Jump to content

Restaurering av Mercury 70 hk fra 1960


jadalber

Recommended Posts

I skrivende stund har jeg kommet et stykke på vei, men begynner fra starten her:

Objektet er en såkalt "dockbuster" dvs en motor uten gir - en Mercury 70hk fra 1960

Motor uten gir var et konsept som mercury brukte frem til 61 eller 62' hvor man har mulighet til å starte motoren motsatt vei for å rygge. Omtrent som en gammel dampmaskin.

Fjernkontrollen er laget slik at i midtstilling stopper motoren automatisk, så må man skyve den litt framover for midten og bruke en startknapp som ligger under toppen av hendelen - eller bakover for å rygge. ( gjelder å holde hode kaldt og venne seg til dette - derav navnet "dockbuster" )

Motoren lot seg rotere og var ganske komplett bortsett fra noen detaljer.

Svingakselen er rustet fast og den mangler frontplate, fjenstyring og en demper på tilt'en ( har fått tak i dette nå )

 

Splittet stamme og motorblokk og demonterte blokka 

Det viste seg dessverre at det hadde vært vann i blokka. Stempel #7 var revet opp og det kan virke som det har vært en vannlekkasje fra eksoskjølingen. Veiv var bra bortsett fra rammelager #3 som hadde for dype vannmerker. 

Fant NOS ( new old stock ) på Ebay til 1500kr inkl mva og frakt :)

Lager #1 og 4 er standardlager 6200 som man får kjøpt på maskinforetning ( veldig behagelig mht. pris og tilgjengelighet )

Rullene på rådene hadde også for mye vannmerker og måtte kjøpes inn.

Ferguson Poole maerin INC i USA har vært meget behjelpelige med deler og har kunnet skaffe til veie mye av det jeg trengte. Tusen takk til Joe.

For øyeblikket har jeg glassblåst og lakket blokka, men ikke montert sammen noe ennå.

Under følger noen bilder.

Flott om noen har kommentarer eller om en kjenner noen som har deler til disse motorene.

Målet er et samarbeisdprosjekt med noen venner der den skal sitte på en 60'modell Skibsplast seamaster 15 ( som også må restaureres )

Finnes nesten lik båt i Sverige som har navnet "sweet marilyn" - gurgle navnet så finner du bilder

Forskjellen er at denne motoren har gir og er 2 år nyere

dsc_1242.jpgdsc_1232.jpg

 

 

Marinert i olje og støv!

dsc_1239.jpg

 

dsc_1240.jpg

 

 

Frontplate jeg fikk kjøpt via Mercurygruppe på FB

12963701_10153568763261167_7176942281586crank.jpgpiston.jpgremote.jpg

 

NOS veiv med nye reeds og rammelager montertdsc_0191.jpgdsc_0193.jpgdsc_0194.jpgdsc_0195.jpg

 

 

Etter glassblåsing - klar for syregrunning

dsc_0196.jpgdsc_0197.jpgdsc_0198.jpg

 

Ferdig grunnet

dsc_0199.jpgdsc_0200.jpg

Link to post
Share on other sites

Synes det er en morsom klassiker, så blir gøy å få prøvd den en dag, men enn så lenge har jeg det gøy med å pusle litt hver dag.

Har fått demontert girhuset.

Mye dårlige pakninger, korrosjon og rust på inngående drivaksling der tetningsringen skal være. 

Godt det finnes "speedysleve"

Impellerhuset var sprukket, og impelleren var det ikke mye igjen av. Fikk begge nye fra USA

Girhuset er fryktelig spist. Vurderer å kjøpe nytt fra USA det også. Finnes flere som har disse nye på hylla faktisk ( uten innmat )

Lagere inni girhuset var faktisk i god stand :)

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hadde rotet bort styrepinnene til reedblokkene, så måtte bestille nye. 21kr for 5 stykker hos den lokale mercury-forhandleren. Synes det er en grei pris.

Så da har jeg fått lukket blokka og begynt monteringen. Dette er kosejobb :) Gøy når alt er rent og klart for montering. Er bare å skru.

bilde

Link to post
Share on other sites

Fikk NOS girhus i posten i går. Monterte innmaten med det samme :)

Måtte ha en "speedy-sleve" der hvor tetningsringen på inngående aksel går pga. tæring. Ganske typisk for eldre mercury

Du ser den såvidt i bildet under

"speedy-sleve" er altså en tynn rustfri ring som kan tres utenpå en aksling, og som gir ny fin overflate for oljetetningsringer.

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Har vært for fint vær i det siste til å stå inne med prosjektet, men har fått gjort noe. Justert forholdet mellom tenning og forgasser og maks fortenning.

På denne motoren er det .235 tommer før øvre dødpunkt på sylinder nr4. Sift på primærkretsen skal akkurat åpne i denne posisjonen når fordeleren treffer stilleskruen for maks fortenning. ( 2 stifter i fordeleren - primær og sekundær ) 

Har også justert kammen for innslag av forgasser som er .030 tommer før øvre dødpunkt på syl.nr.4, og revers som er .030 etter øvre dødpunkt :)

Fått laget nye bensinslanger. Brukte de gamle endestykkene i messing. Brandt ut av dem med propanbrenne, glødet dem og bråavkjølte i vann. Da blir de myke igjen. Utvidet dem med spesiallaget dor - på med ny slange og krympes på nytt. ( også med spesialleget verktøy )

Så nå venter jeg på nye autentisk tennplugghetter, så er blokka igrunnen ferdig. 

bilde

Redigert av jadalber (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Så var det tid for stammen - Ble behov for mye varme og 5-6t i hydraulikkpressa for å få ut røret som holder sammen brakettene som sitter på akterspeilet.

Nå som høsten har satt inn for alvor med regn, vind og sure temperaturer er det fint å stå inne. Ble en del glassblåsing i dag

Tenker å lage reverslåsen, det tynne mellomstaget og tiltpinnen på nytt i rustfritt

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har omsider fått laget ny reverslås i rustfritt. Ble litt plunder uten CNC laser eller plastma, så ble en stabel med 3mm rustfri platebiter som ble boret samtidig for å få avstanden lik på alle 6. De ble så slipt med vinkelsliper på utsiden for å få riktig fasong og sveist sammen til slutt.

bilde

 

Har også fått glassblåst siste delen - toppstykket på motoren. 3 lag med lakk, så måtte pusse litt med sandpapir først.

bilde

 

Innsiden var greiere. Kun et tynt lag med lakk. Gikk radig unna

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

WOW. Kjempejobb. Imponert.

Har noen Mercurymotorer selv som står i

"prosjektkøen", men ingen så gamle. Her er

også problemet med anleggsflaten på drivakselen

ved simmeringene inn i impellerhuset.

Fant ut for lenge siden at "Speedysleeve" var

løsningen, men den gangen fant jeg ingen som solgte

dem. Hvor har du kjøpt dine?

Link to post
Share on other sites

WOW. Kjempejobb. Imponert.

Har noen Mercurymotorer selv som står i

"prosjektkøen", men ingen så gamle. Her er

også problemet med anleggsflaten på drivakselen

ved simmeringene inn i impellerhuset.

Fant ut for lenge siden at "Speedysleeve" var

løsningen, men den gangen fant jeg ingen som solgte

dem. Hvor har du kjøpt dine?

Takk for hyggelig tilbakemelding :)

Kjøpte "speedysleve" på en maskinvareforetning i Kristiansand som heter T.O.Slettebøe. Finnes nok mange slike foretninger i Norge selv om jeg bare kjenner bare til en annen - Tønsberg maskinvareforetning som ligger i Træleborgveien.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...