Jump to content

Til alle med mye brune flekker på fenderlisten


DR_Nelson

Recommended Posts

Ville bare informere litt her, håper andre og får nytte av dette.

 

Jeg har mye brune flekker på hele fenderlisten. Har googlet meg ihjel på rensemiddler og løsninger.

Renset med aceton, bremsevæske og pusset, men det blir ikke bedre. Bestemte meg at den må skiftes.

 

Så kontaktet jeg Parmaplast om problemet og fikk til svar:

 

"Ja, den der kjenner jeg godt igjen.

Jeg forklarte dette for produsenten i sin tid, men de valgte likevel å heller gå for en billigere leverandør som ikke kan dokumentere UV-stabiliteten i råvarene.

 

Det som er historikken i problematikken som du opplever, er at det, av miljøhensyn på nittitallet, ble forbudt med tungmetaller i råvarene. Det resulterte i at blybestandigheten, som har en UV-stabiliserende effekt mot sollys, ble fjernet. Det som vi raskt oppdaget, var at det sterke sollyset tok knekken på overflaten på fenderlistene, det overflaten som ble eksponert mest for sollys gulnet eller ble brun og krakulerte. Kombinert med at det ble mere populært med lysere fenderlister (f.eks. lys grå), ble dette et fremtredende problem. 

Vi i Parma Plast utviklet råvaremiksturer for å bøte på dette problemet, og fra 1998 har Parma-kvaliteten hatt en dokumentert kvalitet der dette ikke lengre var et problem. Dessverre tok ikke alle båtbyggere dette seriøst, og valgte heller å betale noen hundrelapper mindre hos andre leverandører, og problemet vedvarte for båter som bl.a. Saga, Ibiza, Askeladden etc.

Det fine for meg, er at jeg ofte får slike henvendelser som du kommer med her, og det gjelder konsekvent aldri profiler som er levert fra Parma Plast… Men det hjelper jo dessverre ikke deg, selv om dette strengt tatt skulle vært en reklamasjonsårsak, der materialkvaliteter som beviselig ikke tåler det de skal være beregnet for, bevisst er benyttet for å spare penger.

 

Den eneste måten du kan få bukt med problemet for godt, er å bytte fenderlisten til en kvalitet fra en leverandør som kan dokumentere UV-kvaliteten. Så vidt meg bekjent er vi de eneste norske som kan det…

 

Hvis du har båten på sjøen, er det nok litt plundrete å skifte fenderlist nå. Som en midlertidig «sminking», kan du vaske av fenderlisten med Aceton, for så å polere over med båtpolish etterpå. Det du da gjør, er å løse opp det ytterste sjiktet av fenderlisten som er misfarget. Det er absolutt ikke bra for fenderlistkvaliteten å gjøre dette, og misfargingen vil komme relativt raskt tilbake. Men som en midlertidig «make-up» før du får skiftet fenderlisten, kan det vurderes."

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...