Jump to content

Vurdering av maks tomgangsturtall (KAD43)


Zach

Recommended Posts

Jeg har mistanke om at mengdeskruven på dieselpumpa er tuklet med (plomberingen borte). Hvis mekansik stopp for maks pådrag ikke er justert, er det mulig å sjekke om om alt er OK ved å kontrollere maks tomgangsturtall? Dette turtallet skal være ca 4200 på KAD43. Hvis mengdeskruven ikke er justert, bør maks tomgangsturtall være 4200 og et tegn på at motoren får den mengde diesel den skal ha(?).

Link to post
Share on other sites

Er det rusningsturtallet du mener ? Det har ingen ting med tomgang å gjøre.

 

Beklager, i teknisk info heter det høg tomgang, så jeg tudde maks tomgang var OK. Og det skal være ca 4300. Vil ikke dette "tomgangsturtallet" påvirkes hvis dieselskruven er justert?

 

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post
Share on other sites

-Er du usikker så send inn pumpa di og få den kontrollert i benk!

Maritim Diesel i Bergen kan sine saker..

 

Jeg har faktisk vurdert dette. Greit å vite at alt er OK. Dette spørsmålet dukket opp da jeg fikk 5 kn bedre fart med KAD43 enn AQAD41A. (+30 Hk). "Mistenkelig" stor økning.

 

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Beklager, i teknisk info heter det høg tomgang, så jeg tudde maks tomgang var OK. Og det skal være ca 4300. Vil ikke dette "tomgangsturtallet" påvirkes hvis dieselskruven er justert?

 

Tror du misforstår noe i manualen. Tomgang er turtallet til motoren med "gassen" i laveste posisjon. Eksempelvis i fri med spaken rett opp. For lav tomgang kan føre til vibrasjoner, ujevn gange eller at motoren kveles når du setter i gir. For høy tomgang fører til smell i girkassa når du setter i gir og uønsket høy hastighet på båten på tomgang. Tomgangsturtall ligger ofte mellom 500 og 1000 RPM avhengig av motortype og justeres med tomgangsskrue ihht motorens manual.

Maks rusingsturtall med motor i fri er noe annet og noe jeg aldri sjekker! Maks turtall med gir innkoblet derimot kan si noe om motoren får riktig dieselmengde, forutsatt at du har riktig propell etc.

Link to post
Share on other sites

Trådstarter missforstår nok ikkje manualen. Ja, i Norge er det vanlig å bruke ordet rusningsturtall når motoren ruses uten å stå i gear. Med tomgang, så betyr dette egentlig at motoren ikkje har belastning, så maks eller høyt tomgangsturtall er det samme som rusningsturtall.

Link to post
Share on other sites

Ok, fair enough. Står det i manualen at man skal sjekke hvor høyt turtall man oppnår uten belastning? Hva skal det i så fall være godt for? I ytterste konsekvens kan dette være skadelig for motoren. Moderne motorer har vel turtallssperre som hindrer overrus da, men jeg grøsser av tanken. Ikke vanlig praksis på mine maskiner i allefall.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...