Jump to content

Uthavner og opplevelser for 9 skøyter Stadt til Bodø


mons

Recommended Posts

Første juli 2017 begynner landsleiren for speiderforbundet i Bodø.

Sjøspeiderne vil samles i Tananger 17. juni og seile Armada oppover.

Ettersom mange av sjøspeiderne er godt kjent på Vestlandet kjører/seiler vi uten stopp (døgndrift med tretimersskift) til ca. Ålesund for å spare tid til resten av turen.

 

Fra Ålesund beregner vi ca. 50 nautiske nordover hvert døgn. Må vi krysse for seil blir dagsdistansen lengre - det er framdriften nordover som teller.

 

Det ser ut for at vi blir 7-10 skøyter i størrelse 30-50 fot, og med dyptgående på 2 meter og høyde på 20 meter. Ca. 70 ungdommer på tur sammen med noen gamlinger.

 

Vi skal innom en del selvfølgligheter som Torghatten og lignende, og håper å gi ungdommene fine opplevelser underveis. Hvis det er ok vær er det aktuelt å seile igjennom Froøyene.

 

På Gjerøy rett ovenfor polarsirkelen har vi en avtale om småseimølje kl 0130 etter å ha passert sirkelen eksakt på midnatt. Neste dag skal vi oppunder Svartisen og ha polardåp i brevann for de som ikke har krysset sirkelen før.

 

Til planleggingen hadde det vært fint med innspill til spesielle opplevelser, vakre trange passasjer, trivelige havner og ikke minst forslag til plasser for overnatting (nord for Ålesund). Vi vil ligge litt i byer, men vil prioritere uthavner / små havner der vi kan ligge med breisiden til kaia. Vi har baugspryd på opptil 7 meter, så å ligge for anker med baug inn gjør det mye vanskeligere å være sosial mellom båtene/komme seg på land.

Vi ligger gjerne 5-6 i bredd, men det betyr at vi bør ha kaifront til 2 stk 45 fot skøyter for å ha det perfekt.

 

 

Noen som vet om kaimuligheter for oss ved Trollhatten?

 

Vi satser på å skaffe sponsorer til 20 000 liter diesel for tur-retur og ei uke i Lofoten, så hvis noen har gode tips blir vi glade. Kanskje noen bedrifter på veien som vil ha etpar timer seilas på tradisjonelle skøyter for de ansatte med tilhørende mediedekning i land? Til slike "eventer" innaskjærs kan vi ta ca 100 passasjerer.

 

Speiderforbundets nordlandskutter Havbraatt forsøker vi å finne plass til slik at den kan overvintre i Lofoten/Salten, mens resten av skøytene antakelig går sørover i mindre puljer ettersom noen vil ha ei uke i Lofoten etter leiren. 

 

Gleder oss!

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Der ligger en flytebrygge rett nedfor campingplassen, den er ikke så stor men noen båter er der plass til. Litt lenger inn ligger Møyhamn, der er gjestebrygge med plass til noen båter, er litt usikker på dypgående, men der låg seilbåter i sommer såg jeg.

Det er også merket som ankringsplass i kartet.

Link to post
Share on other sites

For det første: Når dere kommer nord for Statt er det longside fortøyning på flytebrygge som gjelder. Om dere begynner å styre med hekkanker og baug inn vil dere nok vekke en del oppmerksomhet. Enkelte gjestehavner har utliggere slik at man fortøyer med hekk (evnt, baug) inn flere båter ved siden av hverandre. Men i de fleste gjestehavnene ligger man longside med flere båter utenpå hverandre om det blir nødvendig. Og ved fortøyning til fastkai må det tas hensyn til flo og fjære som er noe helt annet i denne delen av landet sammenlignet med Sørlandet.

 

For de andre: Når dere kommer så mange store båter sammen kan det være vanskelig å få plass i ferietravle havner. Særlig om dere kommer til havn sent på dagen. Selv om velviljen til å stable om på båter for å gi plass som regel er stor kan det bli en utfordring når dere kommer så mange. Det vil derfor være en fordel om dere klarer å planlegge seilasen og å avtale ankomst med aktuelle havner slik at dere er ventet. Da vil det helt sikkert la seg gjøre at dere får en fornuftig plass i havnene.

 

For de tredje: Dere bør forhøre dere med de lokale kystlagene oppover kysten. Dette er folk som har interesse for de båtene dere seiler, og som ganske sikkert vil ta vel i mot dere. Kanskje kan de stille både havneplass og et klubblokale til disposisjon (for bespisning o.l.). Eksempler på slike lokale kystlag kan være Åfjordbåten Kystlag i Kuringvågen (Stokksund), Jøa Kystlag (Mor Amica her på forumet er aktiv der) og Vega Kystlag på Vegstein nord på Vega.

 

For det fjerde: Når det gjelder seiilingsrute bør dere minst en av veiene legge ruta vest i skjærgården. Landskapet fra Nord-Møre til Salten er slik at hovedleia (hurtigruteleia) går langs fastlandet oppover. Så skjærer fjordene seg inn i landskapet i øst, mens skjærgården med store og små øyer og tusenvis av holmer og skjær ligger vest for hovedleia. Å oppleve denne kyststrekningen langs hovedleia er kjempefint, men du verden hvor mye severdig som finnes lenger vest ute i skjærgården.

 

Når det gjelder Torghatten spesielt så har Disisel nevnt de nærmeste havnemulighetene. I Møyhavna er det begrenset med kaiplass, men det er mulig å ankre inne i vågen ved havna. Fra Møyhavna er det ca 3 km å gå langs veien ut til Torghatten. Alternativt kan det i godt vær være mulig å ankre også utenfor Torghatten feriesenter eller inne mellom øyene SV av fjellet. Det kan også være mulig å arrangere transport fra Brønnøysund dersom dere legger dere i gjestehavna der. Det går rutebuss ut til Torghatten et par-tre ganger for dag, men med 70 personer fyller dere nok bussen til randen og vel så det. Men det er kanskje mulig å arrangere andre former for transport.

 

For mer info om Helgelandskysten: Skjærgården på Helgeland

For mer info særlig om Namdalskysten: Amicas båtblogg

For mer info om Trøndelagskysten: Båtliv i Trøndelag

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Takker for engasjert svar Brigg

Jeg er fra Saltdal og kjenner til Flo og Fjære, men mange av mine reisefeller får nok en ny erfaring.

Vi kommer til å prøve å legge en reiserute, men tradisjonelle skøyter og statistisk motvind er vanskelig å beregne. Må nok ty til telefon en dag eller to i forveien, men det er fint med gode tips til alternativer. Vi ligger fortrinnsvis ikke i byer - mer sosialt og lettere å holde kontroll på ungene i uthavn.

 

Kystlag og museer samt verft er naturlige besøksplasser, og vi vil nok kontakte forbundet kysten for å skaffe oss oversikt.

Det er også svært aktuelt for å finne en plass og noen som kan ta seg av Havbraatt. Det er speiderforbundets nydelige 46 fot nordlandskutter som vi håper kan "bo" et år i Lofoten/Salten.

 

Håper å kunne gå langt vest store deler av turen. Far min var lærer på Sauøya ved Halten, så en seilas igjennom Froøyene står høyt på ønskelista mi.

Turen ned blir nok i mindre grupper, og med bedre tid til å se seg rundt. Flere snakker om ei eller to uker i Lofoten før hjemreise.

 

Takker begge to for info om fortøyning ved Torghatten. Det ser nå ut for at vi kanskje blir 10 skøyter og 120 pers på tur. Da er det nok mest aktuelt å ankre for deretter å bruke en av båtene som landgangsfartøy hvis været er bra.

 

Jeg har lest linkene du oppgir. Øyet er stort og vått!  Litt av intensjonen med denne tråden er å komme i kontakt med kystlag og lignende som ønsker besøk av oss og har plass, men alle tips om lune havner og spesielle opplevelser for en slik gjeng er velkommen.

 

Blir vanskelig å begrense antall voksne på båtene - tror mange av båtene ble fylt opp av voksne hvis vi åpnet for det.

 

Gleder meg!

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Da begynner ting å kommme på plass.

Vi har endel destinasjoner underveis, og vår ivrige mann i Tananger - Sigurd Mo med følge - har kjørt kystveien opp og tatt hurtigruta ned. Ser ut for at han har en god plan nå.

 

I kveld hadde sjøspeiderene i Søgne juleavslutning og fikk besøk av Gjensidigestiftelsen. Vi fikk en sjekk på 130 000 kr for å dekke deler av driftsutgiftene på skøytene nordover. Selv om vi fordeler den på 8-10 skøyter monner det godt. Takker til Gjensidige som har støttet oss flere ganger!

 

Vi har også registrert et kurs i studieforbundet som heter "Seiling med gaffelrigg i hardt vær".

Kurset tar sikte på å lære ungdommene å seile i sterk kuling med nødmanøvrer ol.

De speidergruppene som gjennomfører kurset før turen vil få et studietilskudd på ca 5000 kroner, og da nærmer vi oss finansiering av driftsutgiftene på båtene.

Mons

Link to post
Share on other sites

Høres ut som en fantastisk tur, heldige er de speiderne som får bli med. Og ære være de lederne som tar ansvar og tør å legge ut på en slik tur, flott gjort!

Håper på stadige oppdateringer her.

PS skal 7. og Gyda være med?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Foreløpig ser det ut for at deltakerlisten blir slik;

Tananger med Makrellen

Tananger  - er i forhandlinger om å disponere en ekstra båt

Sandnes med Nordsjø - Det ryktes at Delfinen kondemneres

Søgne med Nilsen

Speiderforbundet med Havbraatt

Syvende med Gyda

Flekkerøy med Elisabeth

Bjørn Einar med en 50 fot stål-seilbåt

Håper også at Pontos blir med fra Langesund, men det vet vi ikke.

Mulighet for at flere båter østfra melder seg nå som økonomien bedres.

Mons

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da har vi hatt første kursdag "seiling i hardt vær med gaffelrigg" Det er tanken at alle som skal seile turen med Nilsen skal ha gjennomført mesteparten av kurset før vi drar. https://www.naturogmiljo.no/studieplaner/129

 

Jeg var ute med fire ungdommer (3 jenter) noen timer i dag. 12-13 m/sek for fullt storseil og fokk. 2,5-3 meter sjø.

Ungdommene seilte friskt og revet ikke før vi var godt ute i åpent hav. Dette var bevisst ettersom det ikke ville være vanskelig å reve før vi kom ut i grovere sjø og vind.

Trivelig!

Mons

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Må si jeg blir imponert av opplegget dere har. Antar det er du/dere som har utarbeidet kurset?

De som gjennomfører dette, med nattseilas i åpent hav vinterstid, får med seg masse erfaring til turen nordover.

Og for resten av livet, slikt sitter i. Veldig bra!

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Nå nærmer avreise seg med stormskritt og de første båtene går vestover i Pinsehelgen for fellesstart fra Sandnes 16/6 rundt midnatt. Åpningen av landsleiren blir på et arrangement som begynner i Sandnes kl 20.

Vi har fått en god pott fra Gjensidige til å dekke endel av utgiftene, og flere av skøytene har også lokale sponsorer.

Fornuftige dieselpriser har vi også sikret oss.

Mange anløpssteder er planlagt, havneeiere langs hele kysten står klar til å ta imot 9 skøyter og diverse vanlige seilbåter.

I Bødø ligger program samt endel sjøvettmateriell klart til 2200 landspeidee som skal ha et lite sjøvettkurs og en tur under seil. Døgnet har mange timer vi kan bruke den uken..

 

Kart og kystverket har stilt opp for oss. Fra sjøkartverket har vi fått pdf-filer for utskrift av de 58 kartene vi trenger på turen, og 07 media sør skriver de ut for oss på vannfast papir til en svært trivelig pris.

I tillegg har vi fått tilgang til helt oppdaterte kart i format S57 som kan kjøres i div kartprogram og brukes til opplæring mm.

 

Kystverket har stilt sitt Ais system til disposisjon for oss. Vi på sin åpne løsning har de lagt inn ca 30 speiderbåter som vil vises i et eget kartlag når de har Ais påslått. Løsningen har nesten 100% dekning og oppdateres etpar sekunder etter sanntid.

Gå til kystinfo.no og åpne temalag. Åpne ais og sjøtrafikk ( bare pila. Ikke merk av i avkrysningsboksen) da får du et valg som heter Ais sjøspeider. Her kan du spille av siste ukes seilas for speiderbåtene.

 

Havbraatt - speiderforbundets 46 fot seilkutter som jeg skal seile nordover - er i helgen ute på skipperkurs. På turen nordover får jeg minst en nyutdannet skipper på 18 år som styrmann. Gleder meg som en unge til turen!

Mons

Link to post
Share on other sites

Det høres ut som om dere er godt forberedt. 

 

Det kunne vært interessant å høre mer om seilingsplanen og hvilke havner dere tenker å besøke. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Uansett hvor mye vi forbereder oss blir vi aldri helt klare. Måtte gi opp parafinovnen vi fikk av en her på forumet, og ny kommer forhåpentligvis i posten i morra.

Tananger har lagt ut en PDF presentasjon som viser turen i grove trekk. Mulig vi går litt fortere til vi har passert Stadt og Hustadvika.

Siste ark i presentasjonen er priser med mer uten sponsorer slik det så ut i vinter. Tror de er justert ned for de fleste gruppene nå.

Endelig seilingsplan legges av skippermøte hver kveld.

http://1tanangersjo.no/images/dokumenter/felles/armada_Nord_2017.pdf

 

Vi har planlagt flere "dagsmål" - opplevelser, spesielle steder, vannkriger med mer slik at vi har minst et avbrekk hver dag, men det er litt hemmelig.

Polardåp, Runde, Torghatten og lignende er nokså selvfølgelige. På Gjerøy rett ovenfor polarsirkelen er vi invitert på småseilmølje 1,5 time etter at vi passerer polarsirkelen ved midnatt. Der er ei speidergruppe ledet av Fritjof Strøm, og de fikk en Bakke 26 av oss i fjor.

Turen tilbake blir nokså lik bare at den går fra Bodø, innom Svolvær og Træna før hjemturen. Da seiler noen rett hjem, men ca 5 skøyter går rundt. De har avgang fra Bodø 8/7 og passerer Bergen ca 21/7.Hjemme før august.

Mons

Link to post
Share on other sites

Da er skøyta vår seilt til Sandnes for fellesstart 16/6. 6 ungdommer seilte opp i sol, medvind, vindstille og tåke. Ett døgn fra Hellesund til Vågen i Stavanger.

0.5 liter pr NM og 60 liter i døgnet gir gode prognoser for turen. https://www.facebook.com/1sognesjo/

Inge Marie fra Kristiansand (50 f stål seilbåt med ledere som ikke fikk plass på skøytene) er også framme i Sandnes, men har litt trøbbel med AIS.

Elisabeth fra Flekkerøyspeiderne gikk fredag kveld. Ungdommer og voksne seilte til Bergen der to pensjonister tok over i dag og seiler til Rørvik. Der tar Flekkerøyungdommene over igjen (etter skoleslutt) for å seile til Bodø.

De passerer Florø i kveld

 

Alle skøytene vi har registrert hos kystverket kommer tydelig fram her https://kystinfo.no/share/c025f594f155  når de har aktiv Ais. Alle AIS-målene som vises i denne kartpresentasjonen er speiderbåter. Her er det også mulig å spole tilbake for å se hvor de har seilt.

Mons

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Trivelig med gode venner!

Midt i arbeidet med å montere bygningskran i dag ringte telefonen fra Sandnes.

Sjøspeidervenner hadde gått forbi skøyta vår som ble seilt opp dit i pinsen. De hadde observert litt grønt på propellen og synes det var for galt.

Om de kunne få lov å slippsette den og spyle den for oss?

En halvtime senere fikk jeg bilde av skøyta på land..

 

Ellers er seilingsplanen oppdatert med mer eksakte tider og fortøyningssteder osv. Selvfølgelig væravhenging og utsatt for plutselige påfunn underveis.

http://www.1sognesjo.no/2017/06/14/se-rutene-for-seiling-til-og-fra-bodo/

 

Mons

Link to post
Share on other sites

Godt på vei og strålende stemning.

Leirsjefen for landsleiren dukket opp og ble med fra Sandnes. Hopper av i Bergen om etpar timer.

Relativt begivenhetsløs reise så langt. Båtene prioriterer å drille mannskaper og få ting i system før vi møter storhavet.

Litt slepeøvelse 3-4 timer i natt da en båt fikk varmgang i vindstilla. Etter demontering av 3 kjølere og fjerning av gamle impellerrester gikk båten for egen maskin igjen kl 0400. Litt eksos i kjølvannet, så vi bytter toppakning i Rørvik.

Nå er det middag før dieselfylling på Askøy og en times landlov i Bergen. Overnatting litt lenger nord.

Uvant for mange å gå 3-timer dekksvakt, 3 timer arbeidsvakt (matstell, renhold med mer) og 3 timer fri. Innimellom er det doble vakter og 6 timer fri. De setter nok pris på å ligge stille og ta igjen litt søvn. Er ikke så lett å legge seg når resten sitter på dekk og synger for full hals kl 4 på morran.

Mons

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...