TimJ Startet 24.August.2016 Del på Facebook Startet 24.August.2016 Hei, Har en Mercruiser D254 (220hk) diesel i båten nå. Fin motor, men synes det mangler litt gamp. Har studert den nyere varianten er 4.2 liters dieselen som heter D-tronic (320hk). Dette skal være nøyaktig samme motor, men med intercooler, andre dyser, større turbo og sikkert annen hjerne. Noen her som vet om det er mulig å bygge om min motor? Har googlet meg blå uten å finne noe jeg ble klok av. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 24.August.2016 Del på Facebook Svart 24.August.2016 (redigert) "Nøyaktig" samme motor kan være så mangt. Kommer veldig an på årsmodell, og din er jo fra tidlig 90-tall og da er det ikke så nøyaktig lengre. Små eller større endringer/forbedringer skjedde jo stadig vekk utover 90-tallet. Om det skulle gå an samt lønne seg å bygge om, måtte du jo ha fått tak i en havarert motor. For delene du trenger er svindyre. D-tronic kom forøvrig i 250, 270, 300 og 320 hk utgave. De nyeste fikk navnet ES istedenfor D-tronic. Fra 2005 ble alle motorene identiske, kun software som var forskjellig. Før det var det visse forskjeller på turbo og annet fra 250 hk til de større Selg den motoren du har og slå til på denne perlen her http://m.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=81301608 Redigert 24.August.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
TimJ Svart 24.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2016 Har tenkt tanken på å selge den jeg har, men aner ikke hva den kan være verdt. Får tygge litt på den her skjønner jeg. Takk for svar uansett??? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 24.August.2016 Del på Facebook Svart 24.August.2016 Verdien er nok begrenset, slik som for de fleste motorer som har passert middagshøyden (10-15 år). Men mange foretrekker jo mekaniske dieselmotorer uten elektronikk eller kompliserte innsprøytningssystemer. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
TimJ Svart 25.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2016 Det er sant, vansklig å sette en pris på en gammel motor. Ser at det ligger en 320 hk på finn til 65 000,- Vet ikke om det er en reel pris, men diesel motorer virker som om har en høy brukt pris. ser gamle slitne volvoer gå for over 40-50 000 og så.... Vurderte å legge den ut for 40 000,- bare for å sjekke responsen, men utfordringen da er jo å finne en ny motor til en vettug pris. Mulig det kan lønne seg å se til utlandet for å kjøpe en motor? Ebay feks... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 25.August.2016 Del på Facebook Svart 25.August.2016 Har ikke så stor tro på utlandet når det gjelder slikt, lett å bli lurt. Men hvem vet. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
TimJ Svart 25.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2016 Enig, sjekket litt rundt på nettet, og veldig lite diesel motorer til salgs så da veit jeg ikke:-) Tror vel kanskje jeg bare ser over den jeg har og skrur opp trykket litt på pumpa, kjenner jeg meg selv rett så bytter jeg vel båt om ikke så lenge så... 3 båter på 2 sesonger sier vel sitt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 25.August.2016 Del på Facebook Svart 25.August.2016 Greit med en motor man kan flytte over i annen båt. Motoren er jo båtens hjerte, og finner man en man er fornøyd med kan det jo være smart å flytte den med seg i neste båt. En slik 320 hk passer jo i mange båttyper opp til 28-30 fot. Enkelt å prute på bruktbåter med dårlig/ukurant maskineri, evt. bensin V8. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Morten A Svart 25.August.2016 Del på Facebook Svart 25.August.2016 Se på denne på finn.no med finnkode 80039050, så får du en båt med på kjøpet! Så kan du sette din motor i Fjorden og selge. Litt skruing men tror ikke du kan få det billigere enn det! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 25.August.2016 Del på Facebook Svart 25.August.2016 (redigert) http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=80039050&fks=80039050 Ble litt forvirret av den annonsen. I 2002 var det kun 250 hk D-tronic i salg. 300 hk kom vel i 2003 (muligens sent i 2002) og 320 hk et par år senere. Bildet viser motor identisk med min -98 modell, samt et plast-toppdeksel fra en nyere motor og en eksos/innsugsmanifold. Dessuten har båten gir og ikke drev, men prisen var jo lav da. Redigert 25.August.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Chris284 Svart 25.August.2016 Del på Facebook Svart 25.August.2016 (redigert) Fra 250 hk og opp fikk motorene bl.a andre typer stempler og gikk fra forkammer som 220 hk har, til stempler med annen utforming, de har et "kammer" nedsunket i stemplene. Så du får et problem allerede der, om du tenker på å bygge om Men mange skrur opp diesel mengden 10 % på 220 hk og får 22 hk mer. Bosch anbefaler max 10% og at det gjøres av kvalifisert mekaniker. Redigert 25.August.2016 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 25.August.2016 Del på Facebook Svart 25.August.2016 Motorene fikk DI istedenfor IDI ja, dvs. direkte istedenfor indirekte innsprøytning. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
TimJ Svart 25.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2016 Ok, da tenker jeg vi dropper ombygging... Men å kjøpe en annen båt for å få motoren er ingen dum tanke... Den fjorden var så fin at hadde vel beholdt den og solgt draco'en... Men finne ett vrak og ta motor fra kan jo gå an... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.