Jump to content

DAB-radio og Ledlys.


Kamci

Recommended Posts

Har montert Dab -radio i min båt. Tidligere skiftet jeg alle lyskilder til ledlyspærer.

Når kveldene begynte å blir mørke kom behovet for å bruke lys inne i båten. Det som da skjedde var at når jeg slo på lyset i nærheten av radioen, mistet jeg dabsignalene til radioen.

Skiftet til halogenpærer på lyskildene nærmest radioen, og alt fungerte.

Hmmmm?????

Noen som vet om det finnes ledpærer som ikke forstyrrer DAB-radioen???

 

Link to post
Share on other sites

Har brukt led spotter i båten også men har ikkje antydning til forstyrrelse på radioen av den grunn, kan det komme av plassering på antenne, har denne løs eit stykke fra spottene så eg kan jo gjøre eit forsøk på å flytte den nermere spottene og se om det skaper forstyrrelse.

Eg har ikkje med utbyttbare pærer men helstøpte led spotter kansje det kan vere forklaringen.

Link to post
Share on other sites

Hmmmm velkommen til teknologiens vrede og iboende faenskap.

 

Slo du over på FM, for å teste om den funka?

 

Kan noen forklare hva som egentlig skjer?

 

Er det led-dioder i seg selv som forstyrrer eller er det i ledningnettet det blir forstyrrelse, eller kan det gå ut over alt tilkoblet samme batteri?

 

Må ledningene skjermes bedre?

 

Det er jo en del LED i biler, og der sitter det jo også DAB nå.

 

( jeg kan styre min begeistring for DAB)

Link to post
Share on other sites

Problemet med mange av LED-lampene er at de inneholder mye dårlig elektronikk som sender ut radiostøy på mange forskjellige frekvenser.

 

En enkelt lysdiode støyer ikke. Men slik lampe består av mange enkelte dioder som er koblet sammen i en kombinasjon av serie og parallellkoblinger. I de enkleste av disse lampene er de da koblet slik at de passer akkurat for en driftspenning på 12volt med pluss inn på rett pinne og de blir fri for utstrålt støy. Men ser en hva det står på mange lamper, kan de gå på alt fra feks. 8 - 40volt og uavhengig av hvilken vei en setter de inn i holderen. For å få til dett, bygges det inn elektronikk. Og er det ikke god og testet elektronikk, er problemet der.

Link to post
Share on other sites

Ikke akkurat noe nytt fenomen. Jeg skiftet til LED i seilbåten jeg hadde tidligere. Deriblant monterte jeg en steindyr tricolor  i toppen av masten og ganske nært VHF antennen, men det viste seg at når jeg slo den på lagde den så mye støy at VHF en ikke kunne brukes. Jeg ble lit forundret over dette og koblet opp noen forskjellige LED pærer på jobben og sjekket med en spektrumanalysator hva disse egentlig lagde av radiostøy. Støyen var lit forskjellig fra pære til pære både med hensyn til utstrålt frekvens og mengde. Men felles for dem alle var at de genererte ganske mye radiostøy. Utstrålingen  var nokk ikke kraftigere en det som er tillatt for en slik pære, men selv om den er innenfor regelverket er det mer en nokk til å slå ut en radiomottaker  om en  er litt uheldig med frekvensen på støyen og pæra kommer for nært radioantennen.

Link to post
Share on other sites

Det finnes ingen led som kan brukes på 12V uten en vis elektronikk. En LED starter å lyse når den påtrykkes 1,5-2V alt etter type det vil da gå strøm i dioden men kun en liten spenningsendring vil føre til en stor strømendring. Derfor er som oftest flere dioder koblet i serie og så har de en felles strømregulator. Men også selve LED dioden genererer faktisk en del elektrisk støy.

Link to post
Share on other sites

Joda en kan bruke en seriemotstand for å holde strømmen nede men med 10V over motstanden og 2V over dioden blir det ikke rare virkningsgraden og en kunne like gott brukt en vanlig lyspære. De ledpærene som er å få kjøpt er nokk mer avanserte en som så. De har nokk alle en form for strømregulator.

Link to post
Share on other sites

Nei, ikke alle. Ingen av de jeg har inneholder elektronikk, hverken feston-lampene eller de på en rund flat skive. Men de består av mange enkelte dioder koblet sammen i en serie og parallellkombinasjon.Og de støyer heller ikke inn på noe av annen elektronikk eller radiomottakere så langt jeg har merket. Men at elektronikk, og da spesielt elektronikk med data og firkantpulser støyer mer eller mindre, er velkjent. Da jeg jobbet som utviklingsingeniør, var en stor del av jobben å utvikle støysvakt utstyr og testing av dette.

Link to post
Share on other sites

Nei, ikke alle. Ingen av de jeg har inneholder elektronikk, hverken feston-lampene eller de på en rund flat skiveikk. Men de består av mange enkelte dioder koblet sammen i en serie og parallellkombinasjon.Og de støyer heller ikke inn på noe av annen elektronikk eller radiomottakere så langt jeg har merket. Men at elektronikk, og da spesielt elektronikk med data og firkantpulser støyer mer eller mindre, er velkjent. Da jeg jobbet som utviklingsingeniør, var en stor del av jobben å utvikle støysvakt utstyr og testing av dette.

 

Kan du ikke skrive litt om hva du har...og kanskje litt om hva vi som ikke kan mye om dette bør se etter - hva bør vi kjøpe og hva bør vi holde oss unna... er det noen spesiell merking etc. vi bør se etter ? Det er kanskje bare ikke å dra på Biltema eller lignende å handle ??

 

Takk !!

Link to post
Share on other sites

Fabrikat og merking, husker jeg ikke, det jeg har er kjøpt på eBay og DX. De jeg har ser slik ut, og som en ser på baksiden av den runde, finnes det ingen elektronikk, kun noen motstander.

 

led_feston.jpg

 

led_rund_front.jpg

 

 

led_rund_back.jpg

 

 

Den avlange fenton varianten har jeg i pentry-lampen og på badet, og den runde varianten i taklamper og en lampett. Tilkobling med

sokler (som ikke passet), har jeg mekket til selv.

 

led_vegg.jpg

 

 

led_tak.jpg

 

 

led_lampett.jpg

 

 

Alle lampene gir naturlig varm hvitt lys. Disse LED'ene er for 12volt og kke feks. 6 - 30volt. Og de må settes inn med rett polaritet. Byttes

pluss og mines, får en ikke noe lys.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei, ikke alle. Ingen av de jeg har inneholder elektronikk, hverken feston-lampene eller de på en rund flat skive. Men de består av mange enkelte dioder koblet sammen i en serie og parallellkombinasjon.Og de støyer heller ikke inn på noe av annen elektronikk eller radiomottakere så langt jeg har merket. Men at elektronikk, og da spesielt elektronikk med data og firkantpulser støyer mer eller mindre, er velkjent. Da jeg jobbet som utviklingsingeniør, var en stor del av jobben å utvikle støysvakt utstyr og testing av dette.

Lars h, jeg er ute etter å bytte alle pærer over til LED. Hvilket merke bruker du på pærene?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...