Jump to content

Volvo Penta AQ271 bøyd ventil


000

Recommended Posts

Eller noe som ikke skal være inni der har kommet dit?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Kun èn eksosventil som har vært borti med resultat bøyd ventil og støtstang.  Registeret har stått slik det har stått siden 80 tallet så ingen endring der. Ventiler og alt omkring er på plass slik det skal være og går fint rundt.  Stempel løsnet? nææ om det skulle blitt slakke i opplagringen tjaa, har ikkje dradd noe i det men burde vel hørt det kansje. Ingen ulåter ellr noe i forkant. Sjøl tenke eg kansje at en ventilløfter har svikta.  Men det er jo umulig å sjekke ikkje vedvarende feil.

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke din motor, men vanlig utfall når man drar inn vann via turbo/eksos på diesel og andre rekkeseksere. Vanligvis cyl no 6 det går ut over.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Men det er jo umulig å sjekke ikkje vedvarende feil.

 

Joa, når det ikke er noe tydelig tegn på hvorfor slike ting har skjedd, så er det alltid vanskelig å feilsøke det.

 

Det kan selvfølgelig være fremmedlegemer, også i form av vann, men på en slik motor vil jo de kreftene normalt gå nedover og resultere i en bøyd råde, knekt veiv eller lignende, det er som regel ikke kraft nok i kammen alene til å bøye støtstanga og ventilen, og for at vannet skal låse må jo nesten ventilen være lukket?

 

Dette ville jo også være vannet eller fremmedlegemet som bøyer ventilen, ikke selve stempelet.

 

Vanligvis så går jo motoren rundt "timet" slik at ventilene er åpne når stempelet ikke er på topp, og ventilene er lukket når stempelet er på topp.

Skal ventilen gå nedi selve stempelet så må ventilen nødvendigvis stå åpen når stempelet går opp til toppen.

 

Dersom det er synlige spor etter ventilen i stempelet, så har jo dette skjedd, ventilen har stått åpen i det stempelet har gått opp og slått ventilen skjev, kraften har blitt overført til "andre siden" og støtstanga har bøyd seg også.

Da må enten "timingen" være feil, altså at registeret står feil, enten fordi kjedet har hoppet over eller røket, eller så må noen av de interne delene være løse eller lignende ?

Link to post
Share on other sites

Jeg mener, når jeg roter langt tilbake, at jeg hadde en slik sak på en Opel Olympia. Det er gamle greier tilbake på 60-tallet. En (etter husken) eksosventil klinte i stempelet. Sannsynligvis fordi ventilen ikke lukket fort nok. Og støtstangen var bøyd. Den gangen var konklusjonen at ventilen hadde hengt. Vippearmen hadde blitt stående og støtstangen hadde komme feiende opp på neste eksostakt og truffet vippearmkula skjevt.

 

Og dette er vel den eneste gangen i løpet av 50 år jeg har vært borti noe slikt. Altså der man ikke kan finne mekaniske defekter i form av registerfeil eller andre mekaniske defekter. For disse mer lettforklarte sakene har det vært en del av. Og veldig ofte er det da mer enn en ventil. I tillegg ofte fullstendig motorras. Men bare en ventil?

 

En del V8'ere kan ved slingring få smøreoljen opp i sylindrene. Slik at motoren ruser ut. Dette skjer meget sjelden med rekkemotorer. Om man tenker seg at man har en 90 grader V8'er så ligger sylinderen 45 grader på vertikalplanet. Om båten slingrer 30 grader, så er sylinderen relativ til vertikalplanet på 75 grader. Og man kan få oljen opp på undersiden av stempelet. Men jeg kan ikke se at dette skulle ha relevans i denne sammenhengen. Jeg heller nok mer til at en ventil har hengt, så lenge man ikke finner andre mekaniske defekter..

Link to post
Share on other sites

Her er nok Hulda inne på noe, finner man ikke andre årsaker, så er det nok naturlig at ventilen har hengt seg opp av en eller annen grunn.

 

I ettertid kan det også  være svært vanskelig å sjekke noe slikt. Nå er jo ventilen bøyd, og det vel vanskelig å sjekke ventil og styring for å se om den henger.

Selv om den har blitt stående åpen under gange, er det ikke sikkert den henger åpen selv om man trykker den manuelt heller.

Det eneste fornuftige er nok bare å bytte ventil og støtstang, sjekke styringen, kammen og vippa for skader osv. og satse på det holder i mange nye år.

Link to post
Share on other sites

Vann eller fremmedlegemer samt registerfeil kan utelukkes. Alt er som det skal være og det er bare snakk om èn ventil. Jo det er klart ventilen har vært åpen når den slett ikkje skulle være det. Det er tydelige merker i stempel og det hørtes godt når det skjedde. Men det var ikkje bare en dunk men flere som stilnet av for hvert kakk. Så det har ikkje bare hengt 'litt' for å si det sånn.  Støtstanga stod også i korrekt posisjon i ettertid bare en liten bøy i. Det er som kjent hydrauliske løftere på denne så det er forspenning på stanga og ingen slakke på noe tidspunkt slik den kan hoppe.  Om ventilen henger i føringa skulle da ikkje støtstanga være like fin?  nei eg veit sannelig ikkje.

Redigert av Knurrbart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

 

Knurrbart :  Om ventilen henger i føringa skulle da ikkje støtstanga være like fin?  nei eg veit sannelig ikkje.

Vet ikke jeg heller, men om ventilen først satte seg fast i nesten lukket stilling kan det vel skje at støtstanga bøyer seg først. Hvis det da er lite med plass rundt støtstanga blir det vel begrenset hvor mye stanga kan bøyes og derfor presser ventilen delvis åpen. Hverken ventil eller støtstang går i retur og blir banket av stempel.

Det er vel en liten rund sak mellom støtstang og kamaksel også, som støtstangas nedre ende hviler på, men om den kan ha satt seg i åpnet stilling er vel heller tvilsomt.

Link to post
Share on other sites

Altså, hvis en hydraulisk pusher får klaring, er mekanikken at den kompanserer klaringen inntil den når sitt maksimum. Det er ikke så mange ti-delene det er snakk om. Men det vil ikke hjelpe på situasjonen. Tenkte at den funksjonen var kjent.

 

Du kan i en slik situasjon ikke stole på at verken ventilstyring, vippearm, vippearmaksling, push rod eller pusher er i orden. Delene må sjekkes at de er innenfor spec. Ta en titt på kammen også.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nja. jeg ville nå tatt ut ventilen først for å se hvordan det ser ut. Er det ingen synlige skader i setet eller styringen, så er det sannsynligvis i orden. Noen ganger er man heldig, andre ganger ikke.

Bytte av en styring og eventuelt et sete bør vel uansett ikke koste så mange hundrelappene på et motorverksted.

 

Trenger du derimot bare å bytte ventilen kan du jo slipe den inn selv med litt "håndarbeid". Støtstanga er normalt bare å dytte rett inn, så fremt det ikke er unormal slitasje på vippa eller løfteren.

Som nevnt ovenfor bør selvfølgelig alt fra registeret, ut til kammen, opp løfteren og støtstanga, over vippa, og ut i ventilen kontrolleres raskt for å se at det ikke har oppstått ytterligere skader.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ingen her som driver med sånt etter ka eg kjenner til. Par hundrelapper? høres ut som en real skipperskrøne. Verksteder tar vel mellom 1000 og 1500 kr timen og kor lang tid det beregnes på en sånn operasjon alt i alt er sannelig ikkje godt å vite, nuvel.  Får ta en nøyere titt på det før det går på dynga.

Link to post
Share on other sites

Ingen her som driver med sånt etter ka eg kjenner til. Par hundrelapper? høres ut som en real skipperskrøne. 

 

Som du ser av prislisten Dixie lenket til, så tar Ikke Sarpsborg så mange hundrelappene for å bytte en styring og et sete, og gidder du ikke slipe inn ventilen gjør de det for deg også, for hele 85,- inkludert mva.

Å bytte slike ting tar generelt sett ikke så mange minuttene for de som har gjort det tusen ganger før, og har alt det rette utstyret tilgjengelig.

 

Av erfaring er det enda billigere dersom du finner noen lokale som driver med amerikanske motorer, og lokale helter med garasjen full av maskineringsutstyr finnes det vel overalt, man må bare finne dem. Hør med den lokale amcarklubben e.l.

 

Nå er jo også deler billig til disse motorene, og det kan godt være det er like greit å kjøpe nye topper, det må du nesten avgjøre selv. 

Link to post
Share on other sites

ja forenklede utdrag fra prisliste hjelper meg lite så takk som byr. Noe Amcar miljø her rundt finnes ikkje, bare en og annen bil som draes fram en gang i året. Ingen som har noe spes red på nåke og slettes ikkje noen lokal tusenkustner med utstyr. Dette er på Sunnmøre her gjøres intet uten for å tjene penger.  Vi snakker 800 kr bare i frakt fram og tilbake og noe halvgjorte greier byr meg imot. Enten skal det gjøres skikkelig eller så kan det bare være. :smiley:  Sjå om eg finner noe brukte topper i første omgang. Noen tips på hva som går for å være 'beste' støpenummer .  Har 14096217 idag

Redigert av Knurrbart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...