, han bekrefter det du også sier, utskjæringsmålene er like og dette gjorde meg veldig glad, så lenge jeg ser for meg et bravodrev. Etter hva jeg har fått med meg opp i gjennom så er vel et Alphadrev egentlig helt i grenseland, selv med en smallblock på opp mot 300 hk? 

 

Øya: Morro og høre, jeg kom i kontakt med en kar som sendte IM, han hadde samme båt og en litt informasjon om "Juniorene". Han hadde vært

i kontakt med Windy og daværende produksjonssjef som selv hadde kjørt løp med en slik tidlig på 80-tallet. Da var båten utstyrt med en V8 på orginalt 330 hk. som var litt trimmet, usikker på nøyaktig antall hk. men, båten gjorde da 67 knop. Det var fort tidlig på 80 tallet....fort nok i dag også forresten :yesnod:

 

Det som er målet mitt er å sette inn en motor som klarer å presse båten over 60 knop, spørsmålet er bare hva jeg burde putte inn? Tanken er å kjøpe en brukt motor, budsjett 50 / 70 000,- (avhengig av hva "rederinnen" mener). Har sett litt på 6,2 mpi`en til Mercruiser på 320 hk. men, da tror jeg båten vil havne rett over, muligens midten av 50 tallet.

bilde

 

Har også sett på denne typen: 7,4 mpi`en

 

bilde

 

Forslag og begrunnelser tas i mot med stor takk  :yesnod:

Link to post
Share on other sites

I går fikk jeg til en liten tur ut i båten, da fikk jeg fjernet resten av instrumentene og det elektriske.

I dag har det bare vært regnvær, så tuslet ut i garasjen etter middagen og begynte å se på drevet, dette er et Alpha one drev, som jeg tenkte jeg

skulle gå over, muligens fått en liten tilstandsrapport av noen som er dyktigere enn meg selv, før jeg selger dette sammen med transomen.

 

Det neste vil nå være å demontere og fjerne tiltpumpen, pumpen til trimplana og transomen. Er det noe spesielt å tenke på før demontering av transom, eller er dette

kurant?

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Liten oppdatering:

I dag fikk jeg til en drøy time i båten, før plikten som familiefar stoppet morroa :diving:

Men litt er bedre enn ingenting, fikk demontert trimpumpen, pumpen til trimtabs`a, 2 motorromsvifter og 66% av dørken.

Når jeg tok vekk den midterste dørkplaten, kom bensintanken til syne. Ser tydelig at disse dørkplatene ikke har vært løftet opp på

noen år.....Her må tanken opp slik at jeg for inspisert den, er jeg heldig kan denne reingjøres grundig vaskes og freshes opp med et par strøk...

 

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

Herlig båt og tøft prosjekt! Spørsmålet er vel ikke om du skal sette inn en 6.2 eller 7.4, men hvordan skal du skal klare å få klemt inn en 8.2! Fra spøk til alvor, lykke til med prosjektet. Denne tråden blir det spennende å følge fremover, spesielt hvis du har ork til å legge ut mange bilder underveis. Håper du klarer å holde motet oppe når det butter i mot, for det kommer til å være verdt det til slutt.    

Link to post
Share on other sites

Det stemmer, Godberg Larsen er konstruktør.

 

Så en oppdatering:

Fikk ikke gjort like mye som jeg hadde tenkt i helga men, noe.

Fikk demontert treverket under dørkplater, slik at jeg fikk bensintanken fri. Begynte å rikke på denne men, skjønte fort at her

var det en del bensin. Måtte få dette over på et fat ved hjelp av det kjente "hevertprinsippet" (noen ganger er fysikken en fryd :clap: ), å der var det visst et sted

mellom 100 og 150 liter gitt...

 

Her er noen bilder av før demontering, etter demontering og etter litt grovreingjøring:

bilde

bilde

bilde

 

I tillegg har jeg holdt på med drevet og transom, tatt en sjekk av lager i transom og tappet giroljen av Alphadrevet, begynt nedsliping av disse to, handlet inn lakk, sinkanoder, nye skruer for tapping av giroljen (disse var j.... slitt i hodet og vanskelige å få ut) og bestilt nye Alpha one merker. Da vil dette se ut som det fortjener å se ut, nesten synd

at jeg skal legge dette ut for salg for overgang til bravo, men men... skal legge ut noen bilder av dette også, i morgen :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

I morgen ble vist mange dager....men, fikk de nye merkene til drev og transom i posten i går, så da var det å få satt kronen på verket.

Morro å se hvor mye bedre det ser ut hvis man koster på seg noen timer med svette, for å få det pent igjen, ikke helt som nytt men,

er fornøyd med resultatet.

Håpet er jo at det skal være litt lettere å få solgt, når finishen er et par hakk opp fra "rett opp av vann og inn på finn.no"

Her er resultatet:

 

Før:

bilde

bilde

 

Etter:

bilde

bilde

bilde

bilde

 

bilde

bilde

bilde

bilde

 

Nå blir neste steg og få solgt dette og bukkehornet, slik at jeg kan få inn noe kapital til lakkeringen av båten :pray:

Fortsettelse følger :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
  • 7 måneder senere...

Hei igjen!

 

Lenge siden siste oppdatering, er ikke der jeg hadde planlagt å være med prosjektet, men mitt nye mål er å få

slipt båten ned innv. og utv., reparere småskader og gamle hullgjennomføringer fra skruer osv.

Videre håper jeg at maling av innvendig skrog og lakkering utvendig er i boks i løpet av høsten.

I tillegg er planen at alle pullerter, rekker, eksospotter, beslag osv. skal pulverlakkeres, sort blank.

Tror at dette sammen med helgrå båt kan bli stilig....men, litt nærvøs for om dette ikke blir like stilig som i mitt hode :rolleyes:

 

Den siste tiden er gått med til bytte mellom fjerning av galme limrester på skrogsidene og skraping av bunnstoff.

Begge deler er så inn i h..... kjedelig, men hjelper å flytte seg fra en dritjobb over til en annen dritjobb faktisk.  

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...