Jump to content

5 hk suzuki 4 takts, fusket veldig og turtallet gikk opp og ned


MegaTrondy

Recommended Posts

Kjøpe en 5 hk suzuki 4 takts påhengsmotor til slepejollen min. Når jeg kjørte med den i dag fusket den veldig, og den hostet og harket. Turtallet gikk også enten veldig høyt eller veldig lavt. Den ristet også veldig på slutten. Når jeg slo av motor kom det et kraftig poff fra forgasseren og liten røyk sky. Hva kan vært galt?

Brukt påhengsmotor virker ikke som den skal

Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fraktet den liggende på den ene siden. Motor går helt fint med en gang den starter, men etter en stund går den veldig opp i turtall. Når jeg kjører hoster den og nøkker ved pådrag. Kommer poff av og til som jeg har opplevd før ved ubrent bensin. Selger mener det kan være kondens. For meg virker det som forgasseren er justert feil.

Redigert av MegaTrondy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når jeg skal drenere forgasseren, er det den skruen som står i bunnen jeg skrur ut da? Kan ikke se så mange andre steder som er logisk... Da skrur jeg ut den og lar bensinen renne ut og tømmer tanken, så fyller jeg på ny bensin og litt kondens fjerner? Vil det ikke være luft i systemet når jeg har tømt forgasseren, eller ordner det seg selv når jeg drar rundt motoren? Det er innebygget tank, så det er ikke slange jeg kan presse på for å få ut luft.

Link to post
Share on other sites

Testet motoren i dag etter jeg har tømt tanken, fyllt ny bensin, tømt forgasseren og tilsatt litt kondens fjerner. Har ikke testet den på båt, men i ferskvann hjemme. Syns den går ujevnt fortsatt. Syns også nederste del av stammen er varm. Ser også ut som det spruter vann ut der det verikale staget går ned? Video 1. Her går den på høyt turtall av seg selv, men den ramler også ned i turtall og da "danser" motoren.

 

Video 1

http://sendvid.com/p4mkn9rg

 

Video 2 kommer poff når motoren stopper. Fikk ikke så stort poff nå når jeg filmet dessverre. Ofte kommer det røyk ut når den stopper.

http://sendvid.com/d18yfstf

Redigert av MegaTrondy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ok. Status oppdatering. Prøvde motoren på sjøen. Motoren har gått som normalt i fart, men den går for fort på minste og tomgangen er stilt for høyt. Fusker også litt i lav fart. Når jeg fraktet motoren hjem igjen i bilen hadde halve tanken lekket ut i bagasjerommet. Det er innebygget tank. Alt var skrudd igjen. Ser ut som det har lekket fra forgsseren. Er det normalt på motor med innebygget tank? Så at motoren var i gir når jeg løftet den ut. Kan det ha noen betydning.

Link to post
Share on other sites

Pratet med et verksted i dag, og de mente forgasseren må renses/overhales. Fikk ikke noe svar i forhold til at den lekker bensin når den ligger. Noen som kan svare meg på om det er normalt? Er som sagt innvendig tank i motoren. Lokket var skrudd igjen, og det så ut som bensinen kom fra forgasseren. Motoren var i gir.

Link to post
Share on other sites

Noen som vet hvor jeg kan få tak i ny pakning til bensintanken? På toppen av lokket er det en pakning rundt påfyllingen til tanken. Denne er ødelagt. Vet ikke om det har noe praktisk betydning, men det vil jo eventuelt renne salt eller regnvann ned i motoren siden pakningen ikke er tett.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Løfter denne opp igjen da motoren ikke fungerer helt optimalt ennå. Jeg tror flotøren har hengt seg opp da den interne tanken er tom for bensin hver gang jeg skal ut. Motoren går ellers fint når den jeg kjører den. Forsøkte å koble til en ekstern tank i dag for å utsette problemet litt, men etter 15-20 minutter begynte motoren å fuske. Det var som om den ble kvelt. Enten av for mye/lite bensin eller for mye/lite luft. Når jeg ga gass kuttet motoren og til slutt stoppet. Måtte koble fra slangen og fylle opp den interne tanken med bensin for å få den startet igjen.

 

Spørsmålet er om jeg kan ha gjort noe feil? Jeg kunne ikke finne noe kobling for å bytte mellom intern eller ekstern tank, så jeg antar at det bare er å koble til og pumpe bensin i slangen. Så etter at lufte skruen til den interne tanken var åpen. Kan det ha kommet luft inn den veien? Kan slangen fra bensin tanken lekke luft? Konmer ikke bensin ut når jeg pumper, så den skal vel være tett? Bensin tanken er helt ny. Er det noe spesielt jeg må gjøre i forhold til det?

 

Til slutt, kan ekstern tank hindre at bensin renner ut gjennom forgasseren? Er det ellers noe problem med flotør som henger annet enn at den lekker bensin når motoren er av?

Redigert av MegaTrondy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...