Jump to content

Prosjekt: Nødvendig oppgradering av Princess 35


kdtran

Recommended Posts

Pga motorproblemer er båten tatt på land, og jeg kommer til å bruke de neste månedene på motorfiks/bytte og diverse nødvendig "opprydding" under dørkplatene.

Følgende skal gjøres:

- bytte vanntank (lekker som en sil)

- overhale varmeapparatet

- hive ut generatorsettet (røyker som bare det, holder ikke spenning og turtall)

- ta ut maskinene og enten bytte alle deler jeg ikke kommer til med motorene montert, eller bytte til større maskiner ( fra AD41P-A til CMD 4.2ES 320)

- vaske og male maskinrommet

- Bytte isolasjon i maskinrommet

-Flytte batteriene fra maskinrommet til stuerommet under salongen

- Installere nye lensepumper

- Rense diesel tankene og montere tappekraner på disse

- Bytte til Racor forfilter og flytte disse til stuerommet under salongen.

 

Jeg er også nødt til å bytte diesel påfyllingene da jeg mistenker at de originale påfyllingene ikke er helt tette. Hullene disse står i er for trange til at det er mulig å bytte uten at slangene først fjernes.

 

Er det noen her inne som har noen tips til hvordan jeg skal komme til slangeklemmene som holder slangene på plass?

Båten er en av få P35 med hekkaggregat så det er god tilkomst til tanktoppene, men jeg kommer ikke til påfyllingene fra stuerommet under salongen.

Hadde vært greit med tips før jeg begynner å demontere interiøret da det faktisk er i relativt god stand.

Har til slutten av April for å bli ferdig, så det KAN være at jeg klarer det ?

Legger ved noen "jeg har så vidt kommet i gang" bilder

bilde

Gammelt bunnstoff skal fjernes.

 

 

bilde

Trangt der bak...

 

bilde

Med batterikasen fjernet er det mulig å åle seg ned i maskinrommet. Brukbart med plass når en først har kommet seg ned dit.
Link to post
Share on other sites

Interessant prosjekt og mye av dette er vel også ganske prekært. Første bud hvis du har tenkt å få skuta på vannet til neste vår er å ikke starte med alt på en gang....

Hvis du får løftet ut motorene først har du god plass til å pusse opp nedi der og da er det vel tid for full oppstrekk på motorene. Skifte til en annen motortype kan fort dra på med mye ekstra arbeid, men hvis du klarer det selv er det jo bare å kjøre på.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da var vi i gang!

Lånte en varebil på jobben og tok dagen fri for å få ut motorene.

Begynte med å demontere davitene.

bilde

Jeg forstod raskt at jeg hadde vært i overkant optimistisk med tanke på hvordan jeg hadde tenkt å få motorene ut, men på magisk vis viste det seg at hjelpen var tilgjengelig 2 meter på babord side.

Marin Technic Bergen holdt på med arbeid på nabobåten, men til tross for dette hadde de tid til å hjelpe meg. KJEMPESERVICE!!!!!!!

De hentet løftejigg, truck og taljer å så var vi igang.

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Nå står begge motorene godt stroppet fast i varebilen, klar for tur til Stavanger for litt TLC.

Skal ikke se bort i fra at de blir å finne på Finn.no i løpet av vinteren.

 

bilde

Det er godt med alt som er gjort, men fy filler som maskinrommet ser ut!!!

Der trengs det både vask og plastarbeid før nye motorer skal inn. Tullingene som monterte motorene i 2000 har kuttet spantene for å få plass til bunnpannene, men har ikke lagt på nye matter for å forsegle og beholde styrken i konstruksjonen. ?

 

Begynner å få en gnagende følelse av at denne båten kommer til å koste meg noen kroner å få i stand.

Link to post
Share on other sites

Spennende prosjekt dette her!Hva er det som er problemet med motorene?

Hei Beauty of Aqua.

Jeg har hatt økende lekkasje av kjølevann, særlig fra babord motor etter at jeg kjøpte båten i sommer. Viser seg at tidligere eiere ikke har byttet kjølevæske ihht anbefalte intervaller så injektor hylsene har korodert. Mistet 1 liter kjølevæske per time i slutten av ferien, og ettersom vi bor i Bergen og liker å dra på langtur ble jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant ut at det var mer hensiktsmessig å ta motorene ut enn å overhale ombord, så nå blir det bytte av alle injektorhylser og injektorer, syrevask og trykktesting av alle kjølerne, kompresjonstest og trolig salg av motorene når jobben er gjort.

Motorene er i minste laget for båten, så jeg sikter mot re-motorisering til D4-260 eller D4-300, men da brukte motorer. Kan ikke forsvare nytt ettersom båten er en 1986 modell.

Link to post
Share on other sites

Har sett litt på Hyundai.

Bilene er ikke de beste, men motorene er svært gode. Dessverre sliter jeg med å få plass til V motorer og jeg synes mariniseringen til Hyundai ser direkte amatørmessig ut.

Har også seriøst vurdert FPT 3.0 -230 da disse kan brukes med drevene jeg har, men vurderer det vil å være mest fornuftig å skifte hele drivlinjen dersom jeg bytter maskineri.

Har 4 stk brukte D4-300 på hånden og har fått god pris på nye D4-260, men må igjennom en nokså tung mental prosess før jeg legger tilnærmet like mye penger på bordet for maskinbytte som det jeg betalte for båten...

Hele familien er forøvrig VELDIG fornøyde med båten, og vi anser det som sannsynlig at vi kommer til å beholde den i 5-7 år, så vi får se hva vi tar oss råd til.

Link to post
Share on other sites

Blir gøy å følge med på dette.. :thumbsup:

Hei LeviCorsair

Følger spent med på prosjektet ditt også.

Så på en lik båt som din i Oslo for en 11-12 år siden, men slo det fra meg. Vurderte det den gang til å være ett litt for omfattende prosjekt for meg og det står respekt av det du holder på med!

Det er forøvrig tredje gangen på 6 år at jeg "tar litt av" ifm fiksing av båt, dog i mindre skala enn deg. Tror aldri jeg kommer til å lære ?

Link to post
Share on other sites

Hei LeviCorsair

Følger spent med på prosjektet ditt også.

Så på en lik båt som din i Oslo for en 11-12 år siden, men slo det fra meg. Vurderte det den gang til å være ett litt for omfattende prosjekt for meg og det står respekt av det du holder på med!

Det er forøvrig tredje gangen på 6 år at jeg "tar litt av" ifm fiksing av båt, dog i mindre skala enn deg. Tror aldri jeg kommer til å lære

 

Nei lærer aldri  :lol:  men noe må man jo bruke tid å penger på... og hva kan være bedre enn å bruke det på båt. 

Har hatt en liten pause pga flytt og oppussing.. men kommer snart igang for fullt igjen. 

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått motorene inn på verkstedet vårt i Stavanger, og har begynt på demontering av diverse motorkomponenter. Må si at det er betraktelig kjekkere å jobbe på motorene i ett motorverksted på 1000kvm kontra i ett trangt maskinrom!

bilde

Begynte med å demontere ladeluft kjølerne

bilde

bilde

bilde

Er en del oljefilm på begge kjølerne, men det var overraskende lite avleiring på saltvannsiden.

Nå ligger kjølerne i vaskekar over natten, og skal få seg en runde i delevaskeren i morgen. Tenker det vil hjelpe godt.

 

Fikk også tatt ut injektorene. Dette er hva som skjer dersom en slurver med bytte av kjølevæske

bilde

bilde

Det har tært hull på injektorhylsene, så kjølevæske har blitt presset ut mellom injektor og hylser, derav rennemerkene langs toppen og blokken.

Injektorene så heller ikke så veldig bra ut

bilde

Tenker det var på tide at denne jobben ble gjort!

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Har vært dårlig med oppdateringer fra min side i det siste, men det jobbes jevnt og trutt med båten.

Ladeluft kjølerne har fått seg en vask, og er klare for en aldri så liten styrebehandling på saltvannssiden.

bilde

Klarte å bøye noen av lamellene på luftsiden, men det er en smal sak å fikse.

 

Har ventet litt på verktøy og deler til motorene. Dette har nå ankommet så de neste dagene blir det skruing på motorer. Jeg er spent på hvordan toppene ser ut, og om det kun er injektor hylsene som er dårlige eller om jeg blir nødt til å bytte topper også.. Tenker jeg finner ut det relativt raskt når jeg får trukket ut hylsene.

 

I påvente av deler har jeg brukt noen timer på vasking og rydding i maskinrommet. Finner stadig vekk utstyr som ikke er fastmontert men bare lagt løst på plass, så som vannpumpe, pumpen til auto piloten, septik kvern etc etc.

Majoriteten av isolasjonen i maskinrommet henger også og slenger så denne røskes ut og byttes til blymatter med vaskbar overflate.

bilde

bilde

bilde

 

Har også fått fjernet en gigantisk kasse som Eberen sto montert i, så nå kan jeg lage fundament for batterikassen slik at denne kan flyttes fra maskinrom til tankrommet.

bilde

Eberen skal få seg en aldri så liten service, da det rister og "smeller" i hele båten når den går. Typiske symptomer på nedsotet brennkammer, samt at det knapt var kontakt i sikringsholderen grunnet amatørmessig utført montering.

Ser foreløpig ikke ut ombord, men jeg tenker at innen utgangen av måneden bør det begynne å se bedre ut.

Jeg blir i det minste godt kjent med båten etter hvert!

Link to post
Share on other sites

Gratulerer! Og så må jeg si du er flink, her går det unna og det virker som om du vet hva du gjør!

Jeg har et enkelt spørsmål: Når du visste det var så mye i veien med båten din, hvor mye betalte du?

Jeg spør fordi vi er mange som gjerne skulle gå igang, men er redde for at inngangsprisen blir så høy at når prosjektkostnadene kommer i tillegg sitter vi med en bt som er så dyr at den bare kan selges med tap.

Link to post
Share on other sites

Hehe. Kona lurer også på om det vi betalte står i stil med det båten FAKTISK kommer til å koste oss. Skrog, interiør og teknisk utstyr over dørkplatene er svært bra, så det er kun under dekk jeg trenger å gjøre litt jobb.

Jeg betalte ca kr 100 000,- mindre enn det strøkne eksemplarer av samme båttype og tilsvarende årsmodell går for, og kommer nok til å ha brukt nær 90 000,- innen alt er tipp topp teknisk. Timene jeg bruker er terapi, hobby og fag så de har jeg valgt å ikke sette ett kronebeløp på. ?

 

I dag har jeg begynt å trekke ut injektor hylsene. Volvo Penta sitt verktøy for dette er ikke det aller beste, men hylsene kommer i hvert fall ut en etter en.

 

bilde

Enkelte av klemringene som holder hylsene på plass bærer tydelig preg av å ha vært våte over tid, så jeg konkluderer med at jeg nå med sikkerhet har funnet ut hvilken vei kjølevannet har tatt ut av motoren.

 

bilde

Som en kan se av bildet under er det en tydelig rust-ring i toppen der klemringen har stått.

bilde

Det ser heldigvis ikke ut til at rusten "stikker dypt", så jeg håper og tror at toppen ikke trenger å byttes. Får se hvordan det ser ut når jeg får sett på ting i dagslys i morgen.

Link to post
Share on other sites

Du trenger følgende verktøy for 31/32/41/42/43 seriene:

884 931 for å trekke ut hylsene

885 289 Børste for å rense hylsesetene

884 945 for å slå inn nye hylser og stålringer.

 

Merk:

KAD 44/300 har andre verktøy:

885 260 for å trekke hylser

885 237 for å montere hylser

885 945 for å montere o-ring og kobberskive over hylser

Børsten for å rengjøre hylsene anleggsflate er den samme for 31/32/41/42/43/44/300 seriene.

Link to post
Share on other sites

Hei kdtran. Virker som du har både kunnskap og rette muligheter for slikt motorprosjekt :) Det jeg er litt nysgjerrig på er evt valg om motorbytte? Virker som du overhaler disse maskinistene så de vil gå problemfritt i mange år, vurderer du fortsatt å bytte til andre motorer? Kost/nytte?

Link to post
Share on other sites

Hei kdtran. Virker som du har både kunnskap og rette muligheter for slikt motorprosjekt :) Det jeg er litt nysgjerrig på er evt valg om motorbytte? Virker som du overhaler disse maskinistene så de vil gå problemfritt i mange år, vurderer du fortsatt å bytte til andre motorer? Kost/nytte?

Hei Oberst1.

Jeg har fremdeles lyst på nye maskiner, men etter å ha tegnet litt i AutoCAD og målt litt i maskinrommet har jeg kommet til at investeringene og arbeidet som må til for å sette inn andre maskiner ikke står helt i stil med båtens verdi. Maskinene jeg har måtte uansett fikses for å være salgbare, så totalregnestykket tilsa at det eneste fornuftige var å fikse, re-installere og "bruke opp" maskinene som kom med båten.

Link to post
Share on other sites

En aldri så liten prolaps i ryggen har medført at lysten til å krabbe rundt i maskinrommet har vært noe begrenset de siste dagene. I dag klarer jeg endelig å stå oppreist igjen, så da kunne jeg stabbe meg ned i hobbyrommet for å overhale Eberen.

Har skrudd på Webasto tidligere men må si at jeg synes Eber overgår denne med tanke på måten den er designet på. Gjennomtenkt og servicevennlig Tysk engineering varmer en ingeniør sitt hjerte ?

Pakningen mellom viftehuset og brennkammeret hadde sett bedre dager.

bilde

Det samme hadde gitteret som ligger rundt glødespiralen

(Gammel til venstre, ny til høyre)

bilde

Ny pakning på plass og så var det bare å sette greiene sammen igjen.

bilde

bilde

Tok frem vinkelsliperen og modifiserte braketten til varmeren slik at jeg kan henge den opp på skottet.

 

 

bilde

bilde

Fant til slutt frem en spennende pakke fra Volvo Penta og prøvde å syke meg opp til å begynne overhaling av turbo.

 

bilde

Etter å ha sett litt nærmere på turboens eksosutløp feiget jeg derimot ut. Det var litt mer rust der enn jeg satte pris på, så jeg tror jeg er best tjent med å få turboen overhalt av TurboService eventuelt kjøpe bytteturbo fra VP.

 

FF

Link to post
Share on other sites

Det ble for dumt å betale nær kr 10 000,- for bytteturbo når jeg allerede hadde kjøpt inn overhalingskit til turboen, så etter en kort tenkepause satte jeg igang med demontering.

bilde

bilde

bilde

Litt sot og olje var det selvfølgelig, men mindre enn forventet og largerslittasjen var også marginal.

Byttet alle slitedeler og begynte å sette ting sammen igjen inntil jeg oppdaget at jeg hadde glemt å merke posisjonen til kompressorhjulet før demontering. Heldigvis finnes det butikker som har utstyr til å balansere turboer her i byen, så nå er turboen levert til Turbo Service Norge AS for balansering.

Etter å ha levert fra meg turboen fikk jeg jobbet noen timer ombord.

Fremdeles mye som gjenstår, men det går fremover

bilde

Disse boltene pluss to til som så helt like ut gav nok opp å holde badeplattformen på plass for leeenge siden og jeg fant plutselig ut hvorfor det var rust og mye silikon rundt festene i skroget..

Utrolig at den henger på plass enda ?

 

bilde

Ledningene fra dynamoen til batteribanken hadde begge ett strekk på ca 50cm som var helt stivt (tipper pga varmgang i ledningene).

 

bilde

Begynner å bli litt mindre kaos der bak nå.

 

Så snart jeg er ferdig med å rive ut gammel skit så blir det oppstart på plastarbeid. Har lyst til å utvide maskinromsluken i lengderetning slik at jeg enkelt kan komme til bakkanten av maskinene. Tenker da å lage en todelt løsning slik at jeg kan vippe opp halve luken for daglig service, og hele luken for årlig service samt for smøring av styrehjelmene. En slik endring kommer til å medføre en liten ombygging av akterbenken også slik at en seksjon av denne kan tas ut ifm lukeløft. Da jeg verken har kompetanse på plastarbeid eller noen plass å gjøre den type arbeid, tenker jeg å outsorce jobben.

 

FF

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...