Jump to content

Kjøpstadbåt tresnekke, hvordan pusse opp?


Angelol

Recommended Posts

Hei alle sammen eg er ny her på forumet. Har kjøps meg en Tresnekke kjøpstadbåt som heite Siri.. skal begynne på oussen etterkvart. Båten treng virkelig kjærlighet, men eg søker tips og råd for å få den fin igjenn. Slenger med eit par bilder. Alle råd mottas med stor takk:)

 

Eg er spesielt intressert i korleis eg kan få fin det akterskotet som er ute på dekk. Det ser ut som at der er finer plater ??

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

Det første du bør gjøre er å tette alle lekkasjer fra oven, det gjør de neste stegene enklere, hvis alt er tørt. Også lønner det seg å ta bit for bit og ikke starte litt over alt med engang. Varmluftspistol er bra til å fjerne gammel lakk, sammen med sikle eller skrape, pusse forsiktig til fargen er nogenlunde jevn og sette inn med olje eller lakk avhengig av finish du vil ha. Ellers ser det jo ut til å være en veldig fin båt da :thumbsup:

Redigert av thomsped (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, vi har nokk en del pussearbeid forran oss. Men vi er fleire, og skal prøve så godt vi klare. Tusen takk for alle tips og råd. Det blir varmluft/skrape og pussemaskin dei neste ukene. Del for del. Begynner øverst og jobber meg ned. Skroget ble tatt nylig med terpentin og rå linolje.

Link to post
Share on other sites

En flott båt. I godt hold også ser det ut til. At lakken er litt flassa og slitt er egentlig bare bra, da kan du tillate deg å slipe ordentlig ned der du vil ha fram løden i heltreet. Jeg ville prøvd å rubbe opp litt med en eksentersliper med grovt papir (60, muligens 40), eller en båndsliper med 60-papir, på dekket/dørken akter. Der har du litt å gå på og kan arbeide over store flater. Det er også heltre slik at det ikke gjør noe om du er litt brutal. Det er ikke alltid at lakken sauser seg og tetter porene på papiret. Interiøret likner veldig på det jeg hadde opprinnelig i båten min, og er en blanding mellom finer og heltre. Det er ingenting på bildene dine som tyder på at noe av det er vassjukt eller råttent, så det er egentlig bare å pusse, slipe, manuelt (med maskin). Varmepistol kan helt sikkert også brukes, men om det har stått sånn ei stund, vil du likevel måtte slipe for å komme ned til hvitt, gult og gyllent virke. Båten er såpass stor med så mye treverk at jeg nesten må be deg om å ikke være for pirkete. Husk også å bruke skarp skrape med skikkelig herda blad. Jeg anbefaler Jordans skraper, også de bittesmå med 2cm trekantblad. Ett drag er nok til å ta av lakk/olje langs med en kant eller der ingenting anna biter. 

Natene ser fine ut, likeså gummiforingene rundt vinduer. Flott skreddersydd rekkverk, mye allright utstyr oppdatert med jevne mellomrom gjennom lang tid. Må ha hatt en flink og dyktig, dedikert, tidligere eier. Gratulerer med et vidunderlig prosjekt og et håp om lange tørre varme somre. Det ser litt vestlandsk ut rundt der bildene er tatt, så jeg vil anbefale deg å få rigga til en skikkelig tung presenning mens du blottlegger trevirket (særlig fineren). Kanskje skulle du satt den på land for vinteren? Sjøl om arbeidet jeg driver med i doryen min er langt mer "inngående" kan du jo sjekke litt opp der! https://baatplassen.no/i/topic/119584-prosjekt-fornying-av-doryen-vosso/page-1

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...