Jump to content

Isotemp varmtvannsbereder - kan den reddes?


Mjøsfarer

Recommended Posts

Har en Isotemp Basic 30 liter fra 2010. Vannpumpa gikk i tide og utide, og etter litt feilsøking fant jeg lekkasje på varmtvannsberederen. Som bildet viser kommer vannet inn på venstre side ved den pakningen. Jeg har ikke mulighet til å demontere mer nå, men tenkte å spørre her om det er no vits. Kan den repareres, eller er det bare å bytte til ny?

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Er du heldig er det bare pakning som er gåen.

I nest verste fall er den ovale platen der temperatursensorer og elkolbegjennomføringer går, blitt skjev av frostsprengning.

Den kan som regel rettes i f.eks. en skrustikke.

I verste fall er selve åpningen i tanken frostsprengt. 

Jeg klarte å rette en en slik åpning ved å banke rundt med tung hammer til fasongen var kommet så mye tilbake at pakningen tettet igjen.

Tanken stod så vanskelig til for å bytte til ny, at det var et forsøk verd å reparere.

Det nytter nok ikke å prøve å banke til den får fullstendig opprinnelig fasong tilbake hvis den er mye deformert, men akkurat så mye at den tetter.

Det gjelder å se fasongen og hvordan platen med pakningen blir presset mot kanten rundt åpningen når mutteren strammes, og ikke banke for mye på "langsidene".

Kanskje var jeg heldig, eller kanskje bare flink  :saint:

 

Det er nok enklere å få et bra resultat om tanken tas ut, eller er så tilgjengelig at man kan legge en plan plate mot åpningen for å se hvor den er skjev.

Jeg kunne bare jobbe med en hånd om gangen der tanken stod så det var ikke en rask jobb. Særlig demontering og montering av deksel og ledninger var plundrete uten to hender

 

Se også tråden her https://baatplassen.no/i/topic/129268-lekk-isotemp-basic-varmtvannstank-hva-må-byttes/

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Nei prisen i seg selv er ingen stor katastrofe.

Men i noen båter virker det som om tanken er montert før båten er ferdig montert (iallefall før motor er montert), da det er altfor trangt for normale mennesker å komme til for å bytte den.

Må man da i tillegg evt. betale noen for å bytte så kan det fort bli dyrt. Og uansett kan det jo ende med både vond rygg og vondt andre steder  :saint:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Man må nok stramme mutteren på magefølelsen. Det er nok ikke bra å stramme for mye på første forsøk.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ok, da har jeg demontert og tatt noen bilder. Forsøkte først å stramme til litt mer, men det ga ingen effekt.

Merket forresten at den automatiske lensepumpa "spretter opp" ved vann i motorrom, noe som gjør at den ikke får vakuum til å få vannet ut, det står og surrer som en miksmaster nedi der. Greit å finne ut det og i kontrollerte former.

 

Når det gjelder pakningen hadde ikke den synlige skader, annet enn noen merker fra strammemekanismen. Den ovale platen er litt bøyd, men om den skal være sånn får fagfolket bedømme. Åpningen i tanken synes jeg så ok ut.

Jeg tenker å prøve ny pakning, hvis ikke det funker kjøper jeg ny bereder. Hvis den først må ut, så setter jeg inn en ny så jeg er 100% sikker på at det er verdt jobben.

 

Beklager rotete bildeserie, men det er vanskelig å få det bra på ipad.

 

bilde

 

 

bilde

 

 

bilde

 

bilde

 

 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Platen skal være helt plan i utgangspunktet.

Så vil den evt. forme seg litt etter åpningen hvis det ikke er mye avvik, og avviket er på "rett plass" i forhold til strammemekanismen.

Jeg tok av varmekolberørene for ikke å skade dem da jeg presset/bøyde platen flat igjen. Den var mere bøyd enn din.

Pakningen var dessuten skadet av strammemekanismen.

 

Hvis du får til å legge en plan flate mot åpningen så ser du kanskje om det er noe avvik.

Og når du setter inn platen med pakning på, og flytter den litt rundt i åpningen så ser du jo også om åpningen er tilstrekkelig liten til at pakningen kan tette mot kanten av åpningen.

Åpningen kan tilsynelatende se bra ut men er den frostsprengt så er den blitt større.

Er åpningen for stor pga. frostspreng eller noe så blir det vanskelig å få tett. Som nevnt går det stort sett greit å banke åpningen litt mindre, iallefall i det tilfellet jeg var borti.

Men banker man for mye en plass har man nok et problem, så det er nok best å ikke overdrive.

Plata må også plasseres ganske nøyaktig sentrert i åpningen mens man strammer mutteren, for at det skal kunne bli tett.

Iallefall når åpningen er frostsprengt.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Skal bytte til Isotemp selv, har en Seaward som iht. påstempling nå er 8 år.

 

Fikk alarm på lav kjølevannsnivå på BB motor. Fylte litt vann og sjekket motor forøvrig for utvendige lekkasjer da jeg tenkte at det KUNNE være luft igjen i systemet fra byttet av frostvæske i fjor. Evt. lekkasje. Men da alarmen kom for andre gang på 5-6 uker gikk jeg nøyere til verks. Som ved et tilfelle var jeg nede i båten i noen timer her om dagen og oppdaget da at trykkholdingspumpa kjørte to ganger på denne tiden. Det har aldri skjedd før uten forbruk. Fjernet luker, deksler etc. samt kapslingen rundt varmtvannstanken som ikke er veldig lett tilgjengelig. Dog gikk det ok. Fant frostvæske i spantrommet under samt at det dryppet en og annen dråpe fra innkapslingsdekselet som omslutter tanken.

 

I dag demonterte jeg og tok ut tanken. Dette er en tank av merket Seaward F1150W (40 liter). Tok tanken på verkstedet og kledde av den kapslingen. Stor var forbauselsen da det ble avdekt at tanken var laget i aluminium. Her lakk det fra en sveis der innfestingsbrakettene var sveist fast til tanken. Der var også brekkasje på begge brakettene. Fant raskt ut at dette kom jeg ikke til å forsøke å TIG-sveise opp igjen da jeg ikke vil ha en aluminiumstank pga. sprekk/lekkasjefaren.

 

Etter å ha sjekket litt på isoterm sine tanker og funnet ut at disse ligger best an i test (holder best på varmen) ser det ut for at jeg kjøper en 40 liters SPA basic. Dette ser ut som en bra tank i rustfritt stål med greie byggemål i forhold til den tanken jeg har. Lite omlegging av rør blir det også.

 

Ikke mer Seaward tank på meg.

Link to post
Share on other sites

Du får kjøpt ny pakningssett sammen med nytt elektrisk varmeelement så blir den som ny.

 

Jeg har hatt samme problem, men med en forvridd plate i forhold til det du har. 

Hammer og plant mothold så får du denne rettet ut. Puss kantene på åpning og platen så de ikke skjærer pakningen.

 

bilde

 

SailorBoy

Link to post
Share on other sites

Har en 6 gallon i samme merke som lekker. Har ikke åpna den da jeg googla meg fram til at det var alu. innertank så den blir ikke åpna. Stusser i en 30 lit. isotemp basic tank men det er så trangt at jeg må ha en skikkelig målskisse for å være sikker. noen som har?

 

Her: http://www.thermoprodukter.se/templates/product.asp?ProductGuid=0302B&GroupGuid=14

Link to post
Share on other sites

Skal bytte til Isotemp selv,

 

 

Etter å ha sjekket litt på isoterm sine tanker og funnet ut at disse ligger best an i test (holder best på varmen) ser det ut for at jeg kjøper en 40 liters SPA basic. Dette ser ut som en bra tank i rustfritt stål med greie byggemål i forhold til den tanken jeg har. Lite omlegging av rør blir det også.

 

Ikke mer Seaward tank på meg.

Jeg måtte bare ta litt tak i dette. Først skriver du Isotemp og så Isotherm.

Begge merker eksisterer, men om du sikter til testen gjort av Båtmagasinet i 2004 så er det Isotemp som gikk av med "seieren". Er det den testen eller har du funnet noe "ferskere" ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg måtte bare ta litt tak i dette. Først skriver du Isotemp og så Isotherm.

Begge merker eksisterer,

Er ikke bare "Isotemp" Isotherms varmtvannsberedere? Måtte søke etter Isotherm varmtvannsberedere, men i alle fall de søkene jeg tok resulterte i Isotemp beredeer, men som en del av firmaet/merkevaren Isotherm. Ser også at de kjører samme type font på skrifta/logoen. Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Isotherm er kjøleskap og /kjøle/fryseanlegg.

Isotemp og Isotherm eies av Indel Webasto Marine.

 

http://www.indelwebastomarine.com/us/products/isotemp-water-heaters/

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det har du nok rett i Hakkannen.

Jeg så denne annonsen og ble forvirret: http://www.seatronic.no/varmtvann-varmtvannstanker-c-281_108/isotherm-varmyvannstank-p-5253

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Fort gjort VannTro, var ikke sikker i farten jeg heller og måtte søke litt :wink:

 

Det stemmer teerex, når du sier det husker jeg logoen til Webasto utpå pappeska til Isotemp Basic 30-literen jeg innstallerte i sommer :smiley:

 

Håper den nye berederen varer lengre enn trådstarters, må si jeg synes det var kort alder for en bereder til å begynne å lekke. Men klart, har det vært frost inni bildet er saken en annen.

Link to post
Share on other sites

Hvor lenge har du varmt vann hakkanenn?

Svært fornøyd så langt, skrur jeg av berederen etter morgendusjen fredag kan jeg dusje uten å fryse både lørdag og søndag :thumbsup: En evig forskjell i forhold til den gamle rustklumpen som sprakk med et stort skremmende smell på forsommeren, den holdt varmen til dagen derpå, ikke lengre. Bruker ikke varmtvann til så mye annet enn dusjing, vasking av hender og slikt gjøres med fotpumpa og kaldtvann. Har versjonen med termostatregulering av varmtvannet ut av berederen (det tilføres kaldtvann for å spe på varmtvannet), men har termostaten på maks, altså 65 grader, for å unngå legionellasmitte. Så håper berederen holder mange år, den skal ikke få oppleve frost, det er sikkert :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det var flott, jeg var begynt å bli litt skeptisk på isotemp nå :smiley:

 

Blir grisetrangt med 30 lit basic men tror jeg tar sjansen, får heller flytte ventilen litt visst det krasjer.

Litt måling på mål skissen og noen grove kalkulasjoner viser dette, trangt og godt, men mer varmevann er gull verdt når vinteren nærmer seg.

 

bilde

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De 1/2" messingniplene de hadde hos Maritim da jeg monterte min Basic 30 var av den lange typen (sjekket hos Jama Marina også, de hadde like). Så med mindre du får tak i korte nipler eller bruker ganske myke slanger bør du kalkulere med at berederen reelt sett kommer til å ta lengre plass enn berederens utvendige fysiske mål. Gjerne det går an å få tak i vinklede nipler/koblinger? Sto vinklede koblinger på et par av slangene på den gamle berederen min, men har ikke sett slike i handel.

 

Alternativt har Isotemp en bereder som heter Basic 24, seks liter mindre tankvolum, men kortere bereder og lettere å finne plass til. Så vidt jeg har hørt fra to i havna med Bavaria 40' og 44' kom disse med Basic 24 som standard. Med blandeventil/termostat kan du få spedd ut varmtvannet litt, men termostaten bør stå på maks (65 grader) for å unngå legionella. Termostaten går ned til 38 grader, men skal vi tro de med peiling på legionella er det å be om trøbbel.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...