Jump to content

Autopilot til Beneteau seilbåt med svingbart ratt


Frissy

Recommended Posts

Jeg skal investere i autopilot til min seilbåt og har en beneteau der rattet med et enkelt grep kan svinges så det står parallelt med benkene i cockpit. Ser at raymarine har en autopilot som man monterer til rattet i seilbåten. https://www.maritim.no/raymarine-evolution-pilotpakke-for-seilbat-ratt#.V6JY6leLdBE

 

Er det noen som vet om denne kan brukes til ratt som kan svinges bort når man ikke er ute og seiler? Eller må jeg finne en annen løsning?

Link to post
Share on other sites

Disse autopilotene som monteres på rattet er uansett ikke all verden til kvalitet. Hadde en gang en leiebåt på 34 fot der ratt-piloten ikke var i stand til å styre med mindre det var pent vær. jeg ville heller ha investert i den minste av lineærmotor-typene og sette rett på rorstammen.

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En kompis av meg seilte non stop 4 uker med en slik pilot fra Raymarine. Og i tildels meget dårlig vær. Så kvaliteten kan vel variere. Båten er en Albin på rundt 28 fot. Men rent bortsett fra det, jeg ville uten tvil parkert så mye som mulig under dekk der det er tørt og fint.

Link to post
Share on other sites

Denne båten er bygget om for en anselig sum kroner. Den har ratt, vind vane, solcellepaneler på targa, ny motor, aksling, 3-bladet folde etc. etc. Eier har tilstrekkelig tilganger, likte akkurat denne båtkonstruksjonen og denne størrelsen. Tidligere hadde han en seiler på 45 fot. Han fikk trefotsyken den gale veien. Uhelbredelig.

Link to post
Share on other sites

Henger meg på de som mener at 6 tonn båt er i overkant mye for en rattpilot. At den kan styre båter på et par tonn betyr ikke at den klarer båten din. Du vil bevege deg helt i øvre grense for hva den klarer. Les hva Krimart skriver over her.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Største problemer her er vel i tillegg til tonn, så ønsker jeg å beholde muligheten til å svinge rattet 90 grader slik at det er ute av veien ved bading mm. Så jeg får bite i det sure eplet og finne et alternativ som er innvendig. Har vel kommet til at jeg kanskje bytter ut plotteren samtidig. Så jeg ringte seatronic og venter i grunn på at de skal ringe tilbake igjen. Men ser ut som om det gikk i glemmeboka der nede.... Men regner med at det finnes noe som kanskje kan snakke sammen av autopilot og kartplotter? 

Link to post
Share on other sites

Største problemer her er vel i tillegg til tonn, så ønsker jeg å beholde muligheten til å svinge rattet 90 grader slik at det er ute av veien ved bading mm. Så jeg får bite i det sure eplet og finne et alternativ som er innvendig. Har vel kommet til at jeg kanskje bytter ut plotteren samtidig. Så jeg ringte seatronic og venter i grunn på at de skal ringe tilbake igjen. Men ser ut som om det gikk i glemmeboka der nede.... Men regner med at det finnes noe som kanskje kan snakke sammen av autopilot og kartplotter?

 

Er ikke så sikkert at eplet er surt.... Seatronic er et godt valg, fornøyd med servicen der. Mht samsnakket pilot og plotter gjør vel alle de forskjellige leverandørene det? Har selv bare erfaring med Raymarine, og der funker det greit med Seatalk. Er det nok med enveis- kommunikasjon fra plotteren skal NMEA fungere for signaler men har egentlig ikke så gode erfaringer med NMEA selv.

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...
Svart (redigert)

En liten oppdatering her er på sin plass. Fjoråret gikk uten at jeg fikk ordnet autopilot, men snart er det jo ny sesong. Jeg byttet plotter i fjor og fikk inn en raymarine a95 og denne kan styre autopilot slik at jeg ikke trenger å kjøpe egen styring til denne. Det betyr at jeg "slipper unna" med:

 

RAYMARINE SEILBÅTPAKKE FOR BÅTER MED MEKANISK STYRING BESTÅENDE AV: EV-1 sensorenhet, p70 kontrollenhet, ACU-200 koblingsenhet, EV kabelsett og lineær elektrisk drivenhet for båter opptil 11T. VÅRT TILBUD KR. 27.827,- 

Siden jeg ikke trenger kontrollenheten kommer pakka på 24600,- Egentlig ikke en helt håpløs pris. Høcom har tilbud for tiden.

 

Men så er spørsmålet:

 

Hva kan det koste å få noe slikt montert? 

 

Er det dette jeg trenger til min seilbåt BEneteau 343??

Redigert av Frissy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vil anbefale deg å ta med p70 kontrollenheten. Er litt "knotete" å betjene fra plotteren med kursendring og tacking funksjonen. Eventuelt å kjøpe den trådløse fjernkontrollen.

Men det er en super pilot (etter min mening) EV-1 sensoren kan monteres nærmest hvor som helst i benker eller skap,trenger ikke sitte i Båtens senterlinje.

Link to post
Share on other sites

I tillegg til pakken du nevner trenger du en arm til rorakselen (om ikke det finnes allerede på Beneteau 343). Selges bl.a. hos Seatronic.

Eksempel på installasjon i en Bavaria 36 med bilde av "Tiller -lever" på roraksling: http://www.pmi.nu/zefyros/autopilot.html

 

Har montert autopilot selv på et par seilbåter og det mest utfordrende kan være å få montert den lineære drivenheten på en fornuftig og solid måte. Mulig den kan festes oppunder badeplattformen som vist i Bavaria 36 eksempelet. Resten av installasjonen er relativ enkel. Krever bare litt planlegging av hvor man vil plassere enheter og kabling.

Link to post
Share on other sites

I tillegg til pakken du nevner trenger du en arm til rorakselen (om ikke det finnes allerede på Beneteau 343). Selges bl.a. hos Seatronic.

Eksempel på installasjon i en Bavaria 36 med bilde av "Tiller -lever" på roraksling: http://www.pmi.nu/zefyros/autopilot.html

 

Har montert autopilot selv på et par seilbåter og det mest utfordrende kan være å få montert den lineære drivenheten på en fornuftig og solid måte. Mulig den kan festes oppunder badeplattformen som vist i Bavaria 36 eksempelet. Resten av installasjonen er relativ enkel. Krever bare litt planlegging av hvor man vil plassere enheter og kabling.

 

Ja, det er vel det som er den store utfordringen. Takk for link. Skal se nærmere på denne. Båten min har 3 kabiner (les 2 akter) så det er ikke veldig greit å komme til fra den siden. Så jobben er nok litt utfordrende. Tror ikke jeg bestiller før jeg faktisk ser at det går å få til.  Så prøver å finne noe på nett som kan vise bilder av lik båt med dette montert, men finner bare rattmonterte løsninger på den båten jeg har og det har jeg ikke lyst til....

Link to post
Share on other sites

Er faktisk ikke så sikker på om autopiloten virker uten P70. Ja det stemmer at man kan styre autopiloten fra kartplotteren. Men det man egentlig gjør er å sende beskjed til P70 om å endre kurs..?

 

Jeg sendte Høcom spørsmål om dette og de sa at p70 ikke var nødvendig når man hadde nyere MDF kartplottere. Men ikke vet jeg altså.

Link to post
Share on other sites

Det skal prøve å koble bort P70 og se hva som skjer også kommer jeg tilbake igjen.  Er ganske sikker på at det ikke går.

 

Vi har EV200 med ES128 og ES78. Vi har fjernet alle Seatalk 1 komponenter og kjører kun Seatalk NG nå (NMEA2000).

 

Men uansett, du vil oppleve det som veldig knotere å styre autopiloten fra kartplotteren alene så jeg vil sterkt anbefale å ta med P70.

 

Ellers kan jeg nevne at vi er godt fornøyd med Evolution autopiloten, spesielt etter siste SW oppdatering.

Også en fordel når du får EV-1 Core sensor er at du får båtens heading opp på kartlotteren og lettere kan sammenligne med sann kurs.

Radar overlay blir også raskere og mer korrekt med EV 1 i systemet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...