Jump to content

Wallas 85D kokeplate, defekt pumpe?


HansO

Recommended Posts

Kjøpte ny båt i år, og rett før ferien røk kokeplata.

Den brukte etterhvert uhorvelig lang tid på å varme, for til slutt å gi opp.

Da både orange og rød lampe blinket, uansett hvor ofte jeg resatt den, ble den sendt inn på service.

Jeg har nå fått den tilbake, og monterte den inn.

Når jeg tester virker det som den såvidt tenner før den gir seg.

Dette holder på helt til rød lampe blinker at den gir opp.

 

Diesel tilførsel er OK, og jeg testet under landstrøm, slik at der ikke er for lav spenning. Pumpen har en frekvens på ca 6 slag pr. 15 sekund (litt lite?)

Merker at plata får en liten lunk, noe som tyder på at der er tenning (servicen var OK?) men stopper før det tenner for fult.

Går det ann å justere opp pumpe frekvensen? Eller må jeg belage meg på at pumpen / elektronikken er gåen og kassere nok et Wallas produkt.

Link to post
Share on other sites

I og med at den har vært inne til service og da vel er erklært frisk, må det naturlige å tenke seg at det er noe i båten som ikke stemmer.

 

Og da er det kun to ting som er aktuelle. Strømtilførsel og dieseltilførsel. Du sier at det ikke hjelper selv med landstrøm på. Men har du målt om spenningen er høy nok helt inn på kontakten til kokeapparatet? Når det gjelder diestilførselen, har du et filter på slangen som kan være tett? Er tilkoblingen av slangen inn til apparatet 100% uten luftlekkasje? Er slangen, helt ned til dieseltanken helt åpen uten tilstopping?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Du har vel en kvittering/faktura på hva som er gjort på service? 

 

Pumpen skal ha en frekvens på 10 slag pr ca 15 sek (etter gløding), så det kan tyde på at det er noe galt her.

Frekvensen kan justeres opp, men vil ikke anbefale at du gjør dette selv.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...