Har fått i oppdrag å finne en båt. Båten skal brukes til bistandsarbeide/nødhjelpsarbeide, så jeg tillater meg selv å spørre i dette frivillige forumet selv om forespøreselen min kommer i yrkessammenheng.
Båten skal brukes i et område med mye koraller, og så og si ingen brygger/tilleggings plasser så den må tåle å bli kjørt opp på stranda (vannjet?). Den må være ganske rask. Ikke noe speedbåt, men det skal gå effektivt unna.
Diesel er nok en fordel da det ofte er lettere å skaffe dette enn bensin.
Båten må kunne ta kanskje 4-5 personer + en noe last (pumper, renseannlegg, byggematerialie eller annet). Hva med en flat baug som kan åpnes slik at utstyret bare kan dras i land uten å bli løftet inn?
Den bør ikke være for tung slik at det er mulig å trekke den av koraller/strender forholdsvis lett i tilfellet uhellet skulle være ute (det kommer til å skje, det finnes ingen sjøkart over områdene).
Har ingen spesielle krav til om den må være åpen eller lukket, men et type tak kan alltids være hendig, da solen steker ganske bra. Regner det, så bli man våt uansett enten man har kabin eller ikke.
Den kommer ikke (med hensikt) å bli brukt i dårlig vær, høy sjø, men det er jo ikke alltid man har muligheten til å planlegge slikt.
Hvis det blir noe innkjøp eller når det avklares at det ikke blir noe av, da kan jeg gjerne fortelle hvor og for hvem dette skal brukes for, men foreløpig tror jeg at det er greit at jeg holder det for meg selv.
Tusen takk for hjelpen!
Ha en god dag,
Marius
Redigert av mariusak: 13.06.05 12:40